HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Korte pauser
Ajustar
Mit Bosch EPH LW M 6KW anlæg kører med meget korte pauser, selvom jeg har en buffertank på 120 liter. Buffertanken er en Bosch, parallel forbundet, føleren (GT1) har jeg puttet ind i den lille lomme som er på buffertanken. Anlægget kører uden rumføler og kører udelukkende på udeføleren. Har forsøgt at indjusterer anlægget manuelt, uden det bliver optimalt. Huset er på 150 kvm og er nybygget i 2009, der er udelukkende gulvvarme. Er der nogen som kører deres anlæg på samme måde, som måske kunne være behjælpelig med informationer, eller måske endnu bedre et billed af hvordan anlægget er skruet sammen, pumpe, fordelerrør, buffer o.s.v.Smile
 
hamselv
Du har to følerlommer i 120 liters tanken. En i bunden og een i toppen. Du skal bruge den i bunden.

Du skal programmere pumpestop på varmepumpens radiatorpumpe sammen med kompressor.

Du skal kontrollere at du har monteret korrekt på bufferen. Det ses særdeles ofte på Bosch anlæggene at smedene tilslutter forkert, idet beholderen måske kunne have været mærket lidt bedre.
 
allankj1
Kan du ikke oplyse hvilken værdi der står i menu 1,4 ?

Hold "varme" knappen inde i 10-15 sek. indtil der står Access = Kunde 2. Se eventuelt side 7 i denne manual:

[url]http://www.bosch-climate.dk/content/language1/downloads/Betjeningsvejledning_EHP_LW_LW-M.pdf[/url]

Så tager vi den lige derfra.

IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
hamselv
1.4 er hysteresen på varmesiden. Denne skal du ind i installatørmenuen for at få fat på. Denne skal stå på 5° og bør ikke stilles lavere end dette.

Check nu lige tilslutningerne på beholderen, det plejer at være en klassiker at de er vendt galt. Og helt i spunk kører det hvis øverste følerlomme anvendes. Ligeledes skal du i menupunkt 5.10 stille pumpen til drift med kompressor. Ellers blander den lynhurtigt bufferens indhold og du får intet ud af denne.
 
Ajustar
Til Allan, i menu 1.4 er tallet 5. Til Ham Selv, i menu 5.10 står pumpen til at kører med kompressoren. GT1 føleren sidder i bunden af buffertanken, men noget må være galt for jordvarmepumpen holder kun stille i ca. 6 minutter. Vil lige kigge lidt i vejledningen til Buffertanken, for at se om tilslutningen er ok.
 
allankj1
Jeg mener godt at den kan så lavere end 5 grader når der er tale om et hus med gulvvarme. Min står til 3,4 grader og cirk. pumpen til gulvvarmen står på trin 1. Har såleds en optimal varmeafgivelse til gulvet. Har pt. drifts tider på 8-10 timer og 5-8 timers pause. Stillede jeg den på 5 grade ville jeg få længere driftstider men tilgengæld også større udsvig i temperaturen på mine gulve. Yderligere er jeg ret sikker på at hvis den stod på 5 grader ville jeg få det for varmt når den er ved at nå de 5 grader, og jeg ville opleve at det føles for koldt i huset når den er ved at gå igang igen. Netop pga at mine gulve ville svinge 5 grader i temperatur ved en given udetemperatur.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
hamselv
Du kan skam sagtens sænke hysteresen, men jeg foretrækker at man kun gør det på anlæg hvor man har fuldkommen styr på vandflow mm. Vi har da gjort det på relativt små anlæg der kører direkte på indstøbt gulvvarme uden problemer. Dog ville jeg slet ikke gå så langt ned som du gør Allan.

Men IVT/Bosch synes IKKE du skal stille den lavere end 5°.

Og ja Ajustar, det lyder grangiveligt som om der er lavet en skippervending på rørene. Tegning af tanken lader sig ikke lige finde, men så vidt huskes har du to rør der er langt fra midten og to rør tættere på midten. Uden at ville hænges op på korrektheden af det skrevne er de yderste vist dem til toppen af beholderen. Den ene skal sidde på varme ud fra varmepumpe og den anden er fremløb til varmeanlæg. De to inderste er så dem med stigrør - der skal den ene gå til VP'ens retur (det bageste rør) og den anden er retur fra varmeanlægget. Det er sansynligvis der der sidder en pumpe på.
 
allankj1
Til hamselv. Nu er det sikkert ikke koblingsdifferencen der er problemet her. Men vil gerne svare på hvorfor min står som den gør. Mit anlæg kører direkte i 167 m3 gulv. Min cirk. pumpe står på trin 1 og alle ventiler er åbne her om vinteren. Det giver mig nogle gode lange driftstider på 8-10 timer når det er rigtigt koldt som nu tilgengæld har jeg så pause på 3-4 timer. Temperaturen svinger nu 1,7 grad over (pumpe stop) og 1,7 grad under (pumpe start) den valgte varmekurve. Stod pumpen på 5 grader i koblingsdifference ville temperaturen svinge 2,5 grader over over og 2,5 grader under den valgte varmekurve ved en given temperatur. Men lige nu skinner solen her hvor jeg bor og varme nu lidt på huset og derfor er der ikke nogen grund til at pumpen bliver ved med at arbejde for at nå de 2,5 grader over den valgte varmekurve. Modsat når solen igen går ned vil temperaturen falde udenfor og min pumpe vil hurtigere starte med at lave varme igen og dermed sikre at temperarturen ikke svinger for meget i huset. Plus jeg oplever ikke at mine gulve svinger hele 5 grader i temperatur fra pumpestop til pumpestart. Om jeg spare det store ved denne indstilling ved jeg ikke. Tror jeg faktisk ikke men tilgengæld oplever jeg en bedre komfort i huset ved at temperaturen ikke svinger så meget hverken i huset eller på gulvet.

Men det er klart at en der ikke har fuldt åbent for alle telestater på gulvene vil oplevere korte kørsler hvis koblingsdifferencen stilles ned samtidig med at kun 50 % af kredsene er åbne. Yderligere er der måske nogen som ikke har fået stillet cirk. pumpen på gulvene på den korrekte hastighed og så kan det gå yderligere galt når man har for lav koblingsdiffence men har man styr på disse ting kan koblingsdiffence god stilles lidt ned.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
hamselv
Nemlig Allan.........

Hos mig kører jeg med blandet radiatorer og gulv, derfor holder jeg fast i de 5°. Har hævet VV differensen til 5° ligeledes, da eksperimenter fortalte mig at vi ikke oplevede forskellen. Til gengæld er drift- og stoptider suverænt høje også qva den ret store beholdervolumen jeg anvender.

Jeg har forberedt mig for tilkobling af anden varmekilde, men tror aldrig jeg får det lavet. Men går og savler lidt over de nye HE'ere. Kunne godt tænke mig en HE E11. Jeg har også en X15 til at stå (til stumper). Der har jeg spekuleret på om jeg skulle lave mit eget styresystem til sådan en fætter. Det kunne være skægt. Hvis man stadig kan få SATCCHWELL's miniundercentraler, foregår programmeringen af sådan en rent grafisk.


 
Ajustar
Tak for de fine indlæg, til Allan og Hamselv. Jeg har kigget lidt i installationsvejledningen til buffertanken, og det ser helt rigtigt ud, rørene er tilsluttet helt som Hamselv beskriver det. Vedhæfter et billed af beskrivelsen i installationsvejledningen. Der hvor jeg måske tror mit anlæg er skruet forkert sammen er i forbindelse med fordelermanifolden og pumpe m.v.. Hvad er den optimale installation ?. Har brug for et input til min rørsmed. Hvis det kan lade sig gøre, vedhæfter jeg også et billed af min installation.
Til Allan, jeg venter lige en rum tid, til jeg har styr på installationen, så vender jeg tilbage med indstilling af hysteresen.
Ajustar tilknyttede følgende billede:fil:
Du har ikke lov til at se downloads i denne debat.

Redigeret af Ajustar d. 30-11-2010 20:21
 
hamselv
Er der monteret pumpe mellem buffer og manifold? Her tænker jeg IKKE på den pumpe der evt er integreret med manifolden!

Hvilken kurve har du på varmejusteringen?

Hvor meget parallelforskyder du kurven (finindstilling)?
 
hamselv
Synes måske det begynder at lugte lidt af for lille vandflow på varmebærersiden.

Er dit gulvvarme indstøbt?
 
Ajustar
Her kommer så lige et billed af min installation omkring fordelermanifolden m.v.
Ajustar tilknyttede følgende billede:fil:
Du har ikke lov til at se downloads i denne debat.
 
Ajustar
Ja gulvarmen er indstøbt
 
Admin
Hejsa

Klik på billeder til maks opløsning fremkommer. Smile
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
hamselv
Den der Alpha II pumpe vi kan se der. Den skal have noget gas. Den står på 5 Watt. Det er noget nær tomgang. Den skal flytte noget vand. Meget faktisk.
 
allankj1
Må lige grine lidt her. Rimeligt skarpt af "Hamselv" lige at kunne spotte at den skal have noget mere gas den pumpe der. Hatten af for det.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
hamselv
Rolig nu Allan. Lad os nu lige prøve os frem og se til det duer! Men der skal noget flow til på varmebærerkredsen.
 
Admin

Citer

Klik på billeder til maks opløsning fremkommer.


Yep nemlig rigtigt, får vi ordentlige billeder, kan vi ved og klikke dem store se installationen. Og det var min hensigt.

Men ret skal være ret ( jeg havde ikke opdaget de 5W ) det nåede hamselv.
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
Ajustar
Nu har jeg givet den noget mere gas, den kører nu med 22W. Som du sikkert kan se, så kører anlægget udelukkende med manuel styring på gulvvarmen. Når jeg på fordelermanifolden åbner mere en 1 omgang på telestaterne(ved returvandet fra gulvvarmeslangerne) kører varmepumpen bare i det uendelige. Eller det vil sige, for mig føles det ekstrem lang tid. Returvandet føles også temmeligt koldt, hvor stor forskel skal det være på frem- og returløb?
Lige nu har jeg flyttet GT1 føleren, så den sidder på returrøret mellem buffer og varmepumpe. Det giver nogle stop på ca. 60-70 minutter og kørertider på ca. 90 minutter.
Redigeret af Ajustar d. 30-11-2010 22:15
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,298
Nyeste bruger: Ove
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,358,590 Unikke besøg
XHTML CSS