HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Buffertank - og udnyttelse af disse
pjunger
Jeg har tænkt over buffertanke.

Der tales flere steder om buffertanke - jeg forstå at man varme denne tank op med vandet fra sin varmepumpe,

men hvilken temperatur varme man den op til ? 35,45, 60 grader ?
Pumpen vil helst, som jeg forstår det, nøjes med 35 grader - da det giver den bedste energi udnyttelse ?

Vandet fra buffertanken blandes så via en shunt i gulvvarmeanlægget, indtil buffertanken har nået samme temperatur som fremløbet til gulvet skal være, så starter pumpen igen ? - er det korrekt forstået ?

Hvis min forståelse er korrekt, vil der så ikke være mere energi i at at bruge buffertanken, via en varmeveksler, til at varme brinen op til en højere temperatur (Jeg tænker primært når brinen er under 0 grader) ?

Ved den model vil jeg jo få min COP værdi forhøjet.

Mine beregninger / antagelser således ud.

Gulvvarmeslangerne og jordvarmeslangerne er tæt på at være lige lange, og de har samme volume indhold pr. meter slange.
Det vil sig - der skal bruges lige meget energi fra buffer tanken til at hæve temperaturen 1 grad.

Jeg har også formodet at flow hastigheden i de jordslangerne og gulvvarme er ens - men det kan være der at problemet opstår fordi hastigheden i jordslangerne er markant højere ? - hvad er / bør flowhastigheden være i jordslangerne ? og hvad har i andre i flow i gulvvarme kredsen ? - mit flow ligger omkring 320 liter i timen - på omkring 400 gulvvarmeslange (20 mm) fordelt på 150 m2 gulv flade.


/Per
 
kla
MMM intersant tanke.

Buffertanke vil jeg ikke synes skal varmes op, kun når varmepumperne ryger i tidsfælder, (gradminutter/solindfald m.m) hvis varmepumpen lige er startet og der "ikke mangler" varme vil varmepumpen risikere at slå ud på høj pressostat eller høj retur (især ved små vandmængder) ved at montere buffertank med fælles retur. kan varmepumpen aflevere energien via buffertanken i stedet for at få alarmer. Håber at det giver mening, men der er forskel på akkumuleringstanke og buffertanke.

Flow over veksler/energioptagelse har intet med ens længder på slanger at gøre typiske flowhastigheder på veksler er på ca 1200 liter i timen for en 8 -10 kW varmepumpe. flowet tilpasses således at delta T på frem og retur er 3 grader, denne energi 1200 liter X 3 grader temperaturstigning/time er den optagne energi, som afleveres i fordamperen, kompressoren øger trykket hvorved temperaturen stiger og energien hentes af kondensatoren, så flow på kølesiden skal være ens på den varme og den kolde side.
 
F1240

Citer

Hvis min forståelse er korrekt, vil der så ikke være mere energi i at at bruge buffertanken, via en varmeveksler, til at varme brinen op til en højere temperatur (Jeg tænker primært når brinen er under 0 grader) ?


Jeg har absolut ingen forstand på varmesystemer eller VVS, men jeg har en smule forstand på alm. fysik og der er altid en klokke, der ringer, når man taler om at bruge outputtet fra noget, der genererer energi til at tilføre energi til fødekilden til systemet. Termodynamikken komme og bide dig i r**** et sted. Ellers kunne du jo lave en evighedsmaskine.

Så alt snak om at varme på brinen må forudsætte at energien kommer fra en kilde man ellers ikke ville have udnyttet.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,253,639 Unikke besøg
XHTML CSS