HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Elforbrug?
MikeHunt
Jeg er ikke helt sikker på de forskellige termer: "Varmepumpe", "luft/luft", "luft/vand", "varmegenvinding", "varmeveksling", osv., så muligvis er dette indlæg oprettet i et forkert emne.

Vores anlæg er en Nilan VPL 15. Vi har 225 m2 hus, hvoraf 60 m2 er med loft til kip. Den primære opvarmningskilde i huset er fjernvarme, som driver gulvvarme og varmt vand.
Nilan anlægget skal altså kun sørge for at udskifte luften i huset.

Den trækker ca 4800 kwh om året, hvilket jeg synes er lige i overkanten. Men jeg vil selvfølgelig gerne høre hvad andre bruger, der har en tilsvarende opsætning.
 
hamselv
Man kan regne meget og inderligt på luft/luft pumper til ventilationsformål, men faktuelt er de ofte "dyrere" i drift end passiv genvinding. Kombinerer man dem med passiv genvinding bliver det dog sjovere. Det tilbyder Nilan også med deres heat-pipe.

Men et godt anlæg med passiv genvinding, som f. eks Genvex Energy, kan præstere en ret stor temperaturvirkningsgrad uden at forbruge energi (vi ser lige bort fra blæserne i dette her tilfælde).
VPL'en leverer til gengæld mere varme end den suger ud i overgangsperioden, idet den afleverer det den genvinder + kompressorens forbrug. Når det så bliver rigtig koldt, overhaler den passive veksler oftest energiindvindingen. I nogle tilfælde med større installationer med køl, hvor man har kapacitetreguleret VPL'erne går det helt galt med EER og virkningsgraderne på ventilations virkningsgraden. Vi er bekendt med at anlæggene er påbegyndt udskiftet flere steder pga løbsk driftøkonomi.

Men tilbage til dit anlæg.

Noget tyder jo på du har anlægget spændt ret hårdt for ren ydelsesmæssigt - altså den har pænt mange drifttimer. Den store fælde har du, hvis du overventilerer. Det koster meget dyrt. Så grundig indregulering af luftmængderne er uhyre vigtigt. Dernæst skal kanalsystemet - specielt indblæsningen, helst være isoleret ekstremt godt, idet de transporterer ret varm luft. Dvs 50mm er alt alt for lidt.
 
hamselv
En VPL der er omhyggelig indreguleret. Kører med heatpipe, OG hvor kanalerne er ført på "indersiden" af husets isolering + lidt ekstra ovenpå, plejer skam at yde udemærket. Og har du ikke hamrende billig fjernvarme kan du også udnytte lidt af dens overkapacitet. Men er du på relativ billig fjernvarme, havde du været bedre tjent med passiv genvinding, og helst noget højeffektivt med aluveksler.
 
MikeHunt
Tak for dit svar.

Sådan som jeg forstår passiv genvinding er at varm udblæsningsluft "blandes" med kold indblæsningsluft, på en måde så den kolde udeluft bliver næsten ligeså varm inden den blæses ind. Det vil selvfølgelig afhænge af temperaturforskellen mellem inde og ude. Men som du skriver er det "gratis" (hvis vi regner blæserne fra).

Vores hus var egentligt sat til at skulle have haft en Nilan Comfort 300, men vi valgte VPL 15, da vi fik at vide at det var det samme, bar med køle mulighed.

Det kan jeg så forstå nu, ikke er helt rigtigt.

Sådan som jeg forstår at VPL 15 fungerer, er at enten er kompressoren slukket og så blæser den kold udeluft direkte ind uden at genvinde noget som helst. Ellers er kompressoren tændt og så laver den varme for 550 watt. Det betyder at den blæser ind med op til 48 grader (afhængigt af udetemperatur). Man kan så stille den til at den ikke skal blæse så varm luft ind, men måden den regulerer dette på synes ikke at skrue ned for kompressoren, men at skrue op for blæsehastigheden (sådan at mere kold luft kommer igennem og den dermed ikke kan nå at varme det helt lige så højt op). Det forekommer mig at være en komplet sindsyg måde at gøre det på og jeg overvejer i øjeblikket om vi skal skifte anlægget eller købe noget mere udstyr til den (heatpipe, temperatur måler i udsug).

Denne her heatpipe som Nilan også tilbyder, er det "Nilan FU 10/15 H" ([url]http://www.lavprisvvs.dk/shop/nilan-fu-10-266612p.html[/url])?
Er det noget man selv kan montere?
 
hamselv
Umiddelbart intet problem i selv at installere en heatpipe.

Din opfattelse af passiv genvinding er lidt forkert.

Men forestil dig en masse kanaler op af hinanden. Udsugning passerer gennem den ene halvdel og friskluft igennem de andre. Luften passerer således hinanden, kun adskilt af et tyndt lag aluminium (i Nilan Comfort plastic). I det alu'en er en god varmeleder, overføres varmen fra den ene luftmængde til den anden. Derfor foretrækker jeg aluvekslere, og i øvrigt er Genvex'es veksler langt større OG lavet af alu.

Men stadig. ALFA OG OMEGA for en ordentlig funktion er supergod isolering og ordentlig indregulering.

Køleydelsen for en VPL er iøvrigt opgivet så ringe som 1 kW, hvilket vel egentlig kun rækker til lidt affugtning af indblæsningsluften, når der er hedebølge.
 
sbrj
Har selv problemer med indblæsningen pg strømforbruget på et VFL 15. Har haft 2 kølefirmaer, som Nilan anbafaler, til at se på det ( og det var dyrt), men ingen kunne finde nogen fejl. Har efterfølgende hørt, at begge problemer kan skyldes pressostaten. Er der nogen, som ved, om det kan være rigtigt?
 
Joachim Gyldner
Hey!
Kan godt følge nogle af brugerne undre sig over en varmepumpe der blæser kold luft ind!? Men det er der som regel en rigtig god grund til.
Udfordringen ved en luft/luft VP´er er altid større, da de er nogle små sarte maskiner. Der kræves derfor sin mand til opgaven og ikke en uviden smed eller kølemontør for den sags skyld. Her kommer køletekniken virklig til sin virke!

Hej sbrj
Hvordan er det gået med dit anlæg? Har du fået skiftet din trinstyring?
Den pressostat du nævner er kun til at bryde ved lavtryk og højtryk. Der er kun trinstyringen som styre indblæsningen i dit tilfælde
Redigeret af Joachim Gyldner d. 19-01-2011 22:56
Joachim Güldner. Uddannet køletekniker
 
sbrj
Har haft 2 firmaer på, som begge er anbefalet af Nilan. Det første skiftede kompressoren uden at det hjalp. Det næste tilkoblede en ledning, så anlægget kører med konstant indblæsning og flyttede nogle andre ledninger, så udsugningshastigheden på alle tre trin er nedsat med 25%.
Anlægget er nu så ringe, at det kun kan trække 2 indblæsninger. Hvis jeg åbner for en tredie falder lufttrykket så meget i det rum, hvor brændeovnen står, at den ikke får ilt nok. Er nu ved at overveje at skifte anlægget, men tør ikke købe et Nilan igen, da jeg synes, at der er for få servicepartnere og dermed for lidt konkurrence. Det går ud over os, der ikke ved noget om, hvordan anlægget fungerer og derfor er afhængige af kølemontørens evner.
 
sbrj
Har betalt ialt 11.900. Den eneste klagemulighed, der er nu, er branchens ankenævn. Er meget i tvivl, om jeg skal gøre det, men det er rigtig mange penge for ingenting.
 
mihansen
Har samme problem med en VP18 fra Nilan og har prøvet ALT. I deres brochure er Kwh forbrug angivet til i mellem 1600 og 2000 om året. Efterfølgende skulle man jo så bare spare det i fjernvarme da man genanvender varmen...!! Men nej vi ligger på 9-10.000 kwh om året og det undrer mig at der er SÅ mange som har problemer med deres kwh forbrug på Nilan anlæg og at der endnu ikke er oprettet en gruppe/forening til at stå i spidsen for en undersøgelse af de anlæg..Angry
 
Joachim Gyldner
Nilans produktoer lever fuldt ud op til dimensionerne.. Igen kan jeg kun pointere at det er et most at de er trimmet 100% til hver enkelt opgave. Det kan selvfølgelig værre et problem, hvis den kompetance er svær et skaffe og så nytter det jo ikke så meget.. Er ked af at høre sådanne ting, da anlæggene sådan set fungere til fulde, med de rigtige betingelser.
Joachim Güldner. Uddannet køletekniker
 
sbrj
Håber at Nilan bliver bekendt med de utilfredse kunder, som de har og skriver mig gerne på listen som en af dem. Jeg har undersøgt markedet, da jeg ønsker at udskifte mit anlæg. Er stødt på et nyt anlæg, som kun er ren ventilation og har et meget lavt strømforbrug. Det hedder Krappan. Er der nogen, som kender dette anlæg?
 
mihansen
Jeg oplever problematikken sådan, at med rette betingelser, rette kompetencer fungerer produkterne sikkert som de skal og er ikke interesseret i at sable Nilans produkter ned i al almindelighed. Men netop ved rette betingelser andrager Nilan sig et produktansvar når man oplyser en kapacitet af varmtvands forbrug til 4 pers. og produktet ikke lever op til dette med mindre der indkobles sekundær energi som medfører yderligere omkostninger... Der nævnes dog, at ved ekstraordinær højt varmtvandsbehov kan indkobles El patron. Men definer ekstraordinært når det ikke er muligt, at gå 2 pers. i bad 6-8 min. med alm. brusehoved. uden der efterfølgende er varmt vand til råde...
Rette kompetence; i en moderne verden og med den teknologi er det ikke nødvendigt at udstyre produkter med avancerede brugerflader og indstillinger der kræver kompleks teknisk assistance.. konklusionen er klar og det er at Nilan bør være oplysningspligtige over konkret og eksakt forbrug af sekundært energibehov ved deres produkter. Detaljen må siges at være væsentlig når så mange oplever komplikationer med deres produkter. Netop i et samfund med fokus på klimadebat og CO2 reducering, giver det ikke menning at forbrugere af Nilans produkter muligvis reducere deres øvrige varmekilder men ekspandere EL forbruget til et urealistisk højt niveau. Derfor mener jeg fra Nilan side, at man må certificere teknikkere udelukket til deres produkter, hvis man vil operere med så komplekse brugerflader som de gør og derfor ikke lade uautorisreret mandskab vejlede, opstille eller installere produkterne, for ellers kan man jo ofte være lige vidt, hvad angår CO2, klima etc...

(Jeg har fulgt Joachims, indstillinger og på 10 dage i gns. reduceret mit daglige kwh. forbrug med 4,5 kwh. Takker Smile men er stadig hårdt ramt af manglende varmt vand, men tilskriver dette den udkoblede El patron som bare må og skal være udkoblet)
Mvh. Mads (NILAN VP18 ejer)
 
MikeDK
Jeg er som mange andre blevet interesseret i at anskaffe mig et klima-anlæg i vores 70er hus 140m2 med gasfyr, for at få et endnu bedre indeklima. Derfor tænkte jeg på Nilan Comfort 300. Men efter jeg har læst rapporten fra Henrik Tommerup DTU (http://www.byg.dtu.dk/upload/institutter/byg/publications/rapporter/byg-sr0405.pdf) fandt jeg hurtig ud af, at det måske alligevel ikke var løsningen, da den frøst til om vinteren og derved fik en elendig virkningsgrad. Så istedet for at bruge penge på en ekstra varmeflade, fik jeg det indtryk (Fra Skævinge install. forr. (jeg fik ham anbefalet fra Nilan som en af deres installatører) ) at Nilan VPL 15 ikke havde det problem med at fryse til....
Men efter jeg har "surfet" lidt, ser jeg nu at man kan få en ekstra Filter Unit/heat pipe til VPL 15 for at undgå frost-problemer...... Så nu er jeg lidt forvirret.... Kan VPL15 også få frost problemer ??
Efterhånden har jeg flere og flere spørgsmål end svar.......
1) f.eks. hvorfor har Nilan ikke lavet en hjemmeside hvor de viser hvordan man laver en sikker installation af Confort 300, VPL 15,,, osv for et typisk parcel hus.
2)Her kunne det være rart med dokumenteret data såsom hvad man kunne forvente at bruge af strøm/år for VPL15 med forskellige indblæsning temp. (jeg forventer i mit tilfælde at køre med 18-21°) og indblæsningshastigheder (her kunne de refererer til nogle af de standard programmer der er indlagt i styringen CTS 600)
3) Hvad kan man forventer at spare ved at indsætte en heatpipe ?
4) Hvorfor offenliggør Nilan ikke nogle måledata for deres systemer der en placeres på rigtige huse, så man har noget at forholde sig til ?

Efterhånden har man hørt rigtig meget omkring varmepumpers virkningsgrad på papiret. Men når det kommer til stykket holder specifikationerne ikke en meter, når de kører om vinteren.
Det kan godt være at man har myndighedernes godkendelse på at produkterne overholder specifikationerne, men hvad koster det så i strømforbrug, for et typisk parcel hus, at bruge et produkt, under de nøjagtig samme test forhold.

Man skulle jo tro at det ville være god reklame for Nilan at komme med disse oplysninger for deres produkter. Men måske er deres egne real life målinger ikke særlig god reklame.

Jo mere jeg leder efter alle disse svar, jo mere opgivende/mistænkelig bliver jeg, for om det overhoved er en god ide, at bruge 40-50.000kr (for et Nilan VPL 15 system inkl. rør, nibler, lyddæmpere, osv) for sådan et anlæg.

Hoved årsagen til at jeg ville installerer et sådan anlæg er udelukkende for at få et bedre indeklime... Ikke for at spare penge på varmeregningen. Men efterhånden frygter jeg at det bliver en dyr forretning at drive, hvis det løber op i 4-5000kr/år til strømforbrug og service for en VPL 15.

Håber evt. at høre fra andre der evt. selv har en Nilan VPL 15 og som har lavet nogle målinger på dens strømforbrug.

Mvh
Mikael - En kommende VPL 15 ejer hvis ellers Nilan eller nogen andre kan overbevise mig fornuften i det her:-)
 
Mogens

Citer

MikeDK skrev:
Jeg er som mange andre blevet interesseret i at anskaffe mig et klima-anlæg i vores 70er hus 140m2 med gasfyr, for at få et endnu bedre indeklima. Derfor tænkte jeg på Nilan Comfort 300. Men efter jeg har læst rapporten fra Henrik Tommerup DTU (http://www.byg.dtu.dk/upload/institutter/byg/publications/rapporter/byg-sr0405.pdf) fandt jeg hurtig ud af, at det måske alligevel ikke var løsningen, da den frøst til om vinteren og derved fik en elendig virkningsgrad. Så istedet for at bruge penge på en ekstra varmeflade, fik jeg det indtryk (Fra Skævinge install. forr. (jeg fik ham anbefalet fra Nilan som en af deres installatører) ) at Nilan VPL 15 ikke havde det problem med at fryse til....
Men efter jeg har "surfet" lidt, ser jeg nu at man kan få en ekstra Filter Unit/heat pipe til VPL 15 for at undgå frost-problemer...... Så nu er jeg lidt forvirret.... Kan VPL15 også få frost problemer ??
Efterhånden har jeg flere og flere spørgsmål end svar.......
1) f.eks. hvorfor har Nilan ikke lavet en hjemmeside hvor de viser hvordan man laver en sikker installation af Confort 300, VPL 15,,, osv for et typisk parcel hus.
2)Her kunne det være rart med dokumenteret data såsom hvad man kunne forvente at bruge af strøm/år for VPL15 med forskellige indblæsning temp. (jeg forventer i mit tilfælde at køre med 18-21°) og indblæsningshastigheder (her kunne de refererer til nogle af de standard programmer der er indlagt i styringen CTS 600)
3) Hvad kan man forventer at spare ved at indsætte en heatpipe ?
4) Hvorfor offenliggør Nilan ikke nogle måledata for deres systemer der en placeres på rigtige huse, så man har noget at forholde sig til ?

Efterhånden har man hørt rigtig meget omkring varmepumpers virkningsgrad på papiret. Men når det kommer til stykket holder specifikationerne ikke en meter, når de kører om vinteren.
Det kan godt være at man har myndighedernes godkendelse på at produkterne overholder specifikationerne, men hvad koster det så i strømforbrug, for et typisk parcel hus, at bruge et produkt, under de nøjagtig samme test forhold.

Man skulle jo tro at det ville være god reklame for Nilan at komme med disse oplysninger for deres produkter. Men måske er deres egne real life målinger ikke særlig god reklame.

Jo mere jeg leder efter alle disse svar, jo mere opgivende/mistænkelig bliver jeg, for om det overhoved er en god ide, at bruge 40-50.000kr (for et Nilan VPL 15 system inkl. rør, nibler, lyddæmpere, osv) for sådan et anlæg.

Hoved årsagen til at jeg ville installerer et sådan anlæg er udelukkende for at få et bedre indeklime... Ikke for at spare penge på varmeregningen. Men efterhånden frygter jeg at det bliver en dyr forretning at drive, hvis det løber op i 4-5000kr/år til strømforbrug og service for en VPL 15.

Håber evt. at høre fra andre der evt. selv har en Nilan VPL 15 og som har lavet nogle målinger på dens strømforbrug.

Mvh
Mikael - En kommende VPL 15 ejer hvis ellers Nilan eller nogen andre kan overbevise mig fornuften i det her:-)



Hvis du går efter at få et godt indeklima, så synes jeg du skulle prøve at gå ind på. http://www.air-wex.dk/da-DK/Forside.aspx
Tag en kontakt til Jesper Rosenkilde.

Her får du et produkt som er noget anderledes end andre modeller.
Til gengæld får du noget som virker og er 100% lukket system, med et årligt strømforbrug som en 100W pære bruger. IKKE noget med nogle spjæld der vender fra side til side, og hvor inde/udeluft kan blandes, ikke meget men alligevel og hvad med når slidtage opstår.

Og med hensyn til hvad du end vælger, så isolere du disse kanalrør med først 50mm papirmåtter og til sidst med 50mm med alufolie. Rør på 100mm eller evt derunder kan du nøjes med 50 mm alu.
Det gør du for din egen skyld og hør ikke efter hvad det enkelte firma anbefaler. Der findes også nogle isoleringsstrømper, men de er altså noget dyre og ikke bedre.
Anlægget kan både ligge på loftet men også monteres på en væg som vi har gjort.
Det er nemt hvis det sidder på væggen, når der skiftet/renses filtre.

Kommer du på Vejleegnen er du velkommen her for at se det.

Hilsen fra en som har undersøgt stort set alle fabrikanter her i landet og lidt sydfor.Wink
Og ja der er meget skidt på markedet.Shock

Mogens
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,256,678 Unikke besøg
XHTML CSS