HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Gratis strøm om natten / Buffer tank
gandalfdk
Fra midnat til klokken seks om morgenen er forbruget af el i Danmark lavt. Men når vindmøllerne alligevel snurrer, så er der klimavenlig strøm til rådighed, og den kan ikke gemmes. Den er billig, og vi har besluttet os for at forære den til dig - til gavn for din el-regning og miljøet.

Bemærk at Modstrøm ikke har indflydelse på den regning du modtager fra netselskabet, der gælder el-afgifter og transporten af elektriciteten. Derfor er det kun selve el-forbruget, der er gratis om natten.



Det skriver modstrøm her https://www.modstroem.dk/privat/produkter/ideel

Kan det så betale sig at installer en Buffer tank.
og så varme bufferen tanken op om natten
og så varme huset op om dagen med bufferen.

Jeg har IVT 7 i et nyt hus på 289M2

hilsen
Henrik
 
ClausV
Jeg har modtaget samme tilbud, og da jeg i forvejen har den dertil krævede el-måler med aflæsning pr. time, og det i følge mail-korrespondence med dem er OK, har jeg tilmeldt mig.
Men der er jo nok ingen garanti for, i hvor lang tid dette arrangement vil køre? Men om man smider tøj i tørretumbleren eller dropper natsænkning på VP efter kl. 24 er jo pt sparede afregnede kWh. Det er jo kun de ca 50 øre incl. moms du sparer, hvilket skal sammenholdes med en evt. investering. Evt. overforbrug afregnes fortsat med afgifter og betaling til netselskabet.
SHOFU luft/vand inverter 6.5kW. Alpha2 15-60 (9W)til gulvvarme; Alpha2 25-40 (5W)radiatorer 1 sal.
Integral V-Lite Q0.6 energimåler. Brugsvand: el.
Backup: a) Andes KS135 luft/luft 5.6kW (fra sidste år) Cool: el-patronen i brugsvandvarmeren (dyr erfaring da oliefyret var stoppet 1 helt år uden vi bemærkede det)
 
hamselv
Hvis du har "ren gulvvarme" kan du ret nemt forlægge hovedparten af driften til nattetimerne. Simpelthen ved at operere med natte hævning. Et hus af den størrelse og med en 7'er spændt for, vil med bare en grad mere om natten sætte varmepumpen på en alvorlig prøve. En volumenøgning på 300 eller 500 liter giver selvfølgelig ydeligere. Meeeen, når det bliver rigtig vinter vil der være for få timer om natten til at 7'eren kan levere al den varme der skal bruges og drift i højlasttiden vil blive nødvendig.

Men lidt overvågning af VP'en og fastlæggelse af drifttimerne kunne give en ide om ideen. Hvis du laver noget sådant skal du huske at undertrykke elpatronen, sådan den ikke kommer i drift, ved for langedrift tider på VP'en.

Investeringen i en buffer er ganske behersket, og du kan ved montage som parallel buffer slukke den indbyggede varmebærerpumpe når kompressoren ikke kører, og istedet anvende en superlavenergipumpe som ekstern varmebærerpumpe.

Brugsvandet kan du ligeledes manipulere lidt på.

Har selv tænkt tanken, da mit anlæg er forberedt i den retning, med meget stor brugsvandsvolumen + 500 liter buffer samt indstøbt gulvvarme.
 
OWL

Citer

ClausV skrev:
Jeg har modtaget samme tilbud, og da jeg i forvejen har den dertil krævede el-måler med aflæsning pr. time, og det i følge mail-korrespondence med dem er OK, har jeg tilmeldt mig.
Men der er jo nok ingen garanti for, i hvor lang tid dette arrangement vil køre? Men om man smider tøj i tørretumbleren eller dropper natsænkning på VP efter kl. 24 er jo pt sparede afregnede kWh. Det er jo kun de ca 50 øre incl. moms du sparer, hvilket skal sammenholdes med en evt. investering. Evt. overforbrug afregnes fortsat med afgifter og betaling til netselskabet.


Først og fremmest synes jeg det er en rigtig god ide at flytte så meget forbrug fra dagtimerne til natten, hvor der er overskud af grøn vindmølle-strøm.

Tilbudet fra Modstrøm om gratis strøm om natten ser umiddelbart meget tillokkende ud!

Hvorfor ikke lade vaskemaskiner, opvaskemaskiner, tørretumbler, opladning af batteridrevne apparater, fremtidens elbiler og jordvarmeanlægget køre om natten på "gratis støm"

Gratis er det dog langt fra, da selve elprisen kun er cirka 25 % af elregningen - resten er afgifter og moms som du ikke kan undgå.

Hvordan kan et firma som Modstrøm forære strømmen væk om natten i tidsrummet 00.00 - 06.00 ?

Det kunne være en tidsbegrænset kampagne for at lokke nye kunder til - men det ser ud til at være deres fremtidige forretningskoncept ?

Så derfor skal der nok søges efter en forklaring et andet sted.............

Hvis man ser på Modstrøms hjemmeside, er der et eksempel på en privat forbruger, der nyder godt af gratis strøm om natten.

Hvis man regner lidt på tallene kommer man frem til følgende (værdier aflæst på grafen med en vis usikkerhed)

Helårlig elforbrug =10.103 kWh

Heraf forbrug i tidsrummet:
00.00 - 06.00 på 1.347 kWh - svarende til 13 % af det heårlige el-forbrug.
06.00 - 24.00 på 8.756 kWh - svarende til 87 % af det helårlige el-forbrug.

Dette svarer til en udgift på:
445 kr. i de 6 nat-timer - svarende til 8 % af elregningen.
5.030 kr i de 18 dag-tímer - svarende til 92 % af elregningen.

Grunden til at det kun er 8 % af elregningen er at spotprisen på el om natten er meget lav.

Så hvordan kan Modstrøm forære en gennemsnitskunde for 445 kr strøm hver nat ?

Ingen virksomhed kan forære noget væk - der er kun os kunder til at betale det hele og Modstrøm er kun et handelsselskab - de skal købe el af andre.........

I eksemplet på hjemmesiden ender forbrugeren op med at betale cirka 50 øre pr. kWh i gennemsnit - selv om forbruget om natten er "gratis"

Dette betyder en årlig elregning på 10.103 kWh gange cirka 50 øre = 5.030 kr.

På www.pristavlen.dk kan man se hvilke selskaber der sælger den billigste el i Danmark

Dags dato er den bedste pris 38,47 øre pr. kWh (inkl. abonnement)

Dette betyder en årlig elregning på 10.103 kWh gange 38,47 øre = 3.887 kr.

Modstrøm er altså 1.143 kr. (30%) dyrere end den billigste leverandør - også selvom gratis natstrøm er trukket fra.

Sagt med andre ord:

Mostrøm lægger círka 50 % på prisen fra den billigste leverandør og forærer derefter flot 13.4 % i gratis natstrøm...............

Nu er udregningerne taget fra eksemplet på hjemmesiden og hvis der kan flyttes forbrug fra dagtimerne til de 6 nattimer - så er regnestykket anderledes.

Hvis der på årsbasis kan flyttes 1.990 kWh (5,5 kWh pr. dag) fra dyr (gennemsnits) dag-strøm til gratis natstrøm - så kommer Modstrøm ned på samme pris som den billigste leverandør.......næsten................

For at blive afregnet efter gratis natstrøm skal man investere 1.495 kr. i et aflæsningsudstyr som skal kobles op til nettet og der kommer også abonnement på 12.50 kr pr. måned oveni.

Så regnestykket er mere kompliceret end som så!

Kan der flyttes mere end de knap 2.000 kWh fra dag til natforbrug bliver det til en god forretning at handle med Modstrøm - men så undermineres deres forretningsgrundlag og priserne vil nødvendgvis skulle justeres......

Jeg tror at mange el-leverandører i fremtiden vil komme med lignende tilbud og vores elmålere vil med tiden blive udskiftet med elektroniske typer der kan kobles direkte op til nettet.

Der arbejdes med "det intilligente el-system" hvor alle vores brugsgenstande (hvidevarer, varmepumper og oplader til fremtidens elbiler bliver koblet op til elværket via nettet.

El-værket kan så styre hvornår de forskellige enhedes skal starte og stoppe - for selv om det normalt er mest om natten vi har overskud af vindmøllestrøm, så er der også nætter uden vind og dage med masser af vind og dermed overskud i dagtimerne.

Der arbejdes også med ideer om at vores fremtidige elbiler skal fungere som buffer på elsystemet - altså oplades de når der er overskud og kan tilsvarende returnere strømmen igen, hvis der er mangel på strøm i vores elsystem. Dette gør at vi kan udnytte den grønne strøm og begrænse forbruget af kul og olie, som slipper op inden for en overskuelig periode.

Ind til nu har der været fornuft og økonomi i at dimensionere jordvarmeanlægget til lige at kunne klare den koldeste periode - måske med lidt tilskud fra en elpatron på de koldeste dage.

Dette giver lange driftperioder, færre stop og en god udnyttelse af varmepumpen (COP)

Måske skal vi til at tænke lidt anderledes i fremtiden - overdimensionere varmepumper og slanger og montere en buffer af en passende størrelse, så varmepumpen kan opbygge et "varme-lager" mens der er billig strøm og stoppe når strømprisen er alt for høj........................
Redigeret af OWL d. 18-10-2010 00:50
OWL
 
Mau

Citer

OWL skrev:
Først og fremmest synes jeg ........................


OWL - Tak for din meget brugbare gennemgang. Total i ordenCool
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,253,928 Unikke besøg
XHTML CSS