HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
kan det virkelig passe ......
woebbe jordvarme siden 1985
kan det virkelig passe at lange start og stop tider er det bedste ved jordvarme anlæg.

Jeg har haft jordvarme siden 1985 og jeg har altid forsøgt at have så lange drifttider og pauser som muligt, og det har umiddelbart fungeret fint.

Jeg er dog blevet lidt i tvivl om hvor vigtigt det egentlig er, ved lange drifttider vil jorden vel under driften blive belastet mere ( kølet mere ned) end ved korte drifttider, med deraf lavere brine temperatur i en stor del af drifttiden til følge. Hvad slidtage angår så har jeg altid lært at det er start /stop der slider, men ved feks flere korte start intervaller burde slidtagen vel svare lidt til slidtagen på en frekvensstyret varmepumpe som jo køre hele tiden, i modsætning til et stop som varer feks 3 timer eller mere hvor alle processer i varmepumpen jo helt sikkert har stået stille længe inden den så starter igen.

Økonomisk tænker jeg også at det måske er dyrere at køre med lange stop intervaller, ved lange stop intervaller vil varmepumpen jo være bagefter med at holde den ønskede temperatur hvorved den vel vil køre med højere fremløbstemperatur end ved flere korte driftintervaller og samtidig vil den højere fremløbstemperatur skulle frembringes på en koldere brine.

er der nogen der har input til mine tanker ???Wink.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
hamselv
Om du henter energien ved 24 gange en halv times drift, eller ved 2 gange 6 timers drift er jordmonet'et ligeglad med. I begge tilfælde vil du opleve at brinen bliver koldere. Den marginale bedring på gennemsnittet der måtte forekomme (hvis det overhovedet er tilfældet) bliver spist så rigeligt op af tab og øget slitage. De første minutters drift inden varmepumpens termoventil er på plads og trykket er opbygget får du intet for. Det er meget nær rent tab. Kompressoren bryder sig ikke om mange starter. Den skal lige igang inden smøring osv er på plads. Så fuldkommen lig en dieselbil er det ikke kilometerne der dræber motoren, det er antallet af starter. Hvorfor tror du man laver trinløse varmepumpeanlæg? Det er bla for at mindske antallet af starter.


 
woebbe jordvarme siden 1985
Hej hamselv

tak for dit input, det du skriver er også hvad jeg har lært gennem årene med jordvarme, jeg blev dog pludselig lidt i tvivl.

vil du dermed sige at, det bedste man kan gøre for både levetid på anlægget og drift økonomien, er at indstille anlægget til så få og dermed lange driftintervaller som muligt. ??

og det vil vel igen betyde at man med et on/off anlæg i praksis afprøver hvor meget man vil tillade at temperaturen i gulvene (ved gulvvarme) og dermed temperaturen i huset må svinge.

Hvad er realistisk / ønskeligt af starter pr dag ved, som i mit tilfælde, gulvvarme lagt i beton ???Smile
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
hamselv
Jeg kører selv med 500 liter buffer og 2/3 gulvvarme + resten radiatorer. Gulvvarme shunten udligner de udsving der måtte være kun sjældent i overgangsperioden mærker vi til lidt svingere. Dette må i høj grad tilskrives den lidt gamle styringsmetodik med returføler (dette er ændret på den nye HE'er). I praksis oplever vi at temperaturen i gulvet er ret konstant. En ulempe kan være at vi reguleringsmæssigt slet ikke kan følge med når der pludseligt er stort solindfald. Jeg kører uden telestater og rumføler pga trægheden i gulvet.

Jeg oplever lige i tiden næsten konstant drift om natten (vi havde tæt på -10 i nat) og f. eks i eftermiddags pause hele dagen pga udetemperaturen steg til -2 og solindfald). I overgangstiden ret lange driftperioden og stilstand ret lang tid. Desværre kan min styring ikke tælle starter, så jeg kan ikke oplyse hvor mange. Af hensyn til minimering af startantallet, har jeg desuden øget min VV hysterese til 5 grader.

Hvis jeg vinder i lotto idag bytter jeg min varmepumpe til 2 stk HE'ere og vil lade disse køre i kaskade (de har logik til dette). Og vil hellere køre med varmepumper der belastes kraftigt end een stor start/stopper meget. Man kunne så snedigt lade I'eren tage brugsvandet og II'eren køre først på varmen. Det kunne der være god logik i. Om man så burde køre på et eller to sæt slanger ved jeg ikke rigigt.
 
woebbe jordvarme siden 1985
500 literbuffer det var da noget, jeg køre selv med 100l buffer og det fungere fint (500 l havde jo nok været bedre) men gulvvarme indstøbt i beton giver også en god buffer og en jævn varme.
jeg har iøvrigt også fjernet alle telestater og justeret på returventilerne.

på min varmepumpe kan man indstille bla gradminutter og på den måde få længere mellem starterne, det vil jeg prøve at justere noget mere på, min brugsvandstemperatur har jeg indstillet til at starte ved 37grader og stoppe ved 49 grader, det kan uden ulemper fungere med start ved 37 grader fordi den er så afsindig hurtig til at lave varmt vand.

jeg bruger 5000kwh/årl til at opvarme mit hus på 250 m2 med ca 23 grader rumtemperatur så det syntes jeg er ok.Smile
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
hamselv
500 liter er overkill og monteret fordi jeg har pladsen. Min buffer er forsynet med spiral, der oprindelig var tænkt til enten sol eller brændefyr. Menøhhhh ved ikke rigtig om jeg gider. Men når jeg nu var igang. Udviklingen løber hele tiden, og der hele tiden nyt op. Eksempelvis monterede jeg den dejligste Wilo Eco til varmebærerpumpe, og wupti kommer Wilo Pico, der er endnu mere lækker.

Men de 500 liter er klart rare i overgangsperioden og oprindeligt tænkt til lagring af solvarme i overgangsperioden, eller hvis jeg forbarmede mig over min Sime kedel, og genmonterede denne, for at have et sted at afbrænde afskær og opfej fra mit værksted. Altså bare lidt hygge afbrænding uden at varmen derfra gik til spilde.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,298
Nyeste bruger: Ove
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,358,631 Unikke besøg
XHTML CSS