Hvilke IVT jordpumbe skal jeg vælge C9 eller x15
|
mohammad |
Lagt på d. 06-10-2010 16:41
|
Begynder
Antal indlæg: 14
|
Hej med jer,
Dette er mit første indlæg
Jeg har nu besluttet at få mit gamle oliefyr fra 1968 udskiftet til noget jordvarme og har fået tilbud på to modeller.
Først lidt om mit hus. Det er på 214 m2 uden gulvvarme. Så systemet skal bruges til radiatorer samt badevand m.m.
Vi er ca. 6-8 personer i huset. Nuværende forbrug af olie ligger på ca 3000-3200 liter om året.
Selve grunden bør være stor nok (1200 m2). Der er plads til ca. 400-450 Meter rør.
Jeg har fået tilbudt:
IVT Greenline HT Plus C9
Denne forudsætter ca. 440 meter rør
Denne er Billigere
Har en lille vandbeholder
IVT PremiumLine X15
Denne forudsætter ca. 490 meter rør
Er frekvens styret :-)
Har en større vandbeholder
Jeg kommer til at betale ca.150 kr. mere om året for driften af X15.
Selve X15 løsningen er noget dyre. ca. 25000 kr.
Ifølge leverandøren, så kan begge løsning dække mit behov.
Jeg har et badekar, som tager ca. 180 liter vand. Jeg er lidt nervøs for at når jeg fylder det op, så kan jeg løbe tør for det varme vand.
Så - hviken pumbe bør jeg gå efter.
Hvilken pumbe vil passe til mig?
Er der nogle teknsike forbedringer i X15 og derfor vælge denne?
Hviken en af dem er mest driftsikker?
Ser frem til at høre fra jer
Mvh
Mohammad |
|
|
|
hamselv |
Lagt på d. 08-10-2010 10:59
|
Ved meget
Antal indlæg: 3455
|
Greenline'n jhar den simpleste opbygning og vil derfor på sigt, formentlig være billigst at vedligeholde. Begge er dækket af 5 års fuld garanti, så det er først ved reparationer efter de 5 år.
Jeg er ikke bekendt med seriefejl eller andet ved nogen af modellerne og anser begge for særdeles pålidelige. Kompressoren i X15 er næsten svarende til en almindelig "Greenline" kompressor og er kun en smule dyrere end en standard. Til gengæld er der en ret dyr kuldebærerpumpe og en frekvensomformer til kompressoren i sådan en. Dvs X15 er uden tvivl en teknisk "bedre" varmepumpe, men der er også dyrere og mere indviklede reservedele i denne. På brugsvand er den sindssyg hurtig, ikke mindst hvis den har rigelig slange.
Greenline'n er min favorit varmepumpe. Simpel, tilgivende, logisk. Opbygget så den er til at overskue. Temmelig hurtig på brugsvandet (noget kvikkere end et gasfyr, meget hurtigere end et oliefyr). Har hørt om een, for hvem det er lykkedes at "tømme" en 9'er. 8 stk chauffører i brusebad lige efter hinanden. Så var sidste chaufførs vand ikke så varmt endda!
Jeg har selv valgt Greenline HT+E9 + separat beholder (det sidste er ren overkill og unødvendigt). Jeg har nedpløjet 2 x 300 meter slange.
|
|
|
|
mohammad |
Lagt på d. 08-10-2010 16:05
|
Begynder
|
Hej hamselv,
Tak for et godt svar - det afklarer mit valg. Jeg vil gå efter en IVT Greenline HT Plus C9 også fordi den er mere simpel og godt gennemprøvet.
Nu er jeg jo rimelig ny. Så jeg vil høre om det er nødvendig med en buffertank. Denne buffertank er det den samme, som bruges til at holde brusvand?
Jeg havde tænkt på at sætte en separat beholder for at have nok varmt vand til et badekar på ca. 180 liter. Badekaret bliver ikke brugt særligt meget. Måske 1-2 gange om måneden. Giver det mening eller bør jeg droppe separat beholder til varmt vand.
Mvh
Mohammad |
|
|
|
hamselv |
Lagt på d. 08-10-2010 17:20
|
Ved meget
|
Vælg en HT+C9 (eller vent på den nye HE+C9 kan ses på www.ivt.se ).
Prismæssigt får du beholderen med næsten gratis, idet der næsten ingen forskel prismæssigt er på VP med og uden beholder. Der er så indbygget 185 liter rustfri tank, med 40 liter radiatorvand i svøbet. Det sikrer en styrttap kapacitet på 250 liter inden temperaturen går under 40°. Samtidig skal man så have in mente at en kold 9'er skal have noget mindre end een time til at have nået sluttemperaturen på beholderen. Faktisk går der kun en halv time til du har bruseklart vand ved en koldstart.
Havde du et hulens stort spa, kunne du overveje f.eks at anvende den store Combitank, men dette er noget dyrere end en standard med indbygget tank.
Bufferen skal sidde på radiatorsiden og har intet med brugsvandstanken at gøre. Prismæssigt er der næremest ingen forskel på 300 liter'en og 100 liter'en. Så vælg den store.
Til fordeling af varmen i huset anvender du en Grundfos Alpha II eller endnu finere en Wilo Pico. Husk at få monteret en stilbar kontraventil mellem VP og buffer. Så er du sikker på ikke at have gennemtræk i varmepumpen, når kompressoren ikke arbejder (du skal have pumpestop med kompressor).
GT1 føleren placerer du i krydspunktet bund af buffer/retur fra varmeanlæg/retur til VP. Skal sidde på siden af T-stykket.
|
|
|
|
mohammad |
Lagt på d. 10-10-2010 23:31
|
Begynder
|
Hej Hamselv,
Tak for svaret
Jeg har ikke noget stort spa, kun et badekar. Så jeg vil fravælge vandbeholder. Den kan jo altid eftermonteres hvis det skulle vise sig at være nødvendigt.
Jeg har ikke fået noget tilbud på en buffer, fordi der skulle være nok vand i radiator systemet. Jeg har 3 stykker ret store radiatorer, samt 9 stk. normal størrelse.
Hvad er den store fordel ved at have en buffer og bør jeg få installeret en selv om der er nok vand?
Mvh
Mohammad |
|
|
|
hamselv |
Lagt på d. 11-10-2010 00:45
|
Ved meget
|
Fordelen ved at anvende buffer, er ufølsomhed overfor svingende flow i varmekredsen. Dette at forstå således at anlægget ikke generes af at radiatortermostater er aktive. F.eks i dag, var det relativt koldt, men hulens meget lavtstående sol. Det betød hos mig en rimelig overtemperatur, idet varmepumpen troede der skulle varme til, men faktuelt ordnede solen dette. Jeg kører så ren gulvvarme uden telestater og fik det derfor for varmt. Havde du f. eks kørt med temostater aktive på et radiatorsystem, havde disse bare lukket og varmepumpen var ikke blevet generet af dette. Start/stop tiderne bliver iøvrigt meget meget bedre (og dermed også driftøkonomien og forventet levetid).
|
|
|
|
mohammad |
Lagt på d. 13-10-2010 15:38
|
Begynder
|
Hej Hamselv,
Mht buffer til radiatorerne, så er jeg blevet anbefalet IKKE at bruge en, da jeg har mange radiatorer. Jeg har 3 ret store radiatorer, samt 9 blandet både store og små.
Hvad synes du - det koster jo noget at få installeret en ekstra buffer m.m.
Mvh
Mohammad |
|
|
|
hamselv |
Lagt på d. 13-10-2010 15:46
|
Ved meget
|
Tjaaa det er jo en smagssag Mohammad. Du kan sagtens køre uden, men det er lidt mere bøvlet at trimme. Ulempen ved at køre uden er at Greenline'n ikke bryder sig om hvis dit vandflow bliver for lavt. Dvs, lader du radiatorventilerne regulere, så dit flow mindskes, kan den begynde at melde fejl.
Merinvesteringen i en buffer er ganske behersket. Selve tanken koster ikke meget
Læs lige mit sidste indlæg igen. Men få da prisen med og uden. Så er den skid jo slået.
|
|
|
|
hamselv |
Lagt på d. 13-10-2010 15:49
|
Ved meget
|
Man kan også vende det om. Kører du uden buffer er du pisket til at trimme ordentlig. Flowet skal opretholdes. Man kan så spænde lidt sikkerhedsnet under ved at etablere omløb, f. eks. med en AVDO. Men rigtig godt bliver det ikke.
Kører du med parallel buffer, er anlægget ufølsomt overfor ændringer i flowet, og kan, hvis ønsket, også trække en ventilationsvarmeflade.
|
|
|
|
hamselv |
Lagt på d. 14-10-2010 20:08
|
Ved meget
|
Øjj det var sejt.....
HE'erens styring er REGO1000 der ligner lidt REGO800. Har en række fede ting man kan eftermontere (kører du med bjergboring eller brønd er der kits til køl osv). Rego1000 ser lidt nyere ud og er lidt federe. Det sejeste er klart 2 stk nye WILO Eco pumper der muliggør 100% trimning og kvittererer med en klar energibesparelse.
Fik ligeledes forklaret lidt yderligere om det horrible i den i øjeblikket anvendte udregningsmetode for årseffektfaktor og vil lige forske lidt i dette. Det er fuldkommen bims (hvilket jeg havde gættet). Men kort fortalt straffer den i øjeblikket anvendte metode "hurtige varmepumper", sådan at forstå, hvis din varmepumpe kan genopvarme f. eks. dobbelt så hurtig på brugsvandet, så får du læsterlige tæsk i beregningerne. Dvs på brugsvandet måler man på tid og ikke på ydelse. En hurtig konklusion er, der "gode" får bank, de sløve får egeløv og ros (læs nu ikke dette som kritik af varmepumper med fin karakter - jeg mener alle moderne varmepumpe af i dag er ret fede).
Jeg skal lige have fingre i beregningsmetodikken (hvis jeg kan finde den, og skille den ad) og så kommenteres yderligere.
|
|
|
|
hamselv |
Lagt på d. 14-10-2010 20:13
|
Ved meget
|
Men jeg ville godt nok gerne have min HT+E9 opdateret til HE e9.
Det vil kræve to pumper, styring og måske en føler eller to + muligvis lidt trimning kølemæssigt.
|
|
|
|
mohammad |
Lagt på d. 15-10-2010 00:02
|
Begynder
|
Hej Hamselv,
Det lyder godt med HE e9, men den er bare ikke med på listen over de pumper, som giver rabat fra staten ved udskfitning af oliefyr
Så det må blive en HT+C9 hvilket jo også er en god og stabil pumpe.
/Mohammad |
|
|
|
hamselv |
Lagt på d. 15-10-2010 10:57
|
Ved meget
|
Den kommer på!
Det skægge er, at "langsomme" varmepumper belønnes, og hurtige højtemperatur varmepumper straffes grusomt, med den målemetodik Teknologisk har udtænkt. Årsagen er, at tiden der køres brugsvand bestemmes ikke ud fra ydelse, men fra tid. Når så en HT+C9'er laver brugsvand, kører den 65° ind i beholderens kappe. Det straffes fordi forbruget er højt imedens. Til gengæld varmer den beholderen op på en halv time. Tager man den gamle model HT C9 der kørte med 134a, ville den være væsentlig langsommere fordi den ikke kørte så højt op, måske 56 - 57°. Der er elforbruget lavere og opvarmningstiden noget længere. Man da man ikke tager hensyn til faktuel brugsvandsydelse straffer man så de hurtige noget så læsterligt.
Man er helt vidende om at positivlisten og den anvendte målemetodik ikke duer, derfor forlænges overgangsordningen indtil 31/12-2011. Så forventer man at der kommer en fin ny EN norm, hvor der er tænkt lidt nærmere over tingene.
PS Jeg ville heller ikke være ræd for en Greenline HT+C9, men spørg lige din forhandler og bed ham undersøge hvornår HE'eren forventes på listen. Den er lige et mulehår finere. Wilo Eco pumper og den nye Rego 1000 styring ser meeeeget fin ud. Ellers er det nogenlunde det samme.
|
|
|
|
Admin |
Lagt på d. 15-10-2010 17:17
|
Ved meget
Antal indlæg: 787
|
Hej
Man tager en evaluerings periode til 31/12-201, ikke på grund af målemetoden alene, men også fordi i bygningsreglement 2010 var det lagt op til forhøjelser af normeffektfaktor.
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
|
|
|