HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Profil af tilført effekt.
PerJM
Hej,
Jeg har for nogen tid siden anskaffet en såkaldt Energy Logger og har gennem længere tid logget effektforbruget for min Andes SIGMA varmepumpe, som sidder i mit sommerhus.
Den har kørt fortrinligt - også under sidste vinters lidt ekstreme temperaturer, men jeg undrer mig alligevel over dens reguleringsprofil og ville tro, at det kunne gøres bedre.
Jeg har vedhæftet grafen optaget den 11/3 fra kl. 06 til 12. Der logges hvert minut.
Energiforbruget i de 6 timer er 2,84kWh - eller 473W i snit.
Grafen viser, at der har været tre afrimninger - sker lige før det store effektforbrug.
Det der undrer mig er forløbet mellem afrimningerne, hvor effekten svinger fra ca. 200W til ca. 800W med en periodetid på godt 10 min.
Er der nogen, som har tilsvarende målinger?
[img][/img]
hm. hm. grafen kommer vist ikke rigtigt med
Redigeret af PerJM d. 01-12-2010 01:41
 
PerJM
Jeg forsøger igen med figurerne til mit tidligere indlæg.
Det drejer sig om to målingsserier over en 6-timers periode dels fra den 11/3-2010 kl. 06-12 og fra den 27/11 kl. 18-24.
Ved den første måling er tilstanden normal opvarmning til 22 grd. og forbruget er 2.840 kWh over
de 6 timer altså et middelforbrug på 473 W. Jeg husker ikke udendørstemperaturen, men den har nok været plus et par grd.
Ved den anden måling er tilstanden vedligeholdelsesvarme ved 16 grd. og forbruget over de 6 timer er 1.895 kWh. altså et middelforbrug på 316 W. Udendørstemperaturen var ca. minus et par grd.
Som man kan se indgår der også afrimninger, som kommer lige før den store spids.
Det virker uhensigtsmæssigt at pumpen står og kører så meget op og ned i effekt.
PerJM tilknyttede følgende billede:billede:
elog1103.jpg
 
PerJM
og den sidste måling.
(dobbeltklik på kurverne for at se dem)
PerJM tilknyttede følgende billede:billede:
elog2711.jpg
 
Joachim Gyldner
Kan du komme med model betegnelse?
Ligner dårlig software / setup.
Joachim Güldner. Uddannet køletekniker
 
PerJM
Som nævnt tidligere er det en ANDES type SIGMA1 (luft/luft) fra Scanheat i Horsens.
Data:
Effekt - varme 600-4800 Watt
Effekt - køl 600-3600 Watt
EER 4,90
COP 5,00
Kølemiddel R410a
Redigeret af PerJM d. 14-12-2010 19:44
 
Joachim Gyldner
Sådan som jeg ser det, styres kompresseren effekt af flade temperatureren i enderdelen. Efter afrimningen er fladetemperatueren i inderdelen meget kold som følge af afrimning. I respons på dette og den kurve styring der er lavet, får kompresseren meget travlt og du ser derfor disse høje forbrug efter afrimning. kompresseren for hurtigt varmet fladen op igen og falder så i effekt.
Den svingende effekt mellem afrimningerne kan jeg umildbart ikke se nogen fornuftig forklaring på. Ideen med inverter er nettop et jævnt forbrug og færre start stop.
De 200W er det forbrug anlægget har i neutral zonen hvor kun blæseren inden for er i drift og hvis kompresseren er udstyret med varmelegeme for olieopvarmning.
Redigeret af Joachim Gyldner d. 14-12-2010 20:42
Joachim Güldner. Uddannet køletekniker
 
PerJM
Hej Joachim,
Angående styringen har du nok ret i at det er fladetemperaturen der styrer kompressoren. Temperaturføleren sidder på en plastikdims, der sidder fast i lamellerne på oversiden af varmeveksleren, men det er vel iøvrigt ikke ualmindeligt for den type anlæg.
Det ser ud til, at der er for meget "gain" i styringen eller også har man bare brugt den gamle "on/off" styring på en inverter.
Jeg havde også forventet, at den ville indstille sig på et nogenlunde konstant niveau og her ville jeg jo gerne høre om andre har tilsvarende målinger, der viser, at det er det normale.
Kan der (firmaet/installatøren) gøres noget ved det?
De 200W er det niveau kompressoren kører på lige før den stopper helt, hvis der er ved at blive for varmt. Hvis den så stopper ryger effektniveauet ned. omkring 20W
 
Joachim Gyldner
Der sider faktisk en føler placeret på selve fladen, der skal kabinettet tages af for at den er synlig. Den føler du nævner måler luftstrømmen ind i fladen.
Har desværre ikke selv lavet sådanne målinger, men det kunne helt klart være spændende at se Smile

Jaah, selvfølgelig er det det, 200 w så er det en dyr blæser der sider i inderdelen Wink regnede forkert på strømmen sorry..!
Redigeret af Joachim Gyldner d. 14-12-2010 23:18
Joachim Güldner. Uddannet køletekniker
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 9

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,253,569 Unikke besøg
XHTML CSS