HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Afstand til brønd
Henning Pallesen
Hej Finn
Ja det er ærgerlig at kommunen ser således på sagen.
Du skal på ingen måde miste modet og jeg glæder mig over at du har indsendt en ansøgning. Kommunen kan i følge bekendtgørelsen kun give dig tilladelse hvis alle forhold omkring den tekniske indretning og afstandskravene til vandbrønd er overholdt. I modsat fald, videresender kommunen din ansøgningen til amtet som forhåbentlig og sandsynligvis giver dig tilladelse.
Min erfaring siger at du får tilladelse, men der er en forlænget sagsbehandling.
Jeg kan endvidere oplyse, at den efterhånden gamle og restriktive bekendtgørelse, for tiden er under revision.. Personlig ser jeg frem til en mere tidssvarende ny forenklet udgave.
Med venlig hilsen
Henning Pallesen
Dansk Varmepumpe Industri
Wink
 
kla
Hvis man i slangerne anvender IPA Ethanol er det ikke bekendtgørelse 522 der gælder, amtets miljøafdeling skal ind og vurdere forureningsrisikoen ved anlægget. mængden af sprit kan man ved at opdele slangerne i flere kredse få til at passe til afstandskravet, der er lavet anlæg med foringsrør så afstanden til egen boring helt ned til 40 m ikke giver problemer, her er sjællanske amter mest på forkant med udviklingen. for at få hjælp anbefales det at kontakte miljøstyrelsen Kim Dahlstrøm, det er også ham som sidder med den nye bekendtgørelse som forhåbentlig træder i kraft 1.1.2007
 
PeterKunz
En østrigsk, meget effektiv pumpe, Neura Europa, der bruger direkte fordampning har kølemidlet propan i jordslangerne. Nogen der ved om det kan godkendes i danmark. Shock
 
kla
Hej Alle det er ikke lovligt at lave varmepumper med direkte fordampning i danmark, mængden af kølemiddel til brug i varmepumper må ikke overstige 10 kg i anlægget fra neura er der 25 kg, derudover er der den miljømæssige del at dette. hvem med respekt for sig selv ville anvende HFC gasser i jorden desuden laver man en enorm afkøling af jorden, jeg har set på de udenlandske hjemmesider at produktet findes men tvivler meget på det fornuftige i det,

Propan er ganske alm gas, hvem vil grave en gasflaske ned i haven?

kontakt Claus Poulsen Teknologiskog hør lidt om produktet.

Det virker lidt på mig som om alle har en wild west ide med jordvarme, jordvarme er netop nu ude i en voldsom successtime, er der nogen som kan have en specefik interesse for at vi får tilstande som først i 70 erne hvor alle skulle have jordvarme. en masse lykkeriddere fulgte trop og solgte for at sige det pænt det reneste l... resultatet var at der gik næsten 30 år før der igen var nogen som sagde jordvarme.

Der er seriøse prtodukter/firmaer som har været med hele vejen og godt er klar over at der er useriøse amatører som står og banker på døren. derfor arbejder branceforeningen også hen imod at man skal være certificeret både som sælger og som montør for at kunne sælge jordvarme i Danmark.

Endnu en gang HUSK vælg kun varmepumper som er godkendt at teknologisk
 
PeterKunz
Jeg har faktisk skrevet til Claus for lang tid siden, men han har desværre ikke svaret. Jeg har også spurgt i miljøministeriet som lovede at svare, men som desværre aldrig har gjort det. Derfor er jeg glad for der endelig er een der har reageret!

Jeg tror nu ikke Neura rider på bølgen af jordvarme. De har arbejdet med varmepumper siden 1979, så jeg synes det er lidt meget at tale om lykkeriddere! Beglau i Tyskland siden 1984 og Sofath i Frankrig siden 1981. De arbejder alle med direkte fordampning, og det kunne jo være at der var andre muligheder end de skandinaviske!

Der er tale om noget højere Cop, så det kunne jo være vi kunne lære noget.

På europæiske forums om varmepumper har jeg set mange utroligt tilfredse brugere af direkte fordampning (og direkte kondensation) og som sværger til denne varmepumpe-type.

Jeg har dog de samme forbeholdninger overfor gas i min græsplæne, men håber teknologisk har undersøgt det, eller hvis ikke så vil gøre det.

Lad være med at anklage gamle firmaer i branchen for at være wild west. De har være der længe og har måske noget at tilbyde.. Måske ikke!

Jeg undersøger alt, og er glad for at have forummet til at komme videre med mine tanker i. Kunne bare godt tænke mig der skete noget mere på siden og at flere ville bibringe med deres erfaringer og holdninger.Smile
 
Admin
Hej

Jeg er enig i at man bør anskaffe sig et anlæg der er afprøvet af teknologisk. Det giver en stor trykhed. ( Benyt ligeledes folk der har den viden til at lave beregninger inde du bruger 125000 kr )

Med hensyn til kølemidler er det for os alle et stort plus der er så lidt af det som muligt af hensyn til vores alle's miljø

Jeg er i meget enig i kla's indlæg

Administrator.

Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
PeterKunz
Jeg har lige fået at vide fra Neura at deres anlæg kun indeholder 4,8 kg kølemiddel. Hvor har du hørt at det er 25 kg kla?
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,199,298 Unikke besøg
XHTML CSS