Efter lang tids granskning er jeg i et dilemma mht. valget mellem de 2 nedenstående løsninger.
1.
EVI HEAT SPLIT 10 KW. SUN. JORDVARMEPUMPE. (MED INDBYGGET SOLMODUL )
EVI HEAT INSTALLATIONS KIT. "SPLIT 6-12" SUN
SONENKRAFT PSK. COMBI-BEHOLDER MED 250 LITER VARMTVANDSBEHOLDER NEDDYKKET.
3 SONENKRAFT SK 500 PLADESOLFANGERE
20 Meter SOLFANGER RØR DOBBELT RUSSTFRI STÅL PRÆISOLEREDE. MED INDBYGGET FØLER LEDNING.
500 METER NEDFRÆSNING AF JORDVARME RØR MED KÆDEGRAVER. 40 MM. RØR. PN 6,3.
SAMLEBRØND TIL JORDVARME RØR MED INDBYGGET VENTILER OG FLOWMETRE DER BRUGES TIL AT INDSTILLE DEN KORREKTE VANDMÆNGDE TIL HVER JORDVARME SLANGE. KOMPLET MED LÅG.
2.
Vaillant geoTHERM plus VWS 101/2
Vaillant 750 liter VPA beholder forberedt for sol
450-500 meter specialrør
Fordelerboks med fordelerrør og flowmetre komplet
Vaillant varmeveksler til montage på VPA
3.stk Vaillant VKK solfanger
Vaillant Auromatic styring
Vaillant solarstation 6 liter/min
Vaillant tilslutningsdele, spærankersæt, ekspansioner m.m
Prisen er nogenlunde ens +/- for de 2 løsninger inkl. installation.
Er ikke klar over om seperat opvarmet brugsvandsbeholder eller gennemstrømnings brugsvandsopvarmning er at foretrække?
Brug af solvarme til at forvarme brinen før den når varmepumpen/kompressoren med øget COP syntes jeg taler til Evi Heats fordel.
Vil sætte stor pris på kvalificeret (og ufarvet) vejledning.
På forhånd mange tak for forhåbentlig skub i den rigtige retning.
Håber du vil acceptere et ikke helt ufarvet svar (er direktør i EnergyWise, som importerer Evi Heat). Du bør bede din Evi Heat forhandler/installatør vise dig, hvor meget du sparer fordi Evi Heats års-COP (uden brug af solvarme) er højere, nemlig 3,7 (radiator) og 4,3 (gulvvarme) mod Vaillants 3,2 hhv. 4,0. Det betyder rigtig meget i varmepumpens levetid. Når du så oveni købet kobler solfangere på, kan du som du selv påpeger regne med endnu højere COP og besparelse - Evi Heat kunder kan dokumentere års-COP på over 5. Du kan naturligvis også kontakte mig via hjemmesiden, så kan jeg maile dig regnestykket, som jeg har lavet for dig
De bedste hilsner, Gilbert - "Solen sender ingen regning"
Spring til debat:
Log ind
Er du endnu ikke registreret bruger? Klik her for at oprette dig.