HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Rumføler
egholm
Hej
Jeg har nu fået min ivt x-15 instaleret, og alt kører perfekt,
det eneste jeg ikke kan bestemme mig for, er om jeg skal få instaleret en rumføler.
er der gode - dårlige erfaringer med dette ?
Jeg vender tilbage med brine temperaturer på min meget overdimensionerede 1200m meter slange ( 3x 400meter) beregnet nødvendig 700 meter.
Mvh
 
XJLN
Jeg har gode erfaringer med at supplere udeføleren med en indeføler på mit anlæg.
I for- og efteråret, primært, kan der jo godt være varmt nok i huset på solrige dage selv om det er koldt udenfor - så behøver VP ikke at køre.
Vølund/Nibe Fighter 1220-6 driftsat 11/2006, 240m 40mm slange, 100L buffertank, 179m² med gulvvarme færdigbygget 2007, gennemsnitstemp på ca. 21° i alle rum. 1/7-2010 7m2 solvarme installeret. NU total 0- Energi hus, inkl. Alt.
20/10-2011 6kWp (7,8) solcelleanlæg installeret.
 
pmp
Det er en god ide med indeføler. Hvor meget du kan spare ved en indeføler afhænger af dit hus og dit varmeanlæg, samt af hvordan du efterfølende indstiller din VP.
Nu har du jo alligevel lagt en ½ km ligegyldig slange til flere 1000 kr. så hvorfor ikke en indeføler til nogle få 100 kr.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
Ken Kristensen
Jeg har fået oplyst af en IVT forhandler, at en rumføler kun er nødvendig hvis huset er meget utæt. For hvis det blæser meget og huset er meget utæt, så bliver huset kølet mere end VP'eren laver i forhold til udetemperaturføleren, eftersom den ikke er blæsefølsom. Er selv ved at sætte et IVT anlæg op og har luret en ide med rumføleren, men venter med at investere i én før jeg har kørt en sæson med anlægget. Vores hus er lidt vindfølsomt.
IVT Greenline HT Plus C9 med 120 L buffertank og 550 meter 40 mm jordslange til 200 kvm hus - 165 med radiator og 35 gulvvarme - middel isoleret fra 1946. VP installeret 30/10-2010. Forbrug november 2010: 1049 kWh. Forbrug december 2010: 1886 kWh. Forbrug januar 2011: 1567 kWh.
 
allankj1
Desværre koster en rumføler cirka 1.500 kr og fåes kun med ledning. Så det er noget med at trække den ned fra loftet, ødelægge dampspærre og have en grim ledning ned af væggen. Det burde de lave mere elegant.

Tror ikke den kan tjene sig selv hjem.

Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
kla
At installere en rumføler er XJLN skriver en god ide i overgangsperioden men er faktisk også en rigtig god ide hvis man har et vindfølsomt hus, og selvfølgelig vil der være penge at spare ved at styre efter indetemperatur, problemet med indeføler kan være at hvis huset afkøles hurtigt kan varmepumpen ikke følge med, desuden vil man typisk sætte rumføler op i det "koldeste" rum og derved lave en overtemperatur i andre rum, hvis ikke de rum kan reguleres vil prisen for opvarmning i perioder være uforholdsmæssigt høj, men til gengæld ved solpåvirkning være lavere end med udeføler.

alt i alt er det vel et spørgsmål om temperament.
Redigeret af kla d. 08-10-2010 10:59
 
pmp
Et tæt velisoleret hus har også godt af en indeføler. Tænk bare på en typisk efterårsdag med f. eks. 15 grader om dagen og måske nattefrost sidst på natten. Så vil VP gå amok og hæve fremløbstemparaturen, selvom huset ikke når at blive afkølet så meget på en nat, som hvis det havde været frost i flere dage.
Det gælder også Allans hus.

Men naturligvis skal indeføleren sættes op det rigtige sted og indstillingen skal være rigtigt.

Men det ser ud til, at de der har en indeføler er godt tilfreds med det - og de der ingen har, har valgt den fra af andre årsager end de økonomiske.


Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
allankj1
Ja det er muligt. Men jeg kører altid med telestaterne åbne. Så hos os er det varmepumpen der styrer varmen og jeg opnår dermed lange driftstider.

De gange hvor der er godt med starinlys tændt i stuen og telestaterne i stuen er lukket i 5 - 6 timer kan jeg ikke se at jeg har sparet noget det næste døgn idet pumpen så skal arbejde mere for at få gulvet op i temp når telestaten igen åbner i stuen. Så er gulvet her afkølet mere end i resten af huset.

De dage hvor det så blæser meget vil jeg hellere lige skrue lidt op for varmekurven for selv et nyt hus bliver påvirket af blæst over et par dage.

I forår og efterår (september og april) styrer jeg det med sol indfaldet om dagen ved at jeg bruger tidsstyreing mellem kl. 9 og 18. Om jeg spare det store ved jeg ikke men undgår at huset er ekstremt varmt når jeg kommer hjem fra arbejde.

Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
allankj1
Er blevet gjort opmærksom på dette link:

http://www.bynor.se/product_info.php/cPath/21_31_423_455/products_id/2926

og endnu billigere her:

http://www.vvs-boden.se/boschrumsgivareutegivareehp-p-7244.html

Rumføler til Bosch men mon ikke den også passer til en IVT. Både på Bosch'en og IVT'en hedder den GT5 føler og den ligner den udeføler som jeg har til min IVT.

Allan
Redigeret af allankj1 d. 09-10-2010 12:29
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,298
Nyeste bruger: Ove
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,357,176 Unikke besøg
XHTML CSS