HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Jordvarmeslanger lagt forkert!
mureren
Hej.

I forbindelse med et nybyggeri, har vi haft entreprenør til at nedpløje jordvarmeslanger.
Det er ikke gået super-godt viser det sig.
Da slangerne blev pløjet ned, var garagen ikke projekteret, men dog indtegnet med omrids på situationsplanen, og slangeplanen.

I går blev der så gravet ud til fundament for garagen, og her fandt vi jordvarmeslangen. Slangeplanen er ikke fulgt ret godt, og i stedet for at lægge slangen vinkelret over mod huset som vist på tegningen, er den korteste vej valgt Frown
Der blev ikke gravet hul eller noget, men slangen ligger nu i fundamentet som vist i den vedhæftede fil:
Vi pakkede sand omkring slangen før betonen blev hældt i, så den i princippet burde kunne trækkes ud/til siden.

Jeg har selvfølgelig kimet entreprenøren ned, og han vendte da også tilbage, men nu vil jeg gerne have løsningsforslag fra andre end entreprenøren!

Snakker vi om 2 elektrosvejse muffer, og et nyt stykke slange mellem de to steder man kapper røret over, eller vil i mene man kan grave X antal meter arf røret frit, og trække slangen væk fra fundamentet?
Hvis slangen overhovedet kan trækkes væk fra fundamentet, hvor stor afstand vil i så mene der SKAL være, for vi ikke får problemer med frost i fundamentet?
Der er lagt 300 meter slange ned, men beregningerne viste at kun cirka 200 meter var nødvendigt....så måske bliver slangen slet ikke så kold at der fryser omkring den?

Vi vil naturligvis helst undgå samle- og inspektionsbrønde!

Med venlig hilsen
Mureren
mureren tilknyttede følgende billede:fil:
Du har ikke lov til at se downloads i denne debat.
 
kla
SLANGEN SKAL VÆK FRA FUNDAMENTET; 1,5 METER OG ISOLERES NÅR DU KOMMER NÆRMERE; SÅ ENTEN ISOLERE DU OG KOMMER TRÆKRØR OM DEN VISTE SLANGE, ELLER FÅR DEN SKÅRET OVER OG LAGT VÆK FRA FUNDAMENT
 
mureren
Jeg er godt klar over det er mulighederne.
Men, kan vi få lavet en elektrosvejsning og lægge et nyt stykke rør i med korrekt afstand, uden at skulle etablere brønde?

Og mener du det vil være nok at isolere røret der hvor det ligger? (og evt. komme et trækrør uden om også)
Redigeret af mureren d. 15-10-2010 11:37
 
Admin
Hej

Kan kun være enig med brugeren Kla, Se i bekendtgørrelse nr 1019, og hør din kommune om de akseptere plastsvejsning
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
mureren
Sådan som jeg læser §15, så er elektrosvejsefittings tilladt (hvis de overholder den nævnte norm/standard) men på betingelse af der etableres en inspektionsbrønd.

Er der enighed om det?
 
kimfrederiksen
jeg ville bare isolere slangen fra 1,5m før fundament og igennem og 1,5m efter fundament og så bare støbe den til....
145m2 hus med gulvvarme, heraf 40m2 på 1sal med radiator. jordvarme anlæg Vølund 1245 8 kw med 40l buffer og 400m slange i delvis sandjord.+8m2 energifanger fra Solarventi.
 
hamselv
Uden lige at kende til det hele, har entreprenøren så ikke et problem. Det er ham der har bøffet. Han skal lave en tegning der angiver slangerne som de er lagt, med målsætning til fixpunkter. Jeg ville umiddelbart mene han skal løse det. Om du så kan acceptere at skulle have inspektionsbrønde og samlinger på din grund er jo så en snak mellem ham og dig.

Nu afhænger sagen i høj grad af hvem der har opmålt og angivet. Har der forligget tegninger mener jeg problemet er entreprenørens og er derfor tæt på at ville bede om en ny og ubrudt slange. Noget andet er, at en elektrosvejsning faktuelt er ligeså god som slangen, så dybest set er lovteksten overkill.

At mindske slangelængde er noget øv. Sidste vinter beviste netop at overdimensionering bestemt er fornuftigt, når det drejer som om slangelængder.
 
mureren
Jo, entreprenøren har et problem, og det har han da også erkendt. (han har da lovet at komme og grave...men det er jo ikke sket endnu!)
Tegningerne som slangerne er gravet ned efter, er landinspektør-tegninger, som Vølund har tegnet slanger ind på.
(men de er faktisk ikke målsat....lidt underligt egentlig!)
Jeg er nok derhenne nu, hvor jeg vil bede om elektrosvejsefittings, og derefter en trykprøvning med et gedigent overtryk. Derefter dækkes slangen til, uden inspektionsbrønde.

Slangen er voldsomt overdimensioneret, vi lagde 300 meter ned, hvor der kun var behov for max 200, så lidt ekstra isolering som "kimfrederiksen" foreslår ville ikke gøre en væsentlig forskel.
Desuden synes jeg løsningen med isolering principielt burde være nok, når man tænker på der i andre tilfælde ligger 2-3 eller flere slanger ind gennem et fundament, klods op og ned af hinanden, og der er isolering åbenbart nok?
Redigeret af mureren d. 18-10-2010 02:19
 
pmp
Du skal bare have isolering om slangen ved garagen - det er ikke noget problem.
Derimod har du et par andre problemer. Din kommune skal have en målsat tegning over hvor slangen ligger - og den findes ikke. Desuden må du påregne at din forsikring ikke vil dækker en evt. skade på slangen, når der ikke er nogen tegning der viser hvor den ligger.
En plan over hvor man på forhånd havde tænkt at slangen skulle ligge, er ikke nok.

Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
mureren
Så bliver det isolering! Dermed er der ikke tvivl om samlingers beskaffenhed etc., og der skal ingen brønde være.

Vi laver en ny tegning hvor slangens rigtige placering er indtegnet i samme ombæring.

Mange tak for jeres input!
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,298
Nyeste bruger: Ove
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,357,482 Unikke besøg
XHTML CSS