HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Overvejelse af Luft/vand
Admin
Admin bringer her et indlæg fra bruger Pedro

KLIP......


Jeg er - et godt stykke - inde i overvejelser omkring anskaffelse af jordvarme. Nu har jeg imidlertid 'opdaget' Thermias luft/vand varmepumpe Atria der skulle have en virkningsgrad på ca. samme niveau som en jordvarmepumpe, og kunne virke ned til - 20 gr.
Jeg forventer af luft/vand pumpen er dyrere i anskaffelse, til gengæld er selve installationen betydeligt mere ukompliceret - idet der hverken skal dimensioneres slange, graves - eller leves med risiko for fejl på denne - usynlige - del af anlæget.
Jeg går ud fra at systemerne er de samme fra kompressoren og indefter.
Hvad taler imod at man tager en luft/vand pumpe i stedet for en jordvarme ?
Dette både i forhold til økonomi, installation, miliø(er der støjgener fra udedelen), vedligehold og andet.
Jeg hører gerne om erfaringer, ideer eller andet de kan hjælpe mig videre i beslutningsprocessen.
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
kla
Luft vand varmepumper er ganske rigtigt gode når de har den rigtige temperatur at arbejde med og det vil sige 7 grader ude. virkningsgraden på Thermia er ved +7 -35 mellem 3,4 til 3,8 afhængig af model ved ved +7 - 50 er virkningsgraden mellem 2,4 - 2,7. og 55 grader i fremløb ved +7 det er noget dårligere end jordvarme
-20 klares af flere heribland IVT med COP ved +7 -35 på 3,3 til 4,2 afhængig af model og ved +7 - 50 med 3,1 til 3,3. IVT klarer op til + 55 i fremløb ved - 20 og 65 ved -5

produkterne sælges i løbet af forår 2007

problemet er ikke COP ved de "gode"temperaturer, men ved de dårlige.
Redigeret af kla d. 21-01-2007 22:29
Karsten Larsen.


www.tjorneholm.dk
 
pedro
Jeg er med på, at en luft/vand varmepumpe får det sværere jo koldere det bliver. Det kan nu ikke være mange dage om året, hvor temperaturen ligger mellem minus 10 og minus 20 grader. Så der vil efter min opfattelse være en virkningsgrad hele året rundt.
Hvis varmeforbruget så i forvejen ikke er meget stort (under 2.000 l. olie/år). synes jeg det lyder meget ligetil.
Kan Du henvise til et sted hvor man kan læse mere om ITV'eren ?

Er der nogen der har en ide om støjniveau fra en udeblæser (kompressoren er i indedelen) - kan man stadig være gode venner med naboen efter at have sat denne op !
 
Finn
Hejsa.

Jeg sidder i samme tanker, da økonomien er lidt stram, og vi har en del ekstraudgifter hvis vi vil have jordvarme - men det er en anden historie.
Kort sagt vil jeg gerne have en ide om hvornår merudgiften ved jordvarme er tjent ind i forhold til luft/vand varme.
Det er nok svært at sige konkret, men hvis nogen kan belyse dette med eksempler eller beregningsforslag, vil det være velkomment.
/Finn
(DVI Queen 6 fra April 2008)
 
kla
Forskellen med 2000 liter olie vil være

Luft/vand 6.810 kWh =10.896 invest. ca 100.000

Jordvarme 4.910 KWh = 7.856 invest ca 105 -110. 000 kr

Forskel indtjent på ca 3,2 år

Dette selv om det er den nye IVT/Thermia

Karsten
Karsten Larsen.


www.tjorneholm.dk
 
Admin
Hej
Jeg har lavet nedenstående beregning af besparelse ved luft vand varmepumpe til et ældre hus.
Beregning af udgifter til drift af varmepumpe i parcelhus på 170 m2.
Elprisen er sat til 1,50 kr. Varmeforbrug oplyst til ca. 2000 l olie.
-----------------------------------------------------------------------------
Opvarmning med el:
Varmeforbrug: 170 m2 x 85 KW/m2 = 14450 KW

Opvarmning med varmepumpe:
90% dækkes af varmepumpe = 13005 KW
Varmepumpe tilfører energi i forholdet 1:3 = 4335 KW
Besparelse = 8670 KW

Besparelse i kr.: 8670 KW á 1,50 kr. = 13005 kr.

Pioneer varmepumpe monteret = 35000 kr. (indtjent på ca. 2,6 år).

Opvarmning med olie
Varmeforbrug: 14450 KW : 7 KW = 2064 liter olie
Dagpris på olie: 2064 x 8,00 kr = 16514 kr.

Varmepris el: 14450 KW á 1,50 kr. = 21675 kr.
Varmepumpe: 4335 KV á kr. 1,50 = 6503 kr.
------------------------------------------------------------------------------
Varmepumpeprisen omfatter ikke varmtvandsbeholder, men er inkl. montering.

Mvh
Poul Larsen

Indlæg flyttet hertil af admin
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
Povl
M.h.t. ovenstående ser det ud som om Thermia Atria Model 6 er identisk med Danfoss DHP-A6. Det er vel heller ikke usandsynligt eftersom Danfoss så vidt jeg ved har købt Thermia. Hvis man ser i "Den Store Varmepumpebog" fra Danfoss, opdager man, at deres scroll compressor ifølge illustrationen på side 13 er fremstillet af Copeland. Da jeg søgte på det, fandt jeg at det igen er blevet overtaget af Emersom Climate Technologies.
På deres hjemmeside http://www.emersonclimate.com kan man finde en fin beskrivelse af hvordan sådan en scroll compressor egentlig virker. Det ser ret elegant ud, og jeg tror på at den er mere støjsvag end en stempelkompressor.
Bortset fra det, så synes jeg ikke at deres COP ser særlig fantastisk ud sammenlignet med andre mærker. Det eneste fantastiske er de påstår den kan virke ned til -20 grader udeluft. Der er bare ikke oplyst COP ved denne temperatur. Danfoss/Thermia oplyser at DHP-A6/Atria model6 har COP 3,4 ved 7/35 ude/fremløb og 2,4 ved 7/50.
Det kan de fleste andre mærker gøre bedre!

Hvad har jeg overset?
 
Admin
Hej

Du kan se liste over godkendte varmepumper fra teknologisk her [url]http://www.teknologisk.dk/varmepumpeinfo/8333[/url]

Nu er det heldigvis sjæltent der bliver så koldt i danmark, Men det er meget vigtigt med en varmepumpe der har en meget god og økonomisk afrimnings funktion her i danmark alligevel
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
kla
I foråret 2007 kommer ny Optima på markedet, her er lid oplysninger.

Optima 600
7/35 COP 4
7/50 COP 3

Optima 900
7/35 COP 4
7/50 COP 3,1

Optima 1100
7/35 COP 3,74
7/50 COP 2,9

Optima 1400
7/35 COP 3,8
7/50 COP 3

Optima 1700
7/35 COP 3,8
7/50 COP 3,08

Yderlige fornyelser.

Laveste arbejdstemperatur -20
Max fremløbstemperatur -5 = 65 grader
Max fremløbstemperatur -20 = 55 grader

Scroll kompressor

BEMÆRK test resultater 7/35 og 7/50 er de fælles testtemperaturer, derfor sammenlign kun produkter som testet ved disse.

kla
Redigeret af kla d. 10-02-2007 14:37
Karsten Larsen.


www.tjorneholm.dk
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 6

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,207,830 Unikke besøg
XHTML CSS