HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
VVS installation
mureren
Hej.

Er der nogen der kan kommentere på denne VVS installation?

Det er tilkoblet en Fighter F1245, med 300 meter jordslange.
(jordslangen er Turbo Kollektor med riffelgang, hvis det betyder noget)
Huset er 153 kvm, med et beregnet energiforbrug på 36,89 kWh/kvm/år, færdigbygget november 2010
Ren gulvvarme i beton.
Om det forventede energiforbrug holder i praksis er en anden sag :-)

Varmepumpen har haft 1141 starter på 259 drifttimer, heraf 52 timer på varmt vand.
Det lyder af mange for mig, og giver en gennemsnitlig driftstid pr. start på 13 minutter og 36 sekunder!

UKV beholderen er så vidt jeg ved 40 liters modellen...den ser i hvert fald heller ikke ret stor ud, og burde måske have været større!

Der er endnu ikke pillet meget ved styringen, jeg tror alting står nogenlunde standard, men er ikke sikker. Pumpen tilhører ikke mig selv, så jeg kan ikke lige tjekke, men oplyser naturligvis gerne relevant info Smile
Billeder kan ses her:
[url]http://varmepumpe.thomasstorgaard.eu[/url]
 
pmp
Ja den er helt gal.
Der kan være flere årsager, men det er ikke buffertankens skyld. Gulvene kan indeholde varme nok til flere timers kørsel, det er kun et spørgsmål om, at få varmen der ned.
Måske er der en bypass der står åben ? Tag i stedet nogle telestater af til de store rum.
Ellers må du se om de enkelte kredse er indstillet rigtigt og udluftet.
Hvordan står gradminutterne ved start ? Hvad er forskel på fremløb og retur ved drift ? Hvor hurtigt køre varmebærepumpen ?

Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
mureren
Uha...mange spørgsmål!
Jeg kan af gode grunde ikke svare nu, men jeg vender tilbage!
Tak for svar foreløbig Smile
 
mureren
Nå, men lidt mere info:

Der er lagt flere billeder af VVS installationen på hjemmesiden fra første post!

Gradminutter stod til -60 (fabriksindstilling)
Den har vi nu justeret ned til -200.
Varmebærerpumpen stod på:
Varmt vand: 50%
Varme: 80%
Økonomi: 70%
Fremløbstemperatur (BT2) og returløbstemperatur (BT3) (målt lige under/efter et bad)
Kl. 21:22 BT2=53,5 / BT3=47,4
Kl. 21:31 BT2=57,1 / BT3=51,3
Det kunne tyde på varmebærerpumpen har for højt flow, og skal justeres ned, men hvor eget mon, og på hvilken indstilling, økonomi/varmt vand?

Brine ind (BT10) stod på 1,9 efter 5-6 minutters drift
Brine ud (BT11) stod på 0,8 efter 5-6 minutters drift

Servicemenuen var ikke aktiveret, så for at aktivere den holdt vi "Tilbage" knappen nede i 7 sekunder, hvorefter menu 5 dukkede op.
Men....brinepumpen kan jeg ikke få lov at justere, for punkt 5.1.9 er ikke at finde nogen steder!
Man kan se brinepumpen kører intermitterende drift, og det er sådan set det Frown
Hvordan får jeg aktiveret det menu-punkt, så jeg kan få skruet ned for pumpens ydelse?


Maks fremløbstemperatur blev sat ned fra 45 til 38 i menu 5.1.2 (er det korrekt...for jeg blev i tvivl da installatørhåndbogen pludselig kalder det "klimaanlæg", og nævner man kan justere maks fremløbstemperatur for hvert klimaanlæg" der er tilsluttet???)

Start/stop for varmt vand er sat til "økonomi", men med værdierne ændret til 42/46

Jeg ser frem til nogle kloge ord fra eksperterne herinde Grin
Redigeret af mureren d. 10-12-2010 22:59
 
kimfrederiksen
Hej.

Har et anlæg magen til og har også her sat gradminutter til omkring -200 til -300, men der hvor hvor man kan få en god effekt er som vi har gjort. vi har taget alle telestaterne+shunten til gulvvarmen af og køre varmen i huset på en passende varmekurve, med et max på 38 grader. Så har anlægget alt vandet fra hele gulvvarmen at arbejde med ved hver start= længere drift tid pr start =færrere starter....

mvh KimSmile
145m2 hus med gulvvarme, heraf 40m2 på 1sal med radiator. jordvarme anlæg Vølund 1245 8 kw med 40l buffer og 400m slange i delvis sandjord.+8m2 energifanger fra Solarventi.
 
mureren
Hvor mange starter har du cirka om dagen?
 
kimfrederiksen
Ca. 12-14, afhænger lidt af hvor meget der bliver badet, samt at vi har pt et "lille" hus på 82m2 i grundplan hvor der kun er gulvvarme der, så anlægget er pt. lidt forstort til huset, men da der skal udbygges på et tidspunkt , så skulle det passe. når anlægget er for stort så vil det også få en knap så jævn drift med mange start/stop til følge.

Data pr dags dato: anlægget opstartet den 15/9-2009.

Starter: 6473
Drifttid: 2672
Heraf varmt vand: 267

mvh Kim
145m2 hus med gulvvarme, heraf 40m2 på 1sal med radiator. jordvarme anlæg Vølund 1245 8 kw med 40l buffer og 400m slange i delvis sandjord.+8m2 energifanger fra Solarventi.
 
pmp
Det er kun 20 % af driftstiden der er til produktion af varmt brugsvand, så skal vi ikke gemme det lidt, og tage varmeproduktionen først.

Med de indstillinger du skriver, gætter jeg på det er en 5kw - er det rigtigt ? og er indeføleren sat til ?
Jeg vil gerne vide følgende ved varmeproduktion (ikke varmt brugsvand):
Beregnet fremløb og fremløb ved start ?
Fremløb og retur lige før stop ? - samt køretid ?
Du kan evt. sætte en USB i - og logge et døgn (sæt den til 1 minut) og så sende mig filen.
Hvad er din software version ? se info, 3.1 serviceinfo, side 23, display version.

Jeg har selv køretid (start ved -100 gradminutter) på ca. 45 min. næsten uden betongulv med gulvvarme, så du skal kunne komme op på flere timer. Betongulv er en kæmpe buffer.

Max fremløb skal du stille efter hvad dine gulve kan tåle - det er ikke der køretiden skal stilles.

Varmt brugsvand styres desværre efter temp. i bunden af beholderen. D.v.s. at hvis der bruges nogle få liter, kan det udløse en start. Jeg har fundet nogle metoder der kan hjælpe, men det tager vi senere.

Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
mureren
Super!

Der er smidt en USB stick i den, mailer i morgen aften
Softwaren er version 1103
Det er en 6kw
Jeg mener ikke der er indeføler monteret.
 
woebbe jordvarme siden 1985
vedr justering af brine pumpe så foretages det direkte på brinepumpen og ikke i styringen i varmepumpen.

Smile
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
pmp
Hej woebbe
I version 1103 kan man godt styre brinepumpen, men jeg ved ikke om det gælder alle tidligere versioner. Har du i øvrigt opdateret din software ?
Hyggeligt at møde dig i Svebølle ! Verden er jo lille.

Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
mureren
Så er der sendt mail med logfil.
 
woebbe jordvarme siden 1985
Hej pmp
ja tak for sidst i svebølle, det var jo sjovt lige at møde dig igen. det ser ud til du har fået godt gang i dit anlæg, fungere det godt ??
jeg kan se at min vewrsion ikke er opdateret, ved du hvilke fordele der evt er ved at fo lavet en opdatering. ???
hvor kold er din brine ud og ind under drift, min er -4 ud og -1 ind jeg syntes det er lige koldt nok på denne årstid, frygter lidt hvordan det ser ud i februar mdr.Smile
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
pmp
Logfil er modtaget - den viser tydeligt at varmepumpen ikke kan komme af med varmen, og derfor stopper igen (der er for mange telestater der er lukket). Her i eftermiddag går det dog meget bedre kan jeg se
- den sidste start er på over 2 timer, og den var ikke stoppet da loggen blev afbrudt, så nu må telestaterne være åbne til flere rum.

Har du en brændeovn ? eller hvordan holdt du varmen i går ?

Her er løsningen:
Den styring jeg ser på dine billeder, er velegnet til en varmekilde med høj temperatur – ikke til en varmepumpe. Med varmepumpe gælder det om, at der er åben hele tiden og så ændre man på fremløbstemperaturen. Derfor: væk med telestaterne, så der er åben hele tiden.

Det ser ud som om der er et bypass yderst til venstre (hvor der ikke er telestat på), Det skal så lukkes. Jeg kan ikke se om det sker automatisk eller skal lukkes manuelt. Så længe der er lukket her, må der ikke sættes telestater på igen eller på anden måde lukkes, så varmepumpen ikke kan komme af med varmen.

Herefter vil alt vandet fra varmepumpen skulle gennem et gulv for at komme retur og du har dermed en kæmpe buffer, der giver dig lange køretider. Stiger køretiden ikke straks må jeg have nogle bedre billeder, så det er muligt at følge vandet 100 % fra fremløb til retur.

Under de røde hætter skulle der gerne være mulighed for at indstille de enkelte rum i forhold til hinanden. Jeg går ud fra, at de er stillet korrekt, så dem må du ikke ændre på.

Hvis du har særlige ønsker til enkelte rum, evt. lavere temperatur i soveværelse, må du godt have telestat på forbindelsen dertil.

Nu giver vi den så et par dage, hvor du følger temperaturen i de enkelte rum. Bliver der generelt for varme eller koldt ændrer du varmekurven – og venter yderligere et døgn. Bliver det for varmt i nogle rum og for koldt i andre, så tager vi det senere.

Fortsæt med af logge, så vi kan se hvordan det virker.

Jeg vil anbefale, at indeføleren (der følger med i prisen på en 1245) bliver sat til op et passende sted. Så kan den automatisk finindstille varmekurven.

God fornøjelse - hold mig orienteret
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
pmp
hej woebbe
Det spiller rigtigt godt - beregnet efter graddage ligger jeg under forventet forbrug.
Jeg opdaterede til version 1103 fra start, så jeg kender ikke rigtigt de tidligere versioner. Vølund anbefalede opdatering, så det gjorde jeg.
Jeg har -0,5 ind og -3 ud efter lang tids kørsel. Men jorden er ikke frosset endnu. Her i eftermiddag var der sol så VP holdt pause i flere timer. Efter pausen var den over +1, ind de første 15 min. så jorden kan ikke være koldere end det. Hvordan det bliver i februar ved jeg ikke - det er jo mit første år.
Bare jorden er våd nok skal det nok gå - det at omdanne vand til is, giver lige så meget energi som 80 gr. afkøling af vand.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
mureren
Nu er jeg desværre VVS-analfabet, så jeg aner ikke engang hvordan man tage telestaterne af. Kan de bare hives ukritisk af?
Og slukker man så bare midlertidigt for styringen der sidder på siden af varmepumpen? (selvfølgelig kun hvis jeg piller alle telestaterne af Smile)
Bypass...fremløb til retur...bedre billeder...kan du guide mig lidt, så jeg ikke tager billeder i blinde?
Hvad sker der hvis bypasset er lukket, og jeg beholder telestaterne på til enkelte rum, f.eks. soveværelse og begge badeværelser?

Hvordan får jeg justeret brinepumpen? Det er ikke meget forskel på brine ind/brine ud synes jeg.
Og står varmebærerpumpen nogenlunde som den skal?

Varmepumpen er ikke monteret hjemme hos mig selv (gid den var!), men hos min søster og svoger. De har ikke brændeovn, men til gengæld et lavenergihus, med et beregnet forbrug på 36,89 kWh/kvm/år....så det er nok fordi der er et lavt varmetab de ikke går og fryser Wink
Redigeret af mureren d. 13-12-2010 22:40
 
pmp
Billederne er ikke gode nok til at jeg kan se det 100%, men normalt sidder er en ring nederst på den blå telestat. Den ring drejes ca. 1/4 omgang og telestaten går af.
Det er OK at lade 3 telestater blive, men kun til mindre rum.
Til venstre for den venstre telestat ser det ud som om, der kunne have været en telestat mere. Jeg tror det er her forbindelsen (bypasset) er. Ideen med det er, at når alle telestater er lukket, så kan vandet komme igennem her - ellers løber vandet ikke rundt og VP kan ikke komme af med varmen. Når du nu tager de fleste telestater af er der ikke brug for de t. Måske er der en automat på der lukker op efter behov (ved tryk- når vandet ikke kan komme gennem telestaterne) - men det kan jeg ikke se det på billederne. Tag evt. flere billeder af dette område.
Brinepumpen skal du ikke stille på - der er ca 2 gr. mellem ind og ud - ok det er ok. Varmebærepumpe er også OK.
Men af med telestaterne (de fleste og til de store rum)- så er vi kommet de 90%
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
mureren
Vil det principielt ikke være bedre med en større buffertank, end at sætte rumføleren op?
I installatørhåndbogen anbefaler Vølund/Nibe at rumføleren kun anvendes til at vise rumtemperatur, og ikke regulere temperaturen, når der er tale om gulvvarme?
 
mureren

Citer

pmp skrev:
Billederne er ikke gode nok til at jeg kan se det 100%, men normalt sidder er en ring nederst på den blå telestat. Den ring drejes ca. 1/4 omgang og telestaten går af.
Det er OK at lade 3 telestater blive, men kun til mindre rum.
Til venstre for den venstre telestat ser det ud som om, der kunne have været en telestat mere. Jeg tror det er her forbindelsen (bypasset) er. Ideen med det er, at når alle telestater er lukket, så kan vandet komme igennem her - ellers løber vandet ikke rundt og VP kan ikke komme af med varmen. Når du nu tager de fleste telestater af er der ikke brug for de t. Måske er der en automat på der lukker op efter behov (ved tryk- når vandet ikke kan komme gennem telestaterne) - men det kan jeg ikke se det på billederne. Tag evt. flere billeder af dette område.
Brinepumpen skal du ikke stille på - der er ca 2 gr. mellem ind og ud - ok det er ok. Varmebærepumpe er også OK.
Men af med telestaterne (de fleste og til de store rum)- så er vi kommet de 90%


Til venstre for den venstre telestat...der sad en hætte på engang! Og det var den der gav problemer med højtryksalarmer lige så snart pumpen begyndte at køre, hvis det siger dig noget?
 
mureren

Citer

mureren skrev:

Citer

pmp skrev:
Billederne er ikke gode nok til at jeg kan se det 100%, men normalt sidder er en ring nederst på den blå telestat. Den ring drejes ca. 1/4 omgang og telestaten går af.
Det er OK at lade 3 telestater blive, men kun til mindre rum.
Til venstre for den venstre telestat ser det ud som om, der kunne have været en telestat mere. Jeg tror det er her forbindelsen (bypasset) er. Ideen med det er, at når alle telestater er lukket, så kan vandet komme igennem her - ellers løber vandet ikke rundt og VP kan ikke komme af med varmen. Når du nu tager de fleste telestater af er der ikke brug for de t. Måske er der en automat på der lukker op efter behov (ved tryk- når vandet ikke kan komme gennem telestaterne) - men det kan jeg ikke se det på billederne. Tag evt. flere billeder af dette område.
Brinepumpen skal du ikke stille på - der er ca 2 gr. mellem ind og ud - ok det er ok. Varmebærepumpe er også OK.
Men af med telestaterne (de fleste og til de store rum)- så er vi kommet de 90%


Til venstre for den venstre telestat...der sad en hætte på engang! (den blå der ligger løst oven på styringen) Og det var den der gav problemer med højtryksalarmer lige så snart pumpen begyndte at køre, hvis det siger dig noget?
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,212,916 Unikke besøg
XHTML CSS