HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
IVT Greenline HT Plus E17, kwh pr driftstime, og elpris
Stroh
Kan en venlig sjæl mon fortælle mig to ting.

Hvor mange kilowatt time bruger en IVT Greenline HT Plus E17 pr. driftstime?

Hvad er elprisen pt. inkl alt. Det er jo komplet uoverskueligt at finde frem til på regningerne...

Skal have regnet ud hvor meget strøm anlægget har brugt på et år Smile
IVT Greenline HT Plus E17, 900 meter jordslange.
Gaia Wind 11kW husstandsmølle.
400 kvm boligareal, og 200 kvm kælder opvarmet.
 
hamselv
Elpris mellem 1,67 og 1,9 kr afhængig af hvad du køber

se www.elpristavlen.dk

Varmepumpens forbrug vil variere mellem ca 3,7 og næsten 7 kW, afhængig af tilgangstemperatur fra jorden og afgangstemperatur.

Feks er forbruget ca 3,8, ydelsen ca 14,5 hvis brinen er -5 og afgangen er 35 grader.

Er brinen +10 og afgang er forbruget nogenlunde uændret, men ydelsen stiger til ca 21 kW

Kører du med - 5 gr brine og 65 grader afgang hedder forbruget ca 6,8 kW og ydelsen ca 13,5 kW

Kører du med +10 brine og 65 grader afgang hedder forbruget ca 6,8 kW og ydelse ca 19,5 kW

Ud af disse tal, kan du se vigtigheden af at køre lavest muligt i fremløbstemperatur og varmtvandstemperatur. Ligeledes viser dette vigtigheden af at tilstrækkelig mængde slange er nedgravet, så brinen er varmest muligt.
 
Stroh
Jeg er ikke inde i teknikken omkring dette. Hvor ser jeg hvad denne brine er sat til?

Tak for svaret!
IVT Greenline HT Plus E17, 900 meter jordslange.
Gaia Wind 11kW husstandsmølle.
400 kvm boligareal, og 200 kvm kælder opvarmet.
 
hamselv
Dvs er varmebæreren opbygget med ren gulvvarme kan køres ret lav fremløb = lavest mulige opvarmningsomkostning. Har man radiatorer, kan det svare sig at få lokaliseret de radiatorer der stiller kravet til fremløbstemperaturen og skifte disse til større radiatorer. Den investering er ret hurtigt tjent hjem. Med mindre man har særlige krav til varmtvandstemperaturen, kan 48 - 49 gr vælges. Bare forbruget er nogenlunde, og anvend gerne varmtvandsspids hver 7. dag, bare for at være bombesikker på at intet "bor" i varmtvandstanken.
 
hamselv
Brinen varierer henover året og afhænger svært af dine jordbundsforhold. Min ligger pt på 16 - 17 grader og falder til omkring minus lidt, når vinteren var som i år. Normalt kan man holde sig lige over 0, med mindre slangelængden og VP'en er pint lidt rigeligt.

Har du et førforbrug?

Slangelængde?

Jordbund?
 
hamselv
Nå, det står jo skrevet.

Førforbrug og jordbundsforhold?

 
Stroh
Tak for svaret. Der er ingen gulvvarme her, det er et stort gammelt hus.

Vi brugte 3181 driftstimer på et år. Det har været en dyr vinter. Så vidt jeg lige kan regne ud brugte vi for ca. 35.000 kr på strøm til jordvarmen. Sidste år brugte vi for ca. 20.000 kr. Virker det plausibelt?

Vi har skrevet elforbruget ned, og det var nogle heftige tal i Januar-Februar.
IVT Greenline HT Plus E17, 900 meter jordslange.
Gaia Wind 11kW husstandsmølle.
400 kvm boligareal, og 200 kvm kælder opvarmet.
 
Stroh
Jordbundsforhold, tja der må jeg være svar skyldig. Men vi har moræne ler.

I vinters var indgående fra rørerne under 0 i de koldeste måneder.
IVT Greenline HT Plus E17, 900 meter jordslange.
Gaia Wind 11kW husstandsmølle.
400 kvm boligareal, og 200 kvm kælder opvarmet.
 
hamselv
Det lyder ikke galt. 525 kvm er stort. Skulle det klares med olie, ville det være helt urimelig dyrt. Drifttimetallet tyder på fin dimensionering. Nogle timer på elpatron og fordeling af disse?

Hvis du kører med kun radiatorer, er tricket med at lokalisere ringest dimensionerede en klog ting. Find ud af hvilke radiatorer der har sværest ved at følge med, og opgrader disse. Oftest kan flyttes lidt rundt, sådan at man "kun" skal købe nogle stykker og derefter kan flytte lidt rundt på resten. Kan du sænke kurven bare lidt + evt sænke parallelforskydningen en grad = besparelse.
 
Stroh
383 timers tilskud kan jeg se. Hvor meget bruger en tilskudstime af kw? Virker det som et rimeligt antal tilskudstimer vinteren taget i betragtning?

Ja, vi havde oliefyr det første år vi boede her. Det kostede os over 40.000 kr, og det var endda en mild vinter og vi varmede kun en del af huset op. Det var frygteligt dyrt.

Med jordvarmen holdt vi uden problemer 21,5 grader i 340 m2, selv i Januar-Februar. Mens 185 m2, som er kælderen, blev sat til 16 grader.
Det er en proprietærgård fra 1906
Redigeret af Stroh d. 11-08-2010 16:03
IVT Greenline HT Plus E17, 900 meter jordslange.
Gaia Wind 11kW husstandsmølle.
400 kvm boligareal, og 200 kvm kælder opvarmet.
 
hamselv
Jeg har 2587 drifttimer og et forbrug på 6600 kWh siden 18. december. Dvs gennemsnitsforbrug på 2,55 kWh (min kan svinge mellem lige under 2 kW og ca 3,5 kW ved bundgas (høj afgangs temperatur). Men mine radiatorer er temmelig store og hele stueetagen er med gulvvarme.
 
hamselv
De 383 drifttimer vil ved normalindstilling trække enten 3 eller 6 kW. Hvis elinstallationen er til det og det tillades i styringen kan det være 9 kW. Det er en regulator der styrer dette, så med mindre det altsammen er til at lave varmtvandsspids med (der er det altid 6 kW), så er det også en dynamisk værdi.

Den ville jeg nok jagte lidt. Forsinkelsen af indkoblingen af tilskudsvarme er normalt indstillet til 60 minutter. Den kan man normalt ukritisk øge til en noget højere værdi. Ved ren gulvvarme er 300 minutter næsten altid nødvendig, for at imødegå pjatkørsel på elpatronen. Et radiatorsystem ville jeg prøve med mellem 120 og 240 minutter. Det kan oftest spare på elpatronen.

Ligeledes kan forsøges med tilskudsblokade. Min er feks blokeret ned til -10 grader.

 
hamselv
Og som altid vil lidt efterisolering altid kunne svare sig!
 
Stroh
Jeg tror ikke det er godt for et gammelt velbygget hus, at blive hulmurs isoleret. Det er jo meningen at huset skal kunne ånde. Tanken om at slutte det helt tæt som har fungeret i 104 år, tiltaler mig ikke helt. Jeg tror ikke det er godt for indeklimaet.

Jeg tror nærmere det er vinduerne den taber på, selvom de desværre ikke er originale og blev udskiftet i 90´erne. Der er 38 vinduer. Til gengæld fungerer det jo nærmest som solvarme når solen er fremme Smile

Jeg har selvfølgelig lagt mere isolering på loftet, det er jo nemt gjort.
IVT Greenline HT Plus E17, 900 meter jordslange.
Gaia Wind 11kW husstandsmølle.
400 kvm boligareal, og 200 kvm kælder opvarmet.
 
allankj1
Jeg ville da forhøre mig om fordele og ulemper vedr. hulrumsisolering. Det kunne jo være det ikke var så "farligt" for huset. Ville da tage kontakt til et ingenørfirma og få en snak med dem om det. Et ingenørfirma sælger jo kun rådgivninngen til dig og ikke selv indblæsningsopgaven. Viser det sig at det er okay for huset ville jeg tage kontakt til et indblæsningsfirma og undersøge pris og besparelsen på varmeregningen.

Må indrømme at høre en et hus uden hulrumsisolering gør næsten ondt. Mener at det må kunne tjene sig mange gange hjem hvis man får det gjort.

Allan
Redigeret af allankj1 d. 11-08-2010 23:32
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
Stroh
Jeg vil lige sige: Tak for hjælpen! :-)
IVT Greenline HT Plus E17, 900 meter jordslange.
Gaia Wind 11kW husstandsmølle.
400 kvm boligareal, og 200 kvm kælder opvarmet.
 
Stroh
Jeg har lige hørt fra min installatør, og han siger den bruger 3,5 kw/h.

Så er det jo et helt andet regnskab, end det jeg lavede i går.

3181 timer har den kørt, på 3,5 kw/h = 11133,5 kw/h
Elprisen er 1,68 kr.

Så bliver det 18704,28 kr for et års jordvarme.

+ de 381 tilskudstimer, som jeg lige har bedt ham oplysninger om kw/h forbrug.

Det bliver mere plausibelt i forhold til vores samlede elforbrug, der var ca. 25.000 kw/h.

Jeg har en pumpe på omfangsdræn, og et kraftigt ventilationssystem i kælderen. De to ting tager nok en del strøm, sammen med at fruen har brugt tørretumbler.
IVT Greenline HT Plus E17, 900 meter jordslange.
Gaia Wind 11kW husstandsmølle.
400 kvm boligareal, og 200 kvm kælder opvarmet.
 
hamselv
Læs lige mit indlæg igen mht elforbrug. Varmepumpens elforbrug er en dynamisk størrelse og IKKE et eksakt tal. I særdeleshed varmepumpens ydelse er stærkt afhængig af brinens indløbstemperatur. Og afgangstemperaturen bestemmer forbruget (lidt firkantet sagt). De 3,5 kW er vel lavt sat, og foudsat afgangen ikke kommer over 35 grader. Det er vist utopi.

Må jeg anbefale dig at montere en separat elmåler. Min Carlo Carazzi for eksempel, viser både øjebliksforbrug og tæller op som en almindelig måler. Meget lærerigt.
 
hamselv
Har mailet dig et effektdiagram
 
IHA
Vedr din kones brug af tørretumbler. Bare til info så steg vores el regning knapt 50 % den første vinter vi havde (kondens tørretumbler) men nu tænker vi os liiige om en ekstra gang inden den bliver startet Smile
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,221,458 Unikke besøg
XHTML CSS