HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Energibrønde
kla
Er der nogen her på siden som kender til geo Heat energibrønde, tekniske specifikationer, matriale, i hvilken kommune er den installeret, hvem giver tilladelse. m.m. jeg har undersøgt lidt men kan ikke komme til bunds i det

Geo heat har ingen hjemmeside eller telefonnummer??

Hvis det er noget har jeg interesse i samarbejde med leverandør
Karsten Larsen.


www.tjorneholm.dk
 
Admin
Yep manden er selvfølgelig medlem her på siden Grin

Der er givet tilladelse til så vidt jeg husker to steder til disse brønde.
godkendt af miljøstyrelse,dansk naturfrednings forening og vandværksforeningen til brug i vand beskyttelses områder.

En varmesonde der er indkapslet i en tæt kappe bores 40-80 meter ned i jorden.
Redigeret af Admin d. 23-01-2007 19:33
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
kla
hvilken væske er der inde i røret
Karsten Larsen.


www.tjorneholm.dk
 
Admin
Hej Kla

Det husker jeg ikke, desværre Sad
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
poul_s
Hej

Jeg vil gerne give lidt indsigt i hvad og hvor vi er igang med disse energi brønde.

Vi har tilladelse til at lave disse brønde i de gamle amter Ribe, Vejle, Århus og Vestsjælland, til at lave sammenlagt 14 stk. som alle forventes at være i drift i løbet af marts. ( vi forventer at have 30 tilladelser mere inden for de næste 2 mdr )

Der er idag 4 anlæg i drift, 3stk. 10kW og 1. stk 8kW

Varme sonden som bores op til 80 mtr ned i jorden er lavet af en special aluminiums legering, som også er bestandig de steder hvor der forefindes en høj koncentration af clorider i jorden.

Varme sonden består af et patenteret 3 kammer system, det midderste kammer er fremløb, dernæst kommer retur / opvermnings kammeret, og til sidst kommer sikkerheds / tryk kammeret som omgiver hele kostruktionen, dette gør at det kan sammenlignes med en rør i rør konstruktion og derfor bliver fritaget for afstands krav til grundvand.

Det er sikkerheds kammeret der går at vi ikke har fået et eneste afslag endnu, vi har enda tilladetse til at lave et anlæg ca 100 mtr fra offentlig vand indvinding, og 4 boringer i kyst beskyttelses område

Det der gør at dette system er spec, er at der ikke er nogen direkte kontakt mellem grundvand og brine væske, men at energien bliver overført via nogle varmetransmittere i sikkerhedskammeret, til opvarmnings kammeret.
Da de er lavet i aluminium er sonden i stand til at overføre 1700W/mtr ved temp diff. på 5 grader. ( desvære er der ikke så meget energi i jorden / mtr )

Da dette er et lukket kredsløb er der ikke de samme problemer som når man laver grundvandsbrønde, hvor det typisk kan være problemer med opslamning i forbindelse med at man pumper vandet ned igen, som stopper de boringer man har fået lavet. har endog set tilfælde hvor det har været nødvendig at rense vandet inden det blev pumpet ned igen, for ikke at få grundvands forurening.

Hvis der skulle være spørgsmål til dette er i velkommen til ringe på 28105931
Admin har sletet mail adresse af sikkerhedsgrunde- Send poul en PM Istedet

MVH Poul
Redigeret af Admin d. 23-01-2007 23:27
Direktør: Geo Heat Ex
Geothermal Heat Exchange
Sælger spec. rør og boringer til jordvarme anlæg
 
Admin
Poul har lovet at sende nogle billeder vi kan se af en varm brønd.
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
TGH
Hej Poul, det lyder spændende med en energibrønd med lukket system. Hvad koster etableringen af denne?
Kan den køres af f.eks. en IVT Greenline?
Mvh. TGH
 
kla
Ja det er yderst spændene, jeg har undersøgt pouls rør og har ikke kunne finde dokumentation nogle steder om den slags system, undtagen i Sverige, her er der nogle installatørere som forsøgte sig med et system noget ligende Pouls, ned i sydsverige hvor der ikke er bjerg, de anbefaler ikke systemet som virker fint i 6-7 år, hvorefter brinetemperaturen falder i løbet af 2 år, Miljøstyrelsen vil ikke acceptere fremmedlegmer i grundvandet produceret af aluminium, dette er fakta, jeg har undersøgt det, reglerne for etablering af sonder falder ind under bekendtgørelse 1206 idet man arbejder med grundvandet, hvis bare poul ville komme med dokumentation fra teknologisk, eller miljøstyrelsen eller en anden offentlig instands. det er vigtigt at huske at det er bekendtygørelse 1206 som er gældende ved nedboring til grundvand, selv om man ikke pumper det op.

Som sælger af Jordvarme vil jeg ikke være med til at lave forsøg med kundernes penge, indtil den nødvendiige dokumentation er fremlagt anbefaler jeg ikke varmesonder

kla
 
TGH
Ja, det kan være svært at overskue som kunde. Jeg skal bygge nyt 220m2 hus (efter nyeste energikrav). Overvejer IVT Greenline Plus med en VBX. For ikke at rode for meget i haven ovevejer jeg at anvende 8-10 stk kompaktkollektorer, men ved ikke hvor meget bedre COP niveauet bliver i forhold til jordslanger.
Mvh. TGH
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 11

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,200,453 Unikke besøg
XHTML CSS