HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
hvor meget skal elpatron koble ind Fighter 600 P
Franknielsen
Jeg har Figther 600 P og den har egentligt kørt fint med Elpatronen som back up og som jeg har set det
så har den ved minusgrader koblet ind og hjulpet til, når vi nåede godt under minus.
Nu har jeg i sep.t haf service , hvor luftskiftet "er ændret" og siden da syntes jeg, at den kobler elpatron
utroligt meget ind.
Jeg kan selvfølgelig være uheldig lige at komme forbi, når den kører, men det tror jeg ikke.
Hvad kan være sket ??
Hvornår skal elpatronen egentlig koble sig ind og hvor længe m.m.
Hvad kan jeg gøre.
Vølund har været ude og (den samme montør) siger, at det er som det skal være. Jeg er lidt tvivlende, da
jeg jo havde haft montør på i flere år og han sagde, at luftskiftet var Ok, så det virker mærkeligt, at luftskiftet
skulle ændres.
Jeg har luft til vand med gulvvarme, nulenergihus på 137 kvm. og 3 lags ruder m.m.
Jeg er selvfølgelig bange for vinterens komme med måske stort elforbrug.

Nogen ideer ???
 
allankj1
Læs lidt i din manual. Side 6. Men ellers bed dem om at stille den tilbage som den stod.

Forstår ikke ideen i at lave et nulenergihus hvor man sætter en varmepumpe ind som er nødt til at bruge el-patronen for at lave varmen til huset. Så er huset sku da ikke et nulernergihus. (Etnulenergihus findes i min verden kun når huset på årsbassis producere mere energi end det forbruger. Dette kunne opnåes med optimal isolering samt solceller som producere samme mængde energi (om sommeren primært) som huset forbruger på årsbassis).

Mit hus er bygget efter efter Byggereglement 2006 som et sandard hus, og jeg kan holde varmen uden brug af el-patron. Bruger 4.200 kwh på 167 m2. Hvad bruger du af el om året til opvarmning?

Undskyld hvis svaret lyder lidt hårdt. Var ikke meningen.

Mvh

Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
Franknielsen
Ved ikke konkret, men bruger i alt 9000 kwh, ja i altfald indtil nu.

Jeg har pløjet manual gennem og den siger bare, at patronen slår til, når pumpen ikke kan levere.

Men generelt hvornår slår en elpatron så til. Den slår jo ikke til selv om pumpen har været slukket og bliver
tændt, selv om vandet er koldt.

Men er det normalt, at sådan en figther 600 P ikke kan levere varmt vand til gulvvarme med ca. 0 grader udenfor uden
at skulle have hjælp fra elpatron ???
Redigeret af Franknielsen d. 24-11-2010 13:21
 
allankj1
Nej det tror jeg ikke. Men er en Fighter 600 P ikke en boligventialtionspumpe som tager energien inden fra huset?? Så kan ikke se at det skulle betyde det store om det er nul grader uden for.

Mvh

Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
Franknielsen
jo jo den suger fra sådan nogle åbner i loftet, men har samtidig tilførsel af udeluft indtil -5 grader, hvor der lukkes af, men mere afgørende er jo, at der ved lavere temperaturer skal bruges mere varmt vand, fremløbstemperatur, til at holde huset varmt og det må være der, den ikke kan følge med.
 
hamselv
Konstruktionen kan diskuteres, men ligner i bund og grund Nilans VP18.

Umiddelbart har jeg det lidt anstrengt med at skulle bruge energi på at genvinde fra ventilationsluften, når der idag findes fremragende passive genvindere der kan sørge for at ventilationstabet holdes ret tæt på ingenting. Problemet er så at en passiv genvinder vil udpine udsugningsluften så meget, så der næsten intet er at hente til opvarmning når det er koldt. Så man mangler pludselig noget, og der skal elpatronen så ind. Som jeg ser det vælter energiregnskabet lidt når man anvender energi til indvindingen fra udsugningsluften.

Eksempel:

Hvis nu f. eks. "ventilationstabet" er 4000 kWh, kan en god passiv genvinder omtrent det halve, målt på energien. Der sker dog det at man affugter væsentlig på udsugningen og derfor får en større virkningsgrad målt på temperaturen (f. eks kan en Genvex Energy komme pænt højt op, vha sin meget fine og store aluveksler). Dvs vi udskifter relativ fugtig luft med relativ tør luft og vores resterende behov for opvarmning af ventilationsluft er derfor ret lille er måske 500 -600 kWh. Hvis husets transmissionstab, så udgør andre 4000 kWh skal VP'en således yde 4000 + 500 = 4500 kWh.

Anvendes istedet varmepumpen til opvarmning af ventilationsluften skal den istedet yde både svarende til varmetabet og ventilationstabet. Og der skal selvfølgelig mere drivenergi til at levere 8000 kWh end til at levere 4500 kWh. Derfor er der en mening med passiv genvinding, og specielt i laveenergi og passivhuse. Faktuelt har de en stor del af året ikke behov for varme og udluftningen ville det derfor være rarest at kunne lave uden særlig stort energiforbrug.

Er helt klar over at anskaffelsesprisen vil være anderledes ved køb af anden type varmepumpe, der enten bruger slanger eller udeluft til at collecte varme fra + et rigtigt VE anlæg.

Tallene er ikke gennemregnede i detaljer og mest tænkt som et eksempel. Men essensen i det skrevne er: Flytning af energi fra udsugning til indblæsning gøres billigst vha passiv genvinding (faktisk gratis). Bruges en VP koster det noget, uanset fabrikat.
 
Franknielsen

Citer

Franknielsen skrev:
jo jo den suger fra sådan nogle åbninger i loftet, men har samtidig tilførsel af udeluft indtil -5 grader, hvor der lukkes af, men mere afgørende er jo, at der ved lavere temperaturer skal bruges mere varmt vand, fremløbstemperatur, til at holde huset varmt og det må være der, den ikke kan følge med.
 
Franknielsen
Hej Fint nok.
Jeg har jo købt mit hus med sådan en 600 P installeret og den har kørt fint indtil for nylig som beskrevet.
Kan en eller anden fortælle, hvorfor og baggrunden for, at Elpatronen slår til, hvad får den til det og kan det
have noget med montørens ændring af luftskifte at gøre ??
Jeg kan selvfølgelig godt få Vølund ud igen igen, men vil jo gerne have lidt baggrundsviden fra Jer kloge hoveder,
hvad der får sådan en patron til at slå til, når den de andre år ikke har gjort det ved 0 udegrader, og
 
Franknielsen
[quote]Franknielsen skrev:
Hej Fint nok.
Jeg har jo købt mit hus med sådan en 600 P installeret og den har kørt fint indtil for nylig som beskrevet.
Kan en eller anden fortælle, hvorfor og baggrunden for, at Elpatronen slår til, hvad får den til det og kan det
have noget med montørens ændring af luftskifte at gøre ??
Jeg kan selvfølgelig godt få Vølund ud igen igen, men vil jo gerne have lidt baggrundsviden fra Jer kloge hoveder,
hvad der får sådan en patron til at slå til, når den de andre år ikke har gjort det ved 0 udegrader, og hvad kan især være galt ???
 
Hans Peter
Jeg har også en fighter 600P og mit forbrug er på 10500 KW pr år
Varmepumpen er kun på 1KW så det er begrænset hvor meget den kan yde.
Jeg har en måler på selve pumpen og den har siden april og til nu brugt 630 KW resten er til elpatron , cirkulation pumpe og ventilator
Mvh
Hans Peter
 
hamselv
Elptatron slår til når varmepumpen ikke selv kan yde tilstrækkelig. Dvs forbruget af varme overstiger mulig ydelse.

At gæt kunne være at man havde øget luftmængden på indblæsningen (og evt også udsugningen). Korrekt skal der naturligvis aflevere en indreguleringsrapport til dig, når man skruer på luftmængden. Bed om en indreguleringsrapport, hvorpå målte luftmængder er angivet og spørg om man eventuelt også har tallene fra før.
 
allankj1
Det virker i min verden helt sygt at disse pumper er solgt i DK. Så snart der er bare lidt koldt uden for kobler el-patronen til fordi pumpen kun er på 1 kwh. Muligt at strømforbruget er meget lille når den levere de 1 kwh men så snart den skal yde mere kobler el-patronen til. Med 8 kwh i fabriksindstillingen. Der står jo så også i manualen at man kan koble dem sammen med et gasfyr. Ja hvorfor mon.

Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
Franknielsen
Hej hej hej.
Jeg har nu i 4 år haft sådan en Fighter 600 P og den har jo kørt glimrende indtil nu. Jeg har et årligt kwh forbrug på godt 9000 KWH til alt EL, lys, madlavning, 2 hjemmeboende børn med computere, udendørs lys, fryser i udhus og så til alt varme med gulvvarme, varmt vand og boligventilation via denne her 600 P, så det kan sgu da ikke siges at være dyrt.
Det kan jo ikke være meget den 600 P bruger.
Mit problem er bare, at nu kører elpatronen hele tiden.
Nu har jeg prøvet at sætte luftskiftet ned og umiddelbart har det måske hjulpet, så I har nok ret, at det kan være det.

Men ved nogen så, hvorfor luftskiftet så får patronen til at slå til ????
 
allankj1
Okay jeg trækker mig. Vil dog bare sige at jeg har jordvarme og et årligt forbrug på 9.000 kwh incl el til husholdningen. Opvarmer 167 m2 til 23,5 grader. Ved at jeg bruger 4.200 kwh til pumpen alene. Du har kun 137 m2 og et "nulenergihus". Men synes så bare ikke dit hus er så meget nulenergi. Mener det ville hvae været bedre med en større pumpe som kunne levere varmen uden brug af el-patron.

Men ved godt du ikke selv har bygget huset og valgt maskinen.

Mvh

Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
no100
Hej
Nulenergihus:
husets varmebehov bliver dækket af sol indstråling – El. udstyrs varme afgivelse og beboer varme afgivelse.

Da huset er godt isoleret skulle det være nok, men hvis solen svigter skal der være bak up.
Ved vp. Er det normalt en el. patron

Så et Nulenergihus er ikke 0 energi, men i balance
Det vil så også sige, mere udluftning / ventilation = mere tilskuds varme.

Hilsen no.100.
2. sydhavsøerne 13kw scotte fra NBE. jordvarmelager med energifanger 24m2
hus 150m2 radiatorer varmetab 80 v.m2Smile
1. hovedstaden 8 kw jv fra NBE med 40m2 hjemmebygget energifanger
Hus 130 m2. radiatorer, loft 200mm. Vægge100mm. Vinduer termo.
 
Franknielsen
Men kender nogen svaret, det tekniske på, hvorfor en øget luftmængde får elpatronen til at koble til og hvordan finder man den ønskede indsugede luftmængde udefra ??
Det betyder vel også, at jo koldere det bliver indtil minus 5 grader, hvor der lukkes af for udeluften, så skulle man jo egentlig tage mindre og mindre udeluft ind for ikke at ?? afkøle varmepumpen for meget eller hvad.
Min 600 P står jo på samme blæser hele året og ved temperaturer fra plus 30 ti minus 10.
Har nogen et svar på det ???
 
Mau
Hej Frank.

Det er næsten umuligt - uden selv at have set installationen - at give et kvalificeret bud på hvorfor du ser en ændring. Mulighederne er mange. F.eks vil en forholdsvis lille ændring af varmekurve/forskydning sagtens kunne give det resultat du beskriver. Extern regulering (on/off - termostater) af de forskellige gulvvarmekredse vil også virke forstyrrende på anlæggets drift.

Jeg har selv en 600P som jeg har arbejdet rigtig meget med at optimere igennem det sidste års tid. Det er faktisk gået hen og blevet lidt lidt af en vinterhobby Wink

Fighteren er et OK anlæg - men der er helt klart ting som kunne være smartere, både i anlæggets opbygning og styring.

Ved du, og kan du beskrive mere detalieret, hvilke ændringer montøren lavede og baggrunden herfor?
Shock
 
Franknielsen
næ ikke umiddelbart og nu har jeg konstateret, at da temperaturen gik under nul så kørte patronen jo en del, men da temperaturen gik under -6 til -7 grader, så kørte den mindre, og det må jo have noget at gøre med, at den her har lukket for udeluften og så ikke er blevet overventileret med nedkølet ? luft.

Nu du har en 600 P så ved du måske, hvor man får sådan en kanaloversigt over alle kanalerne, men til den gamle maskine fra før år 2000.
Jeg har downloadet en, men det er til en senere udgave.
Jeg får montør ud fredag og så må han sætte tilbage og måle og regere.
 
Mau
Prøv at søge her: http://www.nibe.se/Produkter/Sok-dokument/ - inkluder tidligere modeller.

Det lyder på mig som om at der er gået et eller andet galt i indreguleringen af udsugningsmængden, således at der ventilleres alt for kraftigt ved alm. drift og varmebehovet derfor forøges kraftigt. Når udespjældet lukker, nedddrosles ventilatorhastigheden også, og det kan være derfor at dit varmebehov normaliseres ved under -5°C
Shock
 
deifobos
Lidt info om Fighter 600.

Det er korrekt at kompressorens mærkeeffekt er på 1kW. Dette er imidlertig ikke varmeeffekten som er på 2,63 kWh som det fremgår af Teknologisk Instituts godkendelsesblad: [url]http://www.varmepumpeinfo.dk/_root/media/41519_positivliste%20-27.september%202010-version2.pdf[/url]
Dette er iøvrigt den varmepumpe med den højeste ydelse af de godkendte boligventilationsvarmepumper.

En Figther 600 anvendes ikke til at opvarme indsugningsluften. Denne indsuges passivt gennem ventilationsventiler i vægge eller vinduer. Figther 600 er en luft til vand varmepumpe som produceret varmt brugsvand og varmt vand til gulvvarmen. Figther 600 er ikke specielt godt egnet til kombination af gulvvarme og radiatorer (eller radiatorer alene), idet radiatorer typisk kræver højere fremløbstemperatur end gulvvarme (jo højere fremløbstemperatur jo højere energiforbrug til varmepumpen).

Nu til dit spørgsmål vedr. indkobling af varmeelementet. Generelt så vil varmepumpen indkoble varmepatronen hvis kompressoren/kølemediet ikke kan holde fremløbstemperaturen på den valgte værdi.

Som der første hvad med dine ventiler i huset. Har du fået dem lukket til vinterindstilling. Jeg har generelt alle mine på nord og øst siden af huset helt åbne om sommeren. Men det giver gennemtræk om vinteren og giver mere fristluft end varmepumpen kan trække. Om vinteren skal der kun være så meget åbent at der ikke dannes undertryk i huset (Jeg har mange vinduer og alle med ventiler. Kun ca. 1/10 af mine ventiler er åbne om vinteren).

På varmepumpen ville jeg først checke om der tidligere har været konfigureret spærring af ekstravarmen som funktion af udetemperaturen, og om denne spærring er fjernet. Hvis funktionen er valgt betyder det at varmepumpen ikke starter elpatronen før udetemperaturen falder under den valgte værdi.

Derefter kan du checke valg af varmekurven. Standardstillingen (gulvvarme) er 5. Min kører på 5 hvilket svarer til en fremløbstemperatur på 32 grader ved 0 grader udenfor. Hvis du har radiatorer er det måske nødvendigt at sætte den op til 10 hvilket giver en fremløbstemperatur på 45 grader ved 0 grader udenfor.

Så kan du checke værdien på forskydning af varmekurven. Min står på +5 om vinteren hvilket betyder at jeg sætter fremløbstemperaturen til ca. 37 grader (men jeg har også 350 m2 at opvarme). Hvis dit hus er lavenergi kan du måske lade den stå på 0 måske 1-2 hvis huset ikke er så godt isoleret eller helt tæt.

Var ovenstående ikke årsagen til dit problem ville jeg få chekket temperaturfølerne - dem alle. Nibe har haft et kæmpeproblem med dårlige følere og jeg har efterhåndet fået udskiftet dem alle (på garantien) og nogle af dem flere gange.

Jeg håber det gav nogle ideer.

PS. Glem alt om at nedsætte flowet i varmepumpen. Den skal bruge en vis mængde luft og du "kvæler" den hvis den ikke får nok. Den kan godt producere varme selv ved at blande med 5 graders udeluft (min udendørs luft til vand varmepumpe som supplerer Fighteren, kan producere 65 grader varmt vand indtil ved -20 grader)
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,256,839 Unikke besøg
XHTML CSS