HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Panasonic NE9JKE ydelse
superdahl
Hej alle,

Har fået installeret en NE9JKE der skulle varme op til 130 m2.
Den sidder i min stue. Ca. 60-65 m2 inkl køkken.

Hvor god er jeres til at opretholde den temp. i indstiller fjernbetjeningen på? Når min står på 23-24 grader, er der typisk 20,5-21,5 grader i rummet. Det synes jeg er lige i underkanten.
 
ClausV
Placering? Lavt med fri udblæsning er en forudsætning.
Min l/l pumpe skulle helst op på 25-26 grader når det blev koldt for at der blev over 21 huset (spisest. + dagligst med åben trappe til 1. sal)
Det er sådan set varmetabet i huset, du registrerer - ikke nødvendigvis hvad pumpen kan yde.
Så skal du sætte den på max 32 gr ? og se om den kan følge med incl. tid til afrimning
SHOFU luft/vand inverter 6.5kW. Alpha2 15-60 (9W)til gulvvarme; Alpha2 25-40 (5W)radiatorer 1 sal.
Integral V-Lite Q0.6 energimåler. Brugsvand: el.
Backup: a) Andes KS135 luft/luft 5.6kW (fra sidste år) Cool: el-patronen i brugsvandvarmeren (dyr erfaring da oliefyret var stoppet 1 helt år uden vi bemærkede det)
 
Sommerhuslars
Jeg må tilstå, at jeg kun har begrænset erfaring med NE9'eren, som jeg fik sat op i april 2010, og selv om sommeren jo godt kunne have været bedre, så er det jo ikke nogen seriøs prøve! Men baseret på tidsrummet 7.4.-24.4. og 1.9.-5.9., så holder den temperaturen knivskarpt (ca. +/-0,5°C fra det, den var sat til). Det bedste er nu næsten, at den tilsyneladende fordeler varmen bedre end NE7'eren, som vi døjede med i to vintre. Nu får vi så se, om den til forskel fra NE7'eren er i stand til ved egen kraft at hæve temperaturen og holde den, når det bliver vinter!
 
Sydkoel

Citer

ClausV skrev:
Placering? Lavt med fri udblæsning er en forudsætning.


Der er jeg absolut uenig !

.... er det en vægmodel skal den placeres ca. 1,8 m oppe på væggen. Hvis man vil have den til at sidde lavt skal man købe en gulvmodel der er beregnet til at sidde ved gulvet.

Panasonics pumper er indstillet til at trække 2 grader fra den målte temperatur fordi den tror den sidder oppe under loftet hvor der altid vil være varmere, men det værste ved at sætte den ved gulvet er at man risikerer at luften kortslutter og snyder pumpen til at tro der er varmere end der er !

Glem alt om hvor mange kvadratmeter en pumpe kan klare... man kan aldrig regne det ud i kvadratmeter....effekt regnes i watt !!!

En størrelse 9 er på 9000 BTU køleeffekt (ca. 2,6 kw køl) og yder omkring 3,2 kw varme nominelt. Hvis varmetabet i huset er på 25watt/m2 kan den altså opvarme ca. 128m2, men hvis varmetabet er på 65watt/m2 kan den kun opvarme omkring 50 kvadratmeter.
Sydkøl A/S
C-anerkendelse - Medlem af VP-ordningen. Forhandler af DVI, Daikin, Sanyo, Panasonic og Duka.
 
ClausV
Jeg forstår godt dit argument, Sydkoel - og jeg skulle ikke udtale mig generelt, når der var nævnt en specifik model, jeg ikke kender til.
Da dette jo er et erfarings/videns udveksling forum vil jeg alligevel nævne, hvorfor jeg har den anden opfattelse:
Min l/l yder 18.000BTU 5.6kW og er valgt efter at have en kraftig blæser givende 850m3/time. Den er ikke angivet som gulvmodel men foreskrives monteret ca 20 cm fra loftet. Den er placeret på en ydervæg i stedet for en radiator i spisestuen og den blæser ind under enden af spisebordet (for at holde luftstrømmen ved gulvet) og videre gennem en døråbning til opholdsrummet. Den har et effektivt kast på 12 - 15 meter før opblanding synes at finde sted uden at jeg dog har lavet en røgprøve; men formålet er, at der er lun luft i komfortzonen når man sidder og ser fjernsyn. Dette ville ikke være opnået, hvis den havde blæst ind ved loftet idet al varmen så var endt på 1. sal via en åben trappe. Returluften tager den ned i toppen og lamellerne for blæseluft er stillet fast vandret. Den synes at blæse lige meget hvad enten den står på max blæser eller automatik og den narres i hvert fald ikke af "kortslutnings-luft". Med et IR thermometer har jeg checket afgangs- og returluft.
Den var købt som en prøve (4.000 kr er vel ingen formue) for at skaffe erfaring vedr VP og for via en K-styring at holde huset (stråtækt uden særlig isolering) frostfrit med slukket oliefyr mens vi er i udlandet en del af vinterhalvåret. Temp. i huset overvåges via 2 web-cameraer og el-måleren aflæses af Modstrøm.
SHOFU luft/vand inverter 6.5kW. Alpha2 15-60 (9W)til gulvvarme; Alpha2 25-40 (5W)radiatorer 1 sal.
Integral V-Lite Q0.6 energimåler. Brugsvand: el.
Backup: a) Andes KS135 luft/luft 5.6kW (fra sidste år) Cool: el-patronen i brugsvandvarmeren (dyr erfaring da oliefyret var stoppet 1 helt år uden vi bemærkede det)
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 5

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,240,091 Unikke besøg
XHTML CSS