HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Hjælp til dimensioner på jordvarmeanlg i stort hus
chsan
Vi er i gang med at renovere stuehuset på en gård, og i den forbindelse, ønsker vi at installere et jordvarmeanlæg. Vi har læst en del om jordvarmeanlæg og har indhentet 5 tilbud, men installatørerne er uenige om dimensionerne, og der har meldt sig en masse spørgsmål og usikkerheder, som vi håber på at I herinde kan hjælpe os med at afklare – vi er uerfarne på området og begynder at blive forvirrede.
Det er et langt indlæg, men vi håber på at i vil læse med og komme med jeres kommentarer alligevel Smile

Fakta om huset:
Stuehuset er fra 1932, og i tre plan. Kælder og stueetage er hver især på 118m2 og første salen er på 100m2. Udover stuehuset er der en garage på 50m2, som vi ønsker at lave til bryggers/hobbyrum og som derfor også skal opvarmes. Der er altså alt i alt tale om 386m2, som anlægget skal kunne opvarme.

Isolering:
Da det er et stort hus og en masse at renovere, laver vi ikke det hele på en gang, men tager en etage ad gangen over en årrække. Dette betyder at vi ikke isolerer hele huset på én gang, så der bliver en overgangs periode hvor det ikke er optimalt isoleret.
Vi starter med at isolere stueetagens hulmur med ca. 12cm rockwool, hvor der også kommer 5cm isoleringsplader på indervæggen.
Bryggerset Isoleres med 30cm i gulvet og der isoleres med 10cm isoleringsplader på indervæggen. Der lægges 30cm rockwool på loftet af bryggerset.
I første omgang lægger vi 30cm isolering på loftet af stuehuset og sidenhen når der skal lægges nyt tag lægges der 25cm isolering under taget fra gulv og op til kip og de 30cm fjernes igen.
Kælderen isoleres med 10cm sundolit udefra optil jordhøjde (140cm). Kældervæggen isoleres også indvendig med 5cm isoleringsplader. Gulvet i kælderen isoleres med 10cm den første ½meter fra væggene og derefter med 30cm.

Radiatorer/gulvvarme:
Der bliver gulvvarme i hele stueetagen, samt 4 gamle støbejerns radiatorer. I kælderen bliver der gulvvarme i det hele bortset fra 1 rum(20kvm) som får en støbejerns radiator.
På 1 salen bliver der gulvvarme i gangen(15kvm) og i badeværelset(6kvm), de resterende 3 værelser får 4 støbejerns radiatorer.
I bryggerset bliver der gulvvarme i det hele.

Badeværelser:
Huset får 3 badeværelser. Et badeværelse på 1 salen med bruser. Et badeværelse i stueetagen med bruser. Et badeværelse i kælderen med bruser og jacuzzi.

Forbrug:
Det vi frygter, er at få et anlæg der er dimensioneret lige til grænsen, så det ikke vil kunne levere varmt vand nok til eksempelvis lange bade. På nuværende tidspunkt er vi kun to, men vi er jo også nødt til at tænke på fremtiden, og hvad et par børn og senere teenagere vil gøre ved vores behov for varmt vand. Vi tager begge forholdsvis lange bade ca. 15min hver.
Placering af anlæg:
Placeres i bryggerset og der laves en varmeledning ind til huset ca. 6meter.
--------------------------------------------------------------

Vi har fået tilbud på følgende jordvarmeanlæg (Priser er med moms, nedgravning og installation):

1.Vølund F1330 22kw, Ukv 300 bufferbeholder, Vpa 300/200 varmtvandsbeholder, elpatron 9 kw og 3x300 meter slange Pris: 212.700kr

2.Danfoss DHP- H Opti pro 16 (med indbygget varmtvandsbeholder på 180 liter), 392 liter DWH-Extender Opti buffertank og 4x200meter slange. Dette fyr har en tretrins elpatron på 3/6/9 kw. (dette fyr har vi fået to tilbud på, som begge er dimensioneret ens) Pris: 182.000kr

3.2 stk. EcoPart 8,5 varmepumper (Nominel ydelse: 7 kw per. Stk.), Borö kombibeholder på 500 liter, hvoraf de 200 liter er brugsvand og indbygget elpatron. 2x400 meter slange 170.000kr.

4.Danfoss DHP-R 20 og bufferbeholder. 1000meter slange 250.000kr

Vi har følgende spørgsmål:

1.Hvor stort et varmetab målt i watt/kvm. Vil vores hus have efter isolering?

2.Hvor stort et energi behov vil vores hus og vores behov være, målt kwh?

3.Hvor mange kw skal anlægget være på for at kunne opvarme vores 386 m2 tilstrækkeligt?
Vi er bange for at underdimensionere og få et anlæg der kun lige kan varme huset op og eksempelvis ikke kan varme nok badevand op.

4.Er det en god idé med en buffertank og hvorfor?

5.Hvor mange meter slange vil være optimalt?
Vi har græsmarker der grænser op til vores grund så der er ingen begrænsninger i forhold til arealet. Vi vil hellere grave ekstra slange ned i forhold til det der er med i tilbuddene, hvis det betyder bedre drift og sikring mod frost. Jorden er meget lerholdig muldjord.

6.Hvor stor skal varmtvandsbeholderen være for at være stor nok til en familie?

7.Er priserne på tilbudene rimelige og findes der billigere anlæg som er af ligeså høj kvalitet?

8.Er anlæg med trinløs kompressor og pumper bedre end dem med trin?

9.Hvilket mærke indenfor varmepumper er det bedste?

10.Er der andre forhold vi skal være opmærksomme på?
Vi er nervøse for at overse et eller andet vigtigt, da sådan et anæg er en stor investering.

Tusind tak for at læse med så langt, vi håber på tilbagemeldinger fra jer, som kan ruste os bedre til at træffe den store beslutning, som anskaffelsen af et jordvarmeanlæg jo er Smile

Admin
Hej chsan

Det er en stor og kompleks sag, hvor der er flere aspekter.

1. Er man sikker på i får det hele lavet, og at det bliver rigtigt udført.

2. Hvad med brugsvandscirkulation evt.

3. En hurtig gennemregning tyder på du har fået tilbud på beregninger fra 40- 55 Watt/m2 i varmetab.

4. Det er ikke praksis på Heatpump, at vi laver beregninger, dem skal din leverandør stå inde for.

5. få eventuelt lavet en energirammeberegning

6. vælg et anerkendt varmepumpe mærke, dem er der en del af på reklamesiden.

7. Er producenten medlem af fabrikantforeningen i danmark
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl

chsan
Hej
Som svar på dine spørgsmål:
1. Jeg er sikker på at få det hele lavet og korrekt udført. Jeg har allieret mig med fagfolk såsom arkitekt, murer, vvs og elektriker som laver planerne og skitserne, hvor jeg så udfører arbejdet, desuden er jeg velkommen til at kontakte dem vedr. spørgsmål.

2. Er ikke helt sikker på hvad der menes.

3. Ok, er det ikke et for lavt varmetab for sådan et gammelt hus?

4. Ja problemet er bare at vi har haft kontakt til forskellige fagfolk VVS som henholdsvis er autoriserede danfoss, vølund og ivt installatører og det er forskellige svar vi får fra dem. Nogle siger at et 14kw er det rigtige og andre påstår at et 22kw er det rigtige. Hvem skal man tro på, de er jo alle fagfolk?

5. Hvad er en energirammeberegning og hvem kan lave sådan en?

6. Det synes jeg også at jeg har gjort. Danfoss, vølund, ivt, bosch

7. Det ved jeg ikke, men hvad er det og hvilken betydning har det?

Mange tak for den hurtige respons.

kla
Lidt bistand til dimensionering.
Hus bygget 1932 uden efterisolering varmetab ca 100 w/m2 altså husets beregnede topeffekt ved - 12 og + 20 grader inde da huset blev opført 38,6 kW

ændringerne som bliver lavet i huset flytter huset op til standarden på et hus opført i 80'erne og her er varmetabet på ca 55 W/m2 og en topeffekt på 21,23 kW

Dette er uden at have set huset og taget højde for beliggenhed(vindafkøling) Vinduer bygningskonstruktion m.m.

Jeg ville klart vælge 22 kW jordvarmeanlæg fra Vølund

Beholderstørrelsen til varmepumpen bestemmes lidt af tilslutninger på beholderen flow drifttider og meget andet, men en stor varmepumper har brug for meget vand at arbejde imod, derfor er stor vandbeholder samt store buffertanke et must

I normal jord kan optages mellen 20 - 25 W pr løbende meter slange, en varmepumpe på 22 kW kræver derfor mellem 880 og 1100 meter slange afhængig af jordtype

Ingen brugsvandscirkulation på brugsvand hvis det kan undgås

Sidst men ikke mindst. hvis i er anbefalet en 14 kW varmepumpe skulle varmetabet i Jeres "gamle" hus ligge på niveau med et meget tæt hus opført i 2006

Håber at det giver lidt svar på Jeres mange spørgsmål.
Redigeret af kla d. 23-09-2010 14:06

Sydkoel
Jeg mener også helt klart at vi ligger i nærheden af de 22kw....

Jeg ville ikke lade slangen optage mere end max 15-20 watt pr meter og ville derfor lægge min. 1500m slange.

Hvis man følger de gældende regler (ved ikke om de gælder ved ombygninger), skal der etableres varmtvandscirkulation hvis der er mere en 7 meter fra beholder til tappested.

Jeg mener også at man ved store ombygninger/renovering falder ind under det nye bygningsreglement og altså er tvunget til at følge reglerne deri !
Sydkøl A/S
C-anerkendelse - Medlem af VP-ordningen. Forhandler af DVI, Daikin, Sanyo, Panasonic og Duka.

no100
Hej chsan
Hvis du har arkitekt på så bed han at udregne varmetabet på det færdige hus, det er en del af hans uddannelse og så er han uvildig?
Støbejerns radiator? Er der kommet noget nyt på markedet eller er det antikke der er ubrugelige til vp.drift (min mening ud fra det oplyste) er der lavet beregning på at de han bruges.

Jeg har lige været på kursus i VP. Installation og ud fra det oplyste er det en umulig opgave.
Med Venlig Hilsen no100.

2. sydhavsøerne 13kw scotte fra NBE. jordvarmelager med energifanger 24m2
hus 150m2 radiatorer varmetab 80 v.m2Smile
1. hovedstaden 8 kw jv fra NBE med 40m2 hjemmebygget energifanger
Hus 130 m2. radiatorer, loft 200mm. Vægge100mm. Vinduer termo.

Sydkoel

no100 skrev:
Støbejerns radiator? Er der kommet noget nyt på markedet eller er det antikke der er ubrugelige til vp.drift (min mening ud fra det oplyste) er der lavet beregning på at de han bruges.

Jeg har lige været på kursus i VP. Installation og ud fra det oplyste er det en umulig opgave.
Med Venlig Hilsen no100.

Og hvorfor mener du ikke at gamle radiatorer virker til varmepumpedrift ?? Min erfaring siger at hvis det er store gamle radiatorer (må selvfølgelig ikke være lukkede af rust og forskelligt), virker de sammen ganske fint til varmepumpedrift.... Husk på da det er lavtemperatur drift behøver man en stor flade til at afsætte varmen !

Jeg er enig i at der bør laves en varmetabsberegning, men uden er opgaven såmænd ikke umulig, men det er nok nødvendigt med en del erfaring for at ramme den rigtige størrelse pumpe !
Sydkøl A/S
C-anerkendelse - Medlem af VP-ordningen. Forhandler af DVI, Daikin, Sanyo, Panasonic og Duka.

kla
hej no100 hvad søren var det for et kursus du var på? huset og det som ejeren agter at gøre ved dette hus vil optimere driften på varmepumpe betragteligt, støbejernsradiatore er super effektive, hvis de ikke er fyldte med snavs.

det er ikke raketvidenskab, der laves en varmetabsberegning, vurderes varmekreds, beregnes flow over varmekredsen, passer radiator i forhold til flowet? energioptimere evt med isolering og bingo en succes er skabt.

og selvfølgelig bør der ved så stor en ombygning laves en varmetabsberegning, det skal også defineres hvordan man efterisolere huset på den rigtige måde uden at skade konstruktionen fra 1932.

no100
Hej Sydkoel og kla

Jeg vil da godt uddybe, når jeg læser Støbejerns radiator ser jeg for mig en klods 30/30/100cm. Eller 30/50/100cm. Et sådan møbel kan da godt bruges men der skal regnes på det. Og så har man samtidig en fast stof buffer.

Jeg kan se at der regnes med totalt 9 Støbejerns radiator i vild forvirring med guldvarme, gård i ud fra at radiatoren er beregnet så at de passer med gulv varme temp.?

Så de 5 forskellige tilbud er vel ikke så underligt. bingo en succes? Eller hvad, flere realde oplysninger og så kan det blive en succe.
Med Venlig Hilsen no100.

Sydkoel
Hvis bare det er en dobbeltpladeradiator burde den fungere fin til varmepumpedrift (lavtemperatur).

I gamle dage beregnede man ikke ydelsen på radiatorer, man satte bare en radiator op der passede med længden af vinduet, derfor er gamle radiatorer kraftigt overdimensionerede og meget velegnede til lavtemperatur.
Sydkøl A/S

hamselv
Den er svær.

Men havner man isoleringsmæssigt som angivet, burde man alt andet lige være endog noget under de 50W/kvm. 40 burde helt klart være opnåeligt. Dvs 14 - 18 kW varmepumpe burde være anbefalingen. Ikke mindst når man snakker 3 plan. Det er ubetinget en fordel.

120 mm + 50mm på vægge er ret godt og tæller pænt op. De 25 -30cm på lofterne hjælper i sagens natur også pænt.

I min verden er det rimeligt skørt at installere varmepumpe i +20 kW klassen, når man forventer senere at have behov i -16 kW klassen. Derfor vil man (i min verden) fornuftigt kunne afspærre således det passer og så bruge en VP der passer til slutresultatet. De gamle radiatorer plejer at virke særdeles fortrinligt, hvis de bibeholdes som oprindeligt dimensineret. Efterisoleringen gør dem pludseligt væsentligt overdimensionerede også kører det bare.

Men det er klart, en opgave af den karakter kræver en ret indgående analyse af hvad man gør og hvornår. Dette kan ikke besvares uden at have nærkigget på ejendommen.

no100
Hej
Støbejerns radiator er fra før 1950, står på egne ben og vejer ca.200kg.
Radiatoren med søjler/plade med eller uden konvektorer er pladejern, de er væge ophængte og har langt støre overflade pr. kg.
Det er for tiden på mode at have gamle ting så som støbejerns badekar på løveføder og andet fra en svunden tid, det er derfor jeg spørg, er det støbejern. Det er sikkert en fejl benævnelse og som i antager pl. Jerns radiatorer og så har i redt, de kan bruges.
Så chsan, er det en fejl, det med støbejern?

Med Venlig Hilsen no100.

chsan
Hej
Først vil jeg gerne benytte lejligheden og takke for debatten og de foreløbige svar, det er en stor hjælp for os.

Svar på spørgsmål:
Spgsmål:Jeg kan se at der regnes med totalt 9 Støbejerns radiator i vild forvirring med guldvarme, gård i ud fra at radiatoren er beregnet så at de passer med gulv varme temp.?
SvarGriner er selvfølgelig en mening med radiatorerne. De 2radiatorer i spise stuen og de 2 radiatorer i stuen er mest til pynt da der bliver gulvvarme i det hele, men de bliver gjort funktionelle. Radiatorerne på 1sal skal opvarme de rum de er i. Der er 3 rum der skal opvarmes. 1'ste: rum er soveværelset her kommer der 2stk radiatorer som er 70cm i bredden, 70cm i højden og 20cm i dybden, rummet er cirka 20m2. 2'et som er kontoret får 1stk. radiator som er 100cm høj, 100cm bred og 20cm dyb, rummet er ca 12m2. Det sidste bliver et værelse som skal benyttes til gæsteværelse, det er ca på 12m2, denne får en radiator som er 70cm høj, 50cm bred og 20cm dyb. I kælderen kommer der et gæsteværelse på 20m2 der for 2stk. radiatorer som er 70cm høj, 70cm bred og 20 cm dyb.

SpgsmålGrinet er sikkert en fejl benævnelse og som i antager pl. Jerns radiatorer og så har i redt, de kan bruges.
Så chsan, er det en fejl, det med støbejern?
Svar: Nej det er ikke pladejerns radiatorer, det er støbejernsradiatorer. Jeg ser ikke noget problem i at benytte disse da det afgørende vel er overflade arealet på radiatoren.

De steder hvor vi har valgt radiatorer er ikke steder, hvor det er meningen at det skal være vildt varmt og samtidig med er der jo gulvvarmen i hele huset som vi smitte af på disse rum også. Så ser ikke radiatorerne som et problem.

Da der er tvivl om varmetabet på huset har jeg bedt min arkitekt om at lave en varmetabs beregning, udfra denne vil jeg så vælge det anlæg som jeg synes bedst om til prisen.

Endnu engang tak for jeres debat og svar:-)

opbyggeren
Jeg har siddet og puslet med varmetab de sidst par dage
varmetabet = areal x temp forskel x u-værdi.

En hurtig beregning er at overfladen på huset er 10x10 i grundplan og 10 meter i højden, så er der taget højde for taghældning giver større areal. plus 100 til kælder. En uværdi på 1,5 (uisoleret) temp forskel på 32 grader.

Vupti: 48.000 watt,
48000/3,6=13,3KWH.

Hvad blev resultatet??

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 7

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.