HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Hjælp til valg af varmepumpe. Mitsubishi MSZ-FD25VABH?
Bjur
Jeg står og skal til at flytte i et hus fra 1977 på 126 m2, hvor der kun er elvarme.
Det er selvfølgelig en betydelig udgift og derfor skal vi enten have investeret i en varmepumpe eller en brændeovn eller begge dele.

Jeg skal lige sige, at jeg ikke har erfaring med varmepumper, men det jeg ligger vægt på er støjniveauet og selvfølgelig KOB. Jeg har undersøgt i tykt og tyndt og er kommet frem til at Mitsubishi MSZ-FD25VABH ser ud til at være et rigtigt godt bud.

Mine spørgsmål går på følgende:

1. Vil denne Mitsubishi varmepumpe være nok til at varme et 126 m2 hus op alene eller bliver jeg også nød til at investere i en brændeovn? Det er et 1-plans hus.
2. Er der nogle forhandlere der kan anbefales på Sjælland mht. gode priser og installering/servicering.
3. Jeg har bla.a. også haft kig Panasonic HE9JKE men faldt for FD25VABH pga. støjniveauet og høj KOB. Er der nogen grunde til jeg ikke skulle vælge en Mitsubishi fremfor f.eks. Panasonic?
4. Hvis der er nogle der har en kørende FD25VABH vil jeg meget gerne høre om deres erfaringer mht. stabilitet/vedligeholdelse/specielt støjniveau og om den kan bruges som primær varmekilde?

Jeg har fundet nogle enkelte poste om Mitsubishien, men synes ikke rigtig jeg har fået nok information.

Ser meget frem til jeres hjælp.
Redigeret af Bjur d. 04-10-2010 17:02
 
allankj1
Hvis nu det viser sig at en brændeovn ville vare en fordel også kunne du eventuelt overveje en pille ovn. Min sivgerfar har en i deres el-opvarmet hus fra 1890. Den virker altså godt og er rimelig økonomisk. Men selvfølgelig hvis du kan få brændet gratis eller meget billigt er det nok brændovnen der er mest økonomisk.

Mvh

Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
ClausV
Jeg startede sidste år med en luft/luft varmepumpe - nærmest som et praktisk forsøg for at holde huset frostfrit i vinterperioden, hvor vi mest er i udlandet. Som alene varmekilde har luft/luft VP det problem, at de skal blæse et stort lokale op hvilket giver træk og støj. Den recirkulerer jo luften, så den kolde luft vender tilbage til pumpen for at blive genopvarmet.
Så medmindre modellen har kanaler til fordeling, så er den ikke så hyggelig i et større hus.
Blot min erfaring fra en Andes 18000BTU (ca 6kW)
SHOFU luft/vand inverter 6.5kW. Alpha2 15-60 (9W)til gulvvarme; Alpha2 25-40 (5W)radiatorer 1 sal.
Integral V-Lite Q0.6 energimåler. Brugsvand: el.
Backup: a) Andes KS135 luft/luft 5.6kW (fra sidste år) Cool: el-patronen i brugsvandvarmeren (dyr erfaring da oliefyret var stoppet 1 helt år uden vi bemærkede det)
 
Bjur
Tak for svarene. Er der ikke nogen med en Mitsubishi der kan svare på spørgsmålene og deres erfaringer og om den kan fungere som primær varmekilde?
 
Bjur
Eller er det nogen som bruger en varmepumpe som primær varmekilde i et hus på over 100 m2?
 
ClausV
Familiemedlemmerne kommer da til at kende hinanden, idet alle døre til værelser og toiletter skal stå åbne en hel del af tiden.
Luft/luft er bedst med et anlæg pr rum.
Placering: lavt under et vindue f.eks. da varme stiger opad. Jo kraftigere ventilator, des bedre fordeles varmen; men også med trækgener til følge.
SHOFU luft/vand inverter 6.5kW. Alpha2 15-60 (9W)til gulvvarme; Alpha2 25-40 (5W)radiatorer 1 sal.
Integral V-Lite Q0.6 energimåler. Brugsvand: el.
Backup: a) Andes KS135 luft/luft 5.6kW (fra sidste år) Cool: el-patronen i brugsvandvarmeren (dyr erfaring da oliefyret var stoppet 1 helt år uden vi bemærkede det)
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,210,654 Unikke besøg
XHTML CSS