HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
IVT-Air90-El forbrug sammenligning
ivtair90
Hej alle.

Jeg har for nylig fået sat en IVT-Air90 op i mit hus, og prøver at skabe et overblik over dens forbrug mm.


Jeg er lidt chokeret over at den kører med 3-4 kWh generelt og at dens daglige forbrug er omkring de 50-55 KwH, dette er baseret på aflæsning igår (5/12) til idag (6/12).

Mit hus er fra 1959, ca. 169 m2 + et kælder rum på 20m2. Huset er hulmursisoleret (leca) samt loft/skunk isolering 20cm.

Jeg har ingen anden varmkilde i huset. Varmen kommer fra radiatorer (store flader)


Er der nogen der kan fortælle mig om det er et højt eller et normalt forbrug?

Jeg bemærker også at maskinen kører mere eller mindre konstant og at den ved brugsvands opvarming ofte benytter sig af elpatron, er dette acceptabelt?


Jeg er klar over at vores november og december har været kold, men jeg synes det ikke det har været koldt at den skal køre på elpatron og bruge så meget strøm.



På forhånd tak for hjælpen!


mvh
/Nel
 
kla

1. Decembers forbrug af varme udgør 15,1 % af årets samlede energibehov.
2. hvis du bruger 52 kWh i døgnet i en måned er forbruget 1560 kWh
3. de 1560 kWh udgør 15,1 %
4. 100 % udgør 10.331 kWh

alt dette forudsætter at det bliver ved at være 3-6 grader frost pr døgn i resten af måneden og det vil der ikke være.

værdierne er ikke brugbare man skal have bedre udganspunkt end 2 kolde dage så når December er gået kan du lave en ny beregning som nok siger noget andet.
 
hamselv
Det kommer jo stærkt an på hvor varmt vand du beder om (om elpatronen skal kører). Der ligger nogle begrænsninger på max afgang VP som funktion af udetemperaturen.

Frit efter hukommelsen GT3 starter VV produktion og GT8 og/eller GT9 stopper produktionen. Et godt forslag kunne være at bruge start T3 48° stop T8 55° og stop T9 51° så fjerner du noget alpatrondrift ved VV produktion.

Derforuden kan du øges tidsforsinkelsen inden elpatronen træder til.

Ligeledes er det vigtigt at V og H værdierne holdes lavest muligt,

Hvis du havde fortalt lidt om dit førforbrug havde vi haft en chance for at lave en vurdering.
 
allankj1
Fortød indlæg.
Redigeret af allankj1 d. 06-12-2010 12:36
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
ivtair90
Hej

Tak for svarene.

Jeg skal sørge for at notere de kommende ugers forbrug ned.

Jeg har meget svært ved at fortælle om mit førforbrug idet jeg købte huset for mindre end 6 måneder siden.
Dvs. vores olie forbrug har været "brug det der er i tanken for den skal skrottes" desuden fik vi vand fra en el-vandvarmer så det er er meget svært for mig at beskrive forbruget.


Jeg anede ikke man kunne indstille alle de ting du taler om "hamselv", hvor dælen gøres det henne?


Mvh Nel




 
allankj1
Se min personlige meddelelse jeg har sendt til dig.

Mvh

Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
ivtair90
Hej igen, jeg har svaret dig Allan, tak.


Nu har jeg tjekket min t/tæller og den mener at have brugt 65kWh, fra 18:30 igår til 18:30 idag.

Jeg er godt nok lidt chokeret over hvor meget el den brænder af, er det umuligt at sige om det er højt/lavt ud fra mine husværdier som jeg har angivet?
Det er da ikke nævneværdig koldt eller hvad? et par minus grader skulle maskinen da kunne klare også uden at løbe helt løbsk på strømforbrug?



Den kører forresten uden "rumføler" og har kun udendørsføler som den kører efter, hvis det har nogen betydning.




/Nel
 
ivtair90
Til "hamselv", jeg har sendt dig en PM.


mvh

/Nel
 
allankj1
Jamen har du ikke en energimærkning på det hus du har købt eller en oplysning om tidligere ejers forbrug? Smid denne oplysning til os her og der er nogle hoveder der kan regne lidt på det.

Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
ivtair90
Hej igen, hermed min info om energimærkning.
Håber det kan hjælpe lidt.

Udgift inkl. moms og afgifter: 23. 721 kr/årligt (rettet, hvordan olie prisen kan være på 23.721 kr når man forventer at bruge 3000 liter olie kan jeg dog ikke forklare, det er taget direkte fra Energimærkningen)

Forbrug: 3.123,8 Liter fyringsolie.


Det skal siges at det oliefyr der var i huset var af meget gammel dato!

Der boede en ældre dame i huset før os, og hendes årlige forbrug var nede på 1800 liter olie, men det var sikkert også uden hele huset var varmet op, samt at hun fik varmt vand via elvandvarmer.

Tak for hjælpen!

Mvh

/Nel
Redigeret af ivtair90 d. 07-12-2010 17:50
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,254,635 Unikke besøg
XHTML CSS