HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Elforbrug årligt
Mogens
Hej alle!

Rart at se nogen kommer ud af busken med oplysninger om elforbrug, det var der ikke megen lyst til for 2-3 år siden da jeg spurgte ind til det.
Lysten er vel ikke overvelende endnu, eller ved man det bare ikke?
For få hundrede kr. kan man købe sig en bimåler (ikke nødvendigvis ny) og sætte den op, så får man et overblik over sit reelle forbrug på varmepumpen.
Her lidt oplysninger på vores anlæg/hus.
Varmepumpe er en TVP Vari-speed 3-10 med 350m slange.
Cirkulationspumperne trækkes af varmepumpe. (både gulv og jord delen)
Huset bygget 2006-2007 186m3 med kip til loft over alt.
Belægning på gulvet er klinker over alt.
Aldrig under 22 gr dag/nat.
To voksne i huset.
Årligt forbrug på varmepumpe.
2007= 6132 kw.
2008= 6341 kw.
2009= 6595 kw.
2010= bliver højere end normalt grundet vinteren, forventer ca. 800 kw. højere.
Har også tal for de enkelte mdr. hvis det skulle have nogen int.
Kan dog oplyse at forbruget på anlægget er 4,5 kw. i døgnet selvom der ingen er i huset over en 14 dages periode. (ferie) Det er så åbenbart kun for at holde varmtvandsbeholderen kørende, og man kan sige der var måske noget at hente et eller andet sted.

Hvad kan man så gøre for at nedbringe sine udgifter til strøm.
Jo vi arbejder og har gjort det et årstid på at finde det rigtige valg, og det har vi gjort nu mener vi selv.
Vi er så langt med planerne at søgningen til kommunen sendes i denne uge.
Husstandsmøllen skulle give årligt plus-minus 12000 kwh. ved en middelvind på ca. 5,5 m/s
Vores årlige samlede forbrug ligger mellem 10000 og 11000 kw.

Venligst
Mogens
 
pmp
Hvor meget skal du så give for sådan en fætter ?
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
kla
MMM jeg er lidt bekymret et hus på 185 m"2 fra 2006 må max bruge 15.355 kWH pr år + varmt vand altså 17.355 kWh og med en virkningsgrad på ca 3,6 burde forbruget være ca 4.800 kWh

hvis din varispeed har en årsnyttevirkning på ca 3,6 vil dit forbrug være 6.300 X 3,6 ialt 22.680 hvorfor er din virkningsgrad nede på 2,75 ?

beregninger med en NIBE 1245 - 8 siger at forbruget bør være på ca 3.795 kW

jeg ville lige tjekke lidt på VP, fremløbstemp elpatron brinetemp. m.m virkningsgraden på vari speed bør være noget højere.
 
allankj11
Synes umiddelbart at dit forbrug er højt. Vores hus er på 167 m2 bygget 2007/08. Indflytning 1. april 2008.

Forbrug første år April 2008 - marts 2009: 4.375 kwh (incl. en masse justeringer af pumpe samt kørsel på el-patron)
Andet år april 2009 - marts 2010: 4.357 kwh (hård vinter)
April 2010 til d.d: 1.334 kwh. (incl en kold maj måned næsten 100 kwh i mer forbrug denne måned).

Var ikke hjemme fra søndag den 1/8 til lørdag aften den 6/8 2010. Forbrug disse dage = 7 kwh. Forbrug i juli måned alene til varmt vand 68 kwh.

Har du cirkulation på det varme vand?

Mvh

Allan
Redigeret af allankj11 d. 31-10-2010 12:14
 
Mogens

Citer

pmp skrev:
Hvor meget skal du så give for sådan en fætter ?



Jeg købte den ved sydenergi til 300,- så det er altså en overkommelig pris.

Venligst
Mogens
 
Mogens

Citer

allankj11 skrev:
Synes umiddelbart at dit forbrug er højt. Vores hus er på 167 m2 bygget 2007/08. Indflytning 1. april 2008.

Forbrug første år April 2008 - marts 2009: 4.375 kwh (incl. en masse justeringer af pumpe samt kørsel på el-patron)
Andet år april 2009 - marts 2010: 4.357 kwh (hård vinter)
April 2010 til d.d: 1.334 kwh. (incl en kold maj måned næsten 100 kwh i mer forbrug denne måned).

Var ikke hjemme fra søndag den 1/8 til lørdag aften den 6/8 2010. Forbrug disse dage = 7 kwh. Forbrug i juli måned alene til varmt vand 68 kwh.

Har du cirkulation på det varme vand?




Mvh

Allan


Hej Allan!

Det er muligt at vores forbrug ligger lidt højere end andre, derfor skrev jeg også at vores temperatur aldrig er under 22 gr. samt loftet går til kip overalt.
Det giver altså betydelig flere kubikmeter luft at opvarme.
Ja vi har cirkulation på det varme vand, som dog kun kører i tidsrummet 06.00-23.00
Venligst
Mogens
 
allankj11
Jo det er klart at det giver lidt mere luft der skal opvarrmes. Vi har mellem 23,5 og 24 grader i vores hus. Jamen ingen tvilv om at dit ekstra forbrug på det varme vand er nok fordi du har cirk. på vandet. Det koster altså noget ekstra. Har du overvejet at slukke for det mens i er på arbejde også.

Vores vandvarmer laver ikke varmt vand mellem kl. 22.30 og kl. 6.15. Har bedt pumpen om ikke at lave varmt vand i dette tidsrum.

Allan
 
Mogens

Citer

allankj11 skrev:
Jo det er klart at det giver lidt mere luft der skal opvarrmes. Vi har mellem 23,5 og 24 grader i vores hus. Jamen ingen tvilv om at dit ekstra forbrug på det varme vand er nok fordi du har cirk. på vandet. Det koster altså noget ekstra. Har du overvejet at slukke for det mens i er på arbejde også.

Vores vandvarmer laver ikke varmt vand mellem kl. 22.30 og kl. 6.15. Har bedt pumpen om ikke at lave varmt vand i dette tidsrum.

Allan


Mener ikke der er noget at spare ved at lukke for cirkulationspumpen, da der så skal løbe mere vand igennem inden du får varmt vand i hanen.
I øvrigt er der stort set altid nogen i huset.

Når du skriver vandvarmer er det så en i har ved siden af varmepumpen eller?
 
Mogens

Citer

kla skrev:
MMM jeg er lidt bekymret et hus på 185 m"2 fra 2006 må max bruge 15.355 kWH pr år + varmt vand altså 17.355 kWh og med en virkningsgrad på ca 3,6 burde forbruget være ca 4.800 kWh

hvis din varispeed har en årsnyttevirkning på ca 3,6 vil dit forbrug være 6.300 X 3,6 ialt 22.680 hvorfor er din virkningsgrad nede på 2,75 ?

beregninger med en NIBE 1245 - 8 siger at forbruget bør være på ca 3.795 kW

jeg ville lige tjekke lidt på VP, fremløbstemp elpatron brinetemp. m.m virkningsgraden på vari speed bør være noget højere.


Nu er ren tekniske regnestykker en ting og fakta noget andet. Det vil selvfølgelig være fint at cop ligger så højt som muligt, men fakta er hvad du bruger årligt gange dine m2 og der lander vi på et forbrug pr, m2 33-34 og det incl. varmt vand
Grænsen for nyere huse i følge Br 98 er 50 kwh pr m2 kun for varme.
Regner jeg lidt på dine tal nærmer vi os passiv huse, og det er jo ikke realistisk.
Men vil da helt sikkert få tjekket op nogle af de punkter du nævner, men kan sige at elpatronen ikke har kørt i den tid vi har haft den kørende , og fremløb er også ok.
Da jeg for 3/4 år siden fik pumpen serviceret lå cop på 3,7

Venligst
Mogens
 
hamselv
Blev COP målt, eller er er tale om man har opgivet en tabelværdi? Forbruget forekommer ret højt, selv når man tager volumen og forhøjet indetemperatur in mente. Jeg bruger lidt mere, men mit hus har aner tilbage fra starten af 1900 tallet og ombygget i 1973.
 
pmp
Det var nu husstandmøller jeg gerne ville vide prisen på ?
Jeg går ud fra de 300 er for bimåleren - sådan en har jeg allerede.

Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
kla
Ja nu vil jeg ikke virke snerpet eller noget andet.
et hus fra 2006 kan være i 3 energiklasser
klasse 1 siger 35 kWh m" + 1100 kWh/år i tillæg, husets forbrug til varme må derfor max være 7.575 + varmt vand 2.000 kWh
Klasse 2 siger 50 kWh m2 + 1600 kWh i tillæg/år, Husets forbrug til varme må derfor max være 10.850 kWh + varmt vand 2000 kWh
standard hus siger max 83 kWh m2 ingen tillæg max 15.355+ varmt vand 2000 kWh.

Alle regnestykker er uagtet om der er loft til kip, huset skal hvis det er bygget efter et af ovenstående ligge inden for rammerne.

at i vælger at have 2 grader ekstra i forhold til standard betyder en merudgift på 10 %.

og hvis dit hus er klasse 1 eller 2 ville jeg være bekymret.
 
allankj11
Nej vores vandvarmer sider i pumpen. Fik udtrykt mig forkert.

Ja det er rigtigt at du så skal tappe mere vand hvis ikke du har cirk. på. Desværre tror jeg bare meget af dit "overforbrug" lægger her. Hvis jeg bruge 1 kwh i døgnet når huset ikke bliver brugt og du bruge 4,5 i døgnet kunne man jo studse lidt over dette. 3,5 kwh ekstra i døgnet * 365 dage 1.277,50 kwh * 1,9 kr = 2.427,50 kr. Antager vi at 1 m3 vand koster 45 kr = 54 m3 vand du kunne bruge ekstra ved at du skal åbne for hanen lidt længere inden det varme vand komemr. Tvivler på at du bruger så mange liter ekstra på det. Hvor langt har du fra vandtanken til sidste tappested i huset?

Har bare set andre eksempler på et ekstra forbrug når der er cirk. på det varme vand. Desværre.

Allan
 
kvi
Hej,

Det er klart mere forbrug ved varmt vands cirkulation.
Før vi fik dette monteret varmede vi vandtanken ca. 1½ gang i døgnet.
Med denne cirkulation varmer vi vandtanken c.a 3-3½ gange i døgnet.
Cirkulationen kører 2 timer om morgenen + 4 timer om aftenen på hverdage og 4 + 4 i weekenden.

Vi måler forbrug fra 1/1 - 1/1 og i 2009 brugte vi 3500kWh til varme og varmt vand. jeg vil tro at forbruget ryger op på 4500 i 2010 pga den hårde vinter vi havde.

Vi har 160 M2 og en 6kWh jordvarme pumpe. El-partronen er permanent slået fra. i vinters havde vi max. 22 timers kørsel i døgnet.

MVH
Karsten

Eviheat 6kw jordvarme pumpe, 250 meter 40mm slange, 10m² solfanger, 300L kappebeholder, 155 m² beboelse, 22-23° rum temp
forbrug til varme og varmt vand i 2009 = 3550 kwh
 
Mogens

Citer

allankj11 skrev:
Nej vores vandvarmer sider i pumpen. Fik udtrykt mig forkert.

Ja det er rigtigt at du så skal tappe mere vand hvis ikke du har cirk. på. Desværre tror jeg bare meget af dit "overforbrug" lægger her. Hvis jeg bruge 1 kwh i døgnet når huset ikke bliver brugt og du bruge 4,5 i døgnet kunne man jo studse lidt over dette. 3,5 kwh ekstra i døgnet * 365 dage 1.277,50 kwh * 1,9 kr = 2.427,50 kr. Antager vi at 1 m3 vand koster 45 kr = 54 m3 vand du kunne bruge ekstra ved at du skal åbne for hanen lidt længere inden det varme vand komemr. Tvivler på at du bruger så mange liter ekstra på det. Hvor langt har du fra vandtanken til sidste tappested i huset?

Har bare set andre eksempler på et ekstra forbrug når der er cirk. på det varme vand. Desværre.

Allan


Jeg har ca. 25 m til sidste tappested, og fordeler kredsen er ca. 20 m fra pumpen.
Jeg mistænker nu mere varmtvandsbeholderen for et lidt støre forbrug, hvis man ellers kan tale om det.
Når den nu bruger 4,5 kwt i døgnet en august sommer, hvad bliver det ikke til om vinteren og ikke mindst om året.

Mogens
 
Mogens

Citer

kla skrev:
Ja nu vil jeg ikke virke snerpet eller noget andet.
et hus fra 2006 kan være i 3 energiklasser
klasse 1 siger 35 kWh m" + 1100 kWh/år i tillæg, husets forbrug til varme må derfor max være 7.575 + varmt vand 2.000 kWh
Klasse 2 siger 50 kWh m2 + 1600 kWh i tillæg/år, Husets forbrug til varme må derfor max være 10.850 kWh + varmt vand 2000 kWh
standard hus siger max 83 kWh m2 ingen tillæg max 15.355+ varmt vand 2000 kWh.

Alle regnestykker er uagtet om der er loft til kip, huset skal hvis det er bygget efter et af ovenstående ligge inden for rammerne.

at i vælger at have 2 grader ekstra i forhold til standard betyder en merudgift på 10 %.



og hvis dit hus er klasse 1 eller 2 ville jeg være bekymret.


Så skal jeg jo ikke være bekymretWink når vores forbrug ligger på 33-34 kwh pr m2 og det incl varmt vand som ikke skal tælles med.
Men det er sikkert der nok kunne findes en besparelse på de 4,5 kwt varmtvandsbeholderen ( 200 ltr ) bruger i døgnet uden brug og det endda om sommeren..
Hvad bliver det så ikke til om vinteren/årsforbrug.

Mogens
 
Mogens

Citer

pmp skrev:
Det var nu husstandmøller jeg gerne ville vide prisen på ?
Jeg går ud fra de 300 er for bimåleren - sådan en har jeg allerede.


Nå ok, sådan forstod jeg ikke lige den. he he

Alt incl så skal du regne med lige i underkanten af 300.000
Men der er jo nogen afskrivningsregler som skal tages med, så selv om du skal låne alle pengene, så vil du alligevel have overskud.
Det eneste det krævet er at du forbruger næsten alt det strøm som møllen giver, og det er omkring 9000-13000 kwt årligt.

Men vil du vide mere så kan du skrive til min mail, da dette forum jo ikke lige er til vind i sejlene-)

Mogens
 
kla
Hej Mogens.

det som er problemet i dine 35 kWh pr m2 er at det er varmepumpens forbrug pr m2 og hvis man ganger med 3 eller 3,6 som man kan forvente er forbruget for højt og nærmere 100 kWh pr m2.

om det ligger i brugsvandscirkulation ved jeg ikke, det burde være isoleret så varmetabet på cirkulationen er så minimal som mulig

jeg ville stadig synes at forbruget er for højt.

vedr. brugsvandscirkulation kunne man aktivere cirkulationspumpen med lyskontakten på toilettet eller opsætte en bevægelsesmelder der aktivere pumpen når man går ind på toilettet, når man har gjort det som man nu skal på toilettet og vasker sine hænder vupti så er det varme vand cirkuleret ud i hanen, uden et enormt forbrug.
 
no100
Hej Mogens
Du skriver

Belægning på gulvet er klinker over alt.
Aldrig under 22 gr. dag/nat.

Skal det for stås som at du har varme på gulvet hele året?
Det kunne forklare dit høje for brug

Hilsen no100.

2. sydhavsøerne 13kw scotte fra NBE. jordvarmelager med energifanger 24m2
hus 150m2 radiatorer varmetab 80 v.m2Smile
1. hovedstaden 8 kw jv fra NBE med 40m2 hjemmebygget energifanger
Hus 130 m2. radiatorer, loft 200mm. Vægge100mm. Vinduer termo.
 
Mogens

Citer

no100 skrev:
Hej Mogens
Du skriver

Belægning på gulvet er klinker over alt.
Aldrig under 22 gr. dag/nat.

Skal det for stås som at du har varme på gulvet hele året?
Det kunne forklare dit høje for brug

Hilsen no100.


Hej

Nej der er ikke varme på gulvet, når temp stiger til over 22 gr i huset, og det slukker også om vinteren da vi har meget lysindfald.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,180,217 Unikke besøg
XHTML CSS