Hej
Har en kammerat der er ved at bygge nyt mælkekølingsanlæg på sin gård, i den forbindelse har de skrottet det gamle "hostende" oliefyr i stuehuset for at udnytte overskudsvarmen fra kølingen.
Nu dukker der så et problem/udfordring op, han har fået oplyst at han skal regne med en fremløbstemperatur på knap 50°C i stuehuset - Så er spørgsmålet er det nok til et gammelt radiatorsystem i et gammelt hus??
Anlægsopbygningen som jeg har fået den oplyst:
- Nedkøling af mælk/isbank på 150kW
- Overskudsvarmen ledes til huset via 95m præisoleret fjernvarmerør eller ud i jorden via 1000m jordslange.
- Hvis der ikke er varme nok til huset i mælken så vendes systemet og varmen hentes fra jorden.
- Om sommeren bruges jordslangerne til at lede overskudsvarmen væk.
- Hvor varmen kommer ind i huset skal der opsættes en varmtvandsbeholder. Formentlig en kombi med el da knap 50° er lige i underkanten til at opvarme badevandet med.
Ser I nogen problemer i ovenstående og hvad kunne man evt gøre for at booste radiatorvandet så det passer bedre til det gamle system hvis de 45-50° ikke er nok til at opvarme huset?
Vølund/Nibe Fighter 1220-6 driftsat 11/2006, 240m 40mm slange, 100L buffertank, 179m² med gulvvarme færdigbygget 2007, gennemsnitstemp på ca. 21° i alle rum. 1/7-2010 7m2 solvarme installeret. NU total 0- Energi hus, inkl. Alt.
20/10-2011 6kWp (7,8) solcelleanlæg installeret.
Hvis huset fordrer 50 grader fremløb, ville jeg øge isoleringen/skifte de radiatorer der er for små.
Iøvrigt er der masser af sådanne anlæg, blandt andet KH Nordtherm var ret aktive på den front. Med de varmemængder der normalt er til rådighed er mange af dimensioneringerne lidt underordnede.
Laver man det f.eks CO2 baseret kan laves uhyggelig varmt fremløb, godt nok på bekostning af EER i anlæg (højere forbrug).
Vi har just leveret et temmelig stort transkritisk CO2 anlæg til en Super Brugs i Kvickly størrelse. Der genvinder man varme massivt fra, til brugsvand osv. Og det kører ret højt op.
Fedt projekt iøvrigt. Isbanker er sjovt at lege med.
Et isbank anlæg, er først og fremmest for og kunne lave kvalitets mælk. førhend malkede man flere gange oven i mælketanken, derved steg temperatur og kim tallet steg.
med et isbank anlæg ganske ofte kombineret med vms ( robot malkning ) laver man kvalitets mælk med lavt kim tal.
At man så sekundær kan udnytte man køler mælken ned fra 37 grader til 5 grader øjeblikketligt og "smide" den energi ind i huset er jo så også et gode. Når kompressor ikke skal vedlige isbanken kører den med fuld kraft på bygninger/jordslanger.
At fremløbstemperaturen ikke er mere end de 50/55 er at vi ikke ønsker større kondenserings temperatur.
I februar var jeg selv i Tyskland og starte en 200 kw isbank op, ganske imponerende syn, når man efter nogle timer ser de flotte is cylindre.
Ejer af Heatpump.dk Super Administrator Bestået VPO eksamen Ansat i branchen KMO medlem Autoriseret køl
OK, ok - Når nu temperaturen ikke er højere end de 50° kan jeg godt følge den med mere isolering og eller større radiatorer.
Nu ved jeg de tidligere har talt om at bygge huset om eller evt. bygge nyt, er der nogen løsninger man kunne gøre for i en midlertidig periode for at hæve fremløbstemperaturen?
Han var selv inde på en elpatron - driftsøkonomi er ikke helt så væsentlig i dette tilfælde da forbruget går på driften.
Vølund/Nibe Fighter 1220-6 driftsat 11/2006, 240m 40mm slange, 100L buffertank, 179m² med gulvvarme færdigbygget 2007, gennemsnitstemp på ca. 21° i alle rum. 1/7-2010 7m2 solvarme installeret. NU total 0- Energi hus, inkl. Alt.
20/10-2011 6kWp (7,8) solcelleanlæg installeret.
XJLN skrev:
OK, ok - Når nu temperaturen ikke er højere end de 50° kan jeg godt følge den med mere isolering og eller større radiatorer.
Nu ved jeg de tidligere har talt om at bygge huset om eller evt. bygge nyt, er der nogen løsninger man kunne gøre for i en midlertidig periode for at hæve fremløbstemperaturen?
Han var selv inde på en elpatron - driftsøkonomi er ikke helt så væsentlig i dette tilfælde da forbruget går på driften.
Måske er problemet ikke så stort ?
I gamle dage dimensionerede man ofte radiatorer efter hvor store vinduesåbningerne var og ikke så meget efter hvor meget varme de skulle afgive.
Det betyder at mange gamle store tykke radiatorer i virkeligheden er overdimensioneret og derfor godt kan varme rummet op selv om fremløbstemperaturen nedsættes til 50 grader.
Hvis stuehuset stadig opvarmes af et oliefyr, kunne man nemt teste om radiatorerne er store nok ved at justere shunten eller termostaten til oliefyret ned på 50 grader i nogle dage hvor det er rigtig koldt.
Måske er det kun nødvendigt at udskifte en enkelt radiator eller supplere med en varmeblæser de 5 dage om året hvor det fryser 10 - 15 grader.
Det ville være langt mere økonomisk end at montere en elpatron med en COP på sølle 1
OWL
Spring til debat:
Log ind
Er du endnu ikke registreret bruger? Klik her for at oprette dig.