HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Telestaters el-forbrug
allankj1
Hej

Har brugt et par timer på at undersøges vores hus samlede el-forbrug. I denne forbindelse opdagede jeg at vores telestaters el-forbrug er 28 watt når alle telestater står åbne (10 stk) . Det svarer på 250 fyringsdage til 168 kwh eller cirka 340 kr om året. Derimod bruger de ikke noget når de er lukket.

Som nævnt tidligere står vores telestater altid åbne således at det hos os er det varmepumpen der styrer varmen i huset udfra varmekurven samt et perfekt balanceret flow i gulvsystemet.

Søgte lidt på nettet omkring det med at telestaterne bruger strøm når de er åbne. Opdagede i denne forbindelse at på nogle styrebokse til gulvvarme er det muligt at indstillet om ventilerne bruger strøm når de er åbne eller lukket. Dette kaldes normally closed eller normally open.

På vores styreboks kan jeg desværre ikke stille dette men tilgengæld kunne jeg pille telestaterne fra i de rum hvor der altid skal være åbent i fyringssæsonnen. Kun på børneværelset holder vi temperaturen lidt lavere. Dermed kan jeg spare cirka 300 kr om året.

Men for dem der har mulighed for at indstille styreboksen til normally closed eller normally open var det måske en fordel lige at se på hvorledes ens boks er indstillet.

Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
pmp
Det er telestaterne der enten kan være NC (lukket uden strømforbrug) eller NO (åben uden strømforbrug). Din styreboks skal naturligvis passe til - dvs give strøm for at åbne eller give strøm for at lukke. Det er derfor nogle styrebokse kan skifte om.
Man kan altså ikke bare skifte om på sin styreboks uden også at skifte alle telestaterne til den anden type.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 6

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,222,223 Unikke besøg
XHTML CSS