HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Gradminutter
XJLN
Lige et spørgsmål omkring gradminutter eller rettere meningen med nedenstående tekster. Anlægget er en Vølund Fighter 1220.

I menu 2.8 står der:
>>Aktuel værdi på antal gradminutter. Denne værdi kan f.eks. ændres for at fremskyde start af varmeproduktionen. Værdien kan indstilles til mellem 100 og -800<<

Er det korrekt forstået at man her kan forsinke/fremskynde varmeproduktionen eller hvordan? hvad forsinkehhv. fremskynder 100 eller -800?

I menu 5.4 står der_
>>Her vælges, hvor hurtigt gradminutterne må falde, inden kompressoren startes. Værdien kan indstilles til mellem -5 og -250.<<

Her kan man indstille indstille "tiden" mellem starterne ikke? -250 giver det ikke længst "tid" mellem starterne?

Jeg prøver om jeg kan optrimere anlægget lidt nu hvor vi er flyttet ind, bl.a. skabe lidt færre starter/længere driftstid. Er der nogen der ligger inde med en ligetil spiseseddel for sådan en optrimering?
 
ojacobsen

Citer

I menu 2.8 står der:
>>Aktuel værdi på antal gradminutter. Denne værdi kan f.eks. ændres for at fremskyde start af varmeproduktionen. Værdien kan indstilles til mellem 100 og -800<<

Kender ikke 1220, men jag antager at det er den aktuelle status. Pumpen arbejder med GM (lidt som graddage):
Når VB-F kommer under den beregnede temperatur regner den i minus (min. * antal grader under). Når underskudet er mere end det fastsatte (5.4), så starter pumpen. Herefter "fylder den hullet op" med fuld kraft, indtil at GM har nået 0. Efter dette vil temperaturen fortsætte med at være over 0, og her regner den +, og når så temperaturen falder igen gentager dette sig når du når den fastsatte start-værdi. Denne værdi bør kun justeres hvis man vil tvangsstarte pumpen (klik den ned under -60)
Der er også en anden variabel der angiver at pumpen skal tvangs-startes når temp-diffen mellem det beregnede og den aktuelle overstiger en hvis værdi (9.2.2), men lad den være i første omgang.
Og hvad skal man så gøre?
Hvis du har et velisoleret hus med masser af volumen i varme-anlæget, eller evt. gulvvarme i beton, så er det umagen værd at justere 5.4 ned til f.eks. -100 til en start. Holder huset sig jævnt varmt, så prøv lidt mere. Det man vinder her er at der ikke kommer så mange starter = mindre slitage.
Bor selv i et gammelt, og dårligt isoleret hus, og de -60 GM holder fint for mig, selvom at jeg kunne ønske mig det bedre (altså flere GM).

Der er altså ikke tale om tid, men en faktor af tid og varme-under/over-skud.

Der kan være ret festligt at trimme sådant et anlæg, og hvis du kigger dig omkring på dette forum, så finder du bl.a. anbefalinger vedr. at styre radiatorernes flow (er selv i gan i skrivende stund, det er endelig blevet koldt).
Sidste gang jeg prøvede havde jeg fået det hele klart, og så kom der en storm fra øst, og jeg endte stort set tilbage til fabrikindstillingerne Sad

Er man rigtigt nørdet så kan man montere en logger, hvor man aflæser vitale temperaturer. Dette hjælper en del når man trimmer (og det bliver der gjort meget, men konen siger at det ikke er derfor hun vil skilles Grin ), check evt. linket i min signatur, jeg håber at der er andre der bliver "sultne", så der er noget at sammenligne med her i Danmark.

Der findes sikkert en "milliard" andre ting man kan gøre, men det vil jeg lade op til andre at beskrive.

God fornøjelse!

Ø.
Nibe 1210-7, 340m kollektor (2*150m aktiv). 200l. buffertank (kan kobles på fire forskellige måder). Nibe FLM-30. 170 kvm. murermestervilla fra 1928.
Mine loggninger: [url]logger.smalspor.org[/url]
 
XJLN
Hej ojacobsen

Når jeg nu skrev "tid" mente jeg også produktet af tid x varmen Wink

Indstillingen af 5.4 har jeg rigtig fat i så kan jeg se og jeg vil da prøve at køre den længere ned end de -60 da vi har et nybygget hus isoleret efter de nye regler med 100L buffer beholder samt 180m² gulvvarme 12cm beton så der er da lidt buffer.

2.8 er hvis jeg forstår det rigtigt, som de også skriver i manualen, en aktuel værdi. Hvis jeg stiller på værdien her så er det vel kun den ene gang det gælder?

Var lige inde på din hjemmeside og kigge på loggeren - spændende det kribler i mine fingre nu.
Kan du fortælle lidt mere om opbygningen/komponenter du har anvendt samt priser herfor? send evt. en PM

 
ojacobsen

Citer

2.8 er hvis jeg forstår det rigtigt, som de også skriver i manualen, en aktuel værdi. Hvis jeg stiller på værdien her så er det vel kun den ene gang det gælder?

Jeps kun den éne gang, men den kommer selvfølgelig til at påvirke varmen lidt frem.
Nibe 1210-7, 340m kollektor (2*150m aktiv). 200l. buffertank (kan kobles på fire forskellige måder). Nibe FLM-30. 170 kvm. murermestervilla fra 1928.
Mine loggninger: [url]logger.smalspor.org[/url]
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,231,252 Unikke besøg
XHTML CSS