Hvor meget kan man regne med energistyrelsens liste? Evi Heat skiller sig positivt ud på listen, vil man også i praksis opnå den forhøjede effekt?
Det undrer mig også at Vølund/Nibe i den nyeste generation ligger dårligere, som den gl.?
Listen og de anvendte målemetodikker giver et skævt billede.
Varmepumper der er hurtige på brugsvandet (evner at gå højt op i temperatur) straffes. En relativ temperatursvag pumpe vil blive belønnet. Varmepumper med direkte ekspansion, f eks i kappen om en vandvarmer belønnes, uanet at disse ikke kan udnytte flydende kondensering så effektivt som varmepumperne der kører med veksler.
Flere af de store har fæle problemer med beregning metodikken, deriblandt IVT/Bosch, Danfoss og som du nævner Vølund/Nibe.
Man bliver nødt til at afvente en ny EN norm og håbe på denne giver et mere korrekt billede af virkeligheden.
For nu at citere en TI medarbejders holdning til BE06 "det har jo ikke noget med virkeligheden at gøre", kunne man måske anvende samme citat om den af TI udtænkte målemetodik. Men som admin skriver andet sted. Man har vedtaget at bruge den, og den giver så desværre et urealistisk skævt billede af virkeligheden.
Jeg for mit vedkommende kan absolut ikke genkende de tal, der gælder for min varmepumpe. Men jeg bruger også udekompensering istedet for konstant højt fremløb. Kører omkring max 40 grader selvom jeg har radiatorer. Har 48 grader brugsvand og kører kun på dette efter behov (11% af tiden) . Og ikke mindst, skal vi hen i januar/februar , inden min brine (måske) kommer under 0 grader.
Tak for svaret.
Hvad mener du med temperatursvag pumpe?
Det vil sige at selvom Evién på listen har en cop der er ca 20% højere, og den også kørte med udekompenstation, så ville den i praksis bruge ligeså meget strøm, som f.eks. IVT´s?
Men hvis man pr definition vedtager at varmepumpen skal bruge 20% af tiden til brugsvandsopvarmning, så vil en varmepumpe der går op til 65 grader i afgang fra veksleren forbruge (og levere) temmelig meget energi. Har man så modsat en varmepumpe der kun lige kan gå til f. eks. 57 eller 58 grader ville denne i praksis skulle køre noget længere tid til brugsvandsopvarmning. Og idet man beregner ud fra oplyste tal fra producenterne får man nogle mærkværdigheder på den konto.
Andre besynderligheder fremkommer når man vedtager at radiatorsystemer skal have 45 og 55 grader fremløb fordelt efter en procentsats, får de varmepumper der anvender flydende kondensering ingen nytte af dette. Helt galt går det med gulvvarme, som man definerer som konstant 35 grader fremløb. Også her får udekompenserede varmesystemer ingen gevindst.
Jeg kan ikke rigtig finde nærmere teknisk om EVI Heat, andet end den lægger fint på listen. Jeg ved intet om dens temperatur formåen, eller opbygning og kan derfor ikke kommentere den nærmere.
hamselv skrev:
Jeg kan ikke rigtig finde nærmere teknisk om EVI Heat, andet end den lægger fint på listen. Jeg ved intet om dens temperatur formåen, eller opbygning og kan derfor ikke kommentere den nærmere.
Hej hamselv
Du spørger efter flere detaljer om Evi Heat - det kan du finde på www.energywise.dk under produkter, hvor du kan downloade datablade for de forskellige modeller.
Editeret af admin, reklame henvises til forsiden og telefonnumre slettes.
Redigeret af Admin d. 13-11-2010 20:27
De bedste hilsner, Gilbert
"Solen sender ingen regning"
Spring til debat:
Log ind
Er du endnu ikke registreret bruger? Klik her for at oprette dig.