HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Anvendelse af bøsningsrør.
Kris kris
En der en i forum der kan hjælpe mig, vedr. et krav fra kommunen om anvendelse af bøsningsrør.

Sagen er den, at mine jordslanger passere min friskvandsboring med en afstand af 20 m.

Afstandskravet er 50 m., så derfor bøsningsrør der udgår fra fyrrummet og ender i en tæt brønd.

Nu lyder mit spørgsmål så: Hvor meget påvirker det varmeoptagelsen / afgivelsen i de 100 m. jordslange som ligger i bøsningsrør ?
Jeg har ikke pladsproblemer, så det er ikke noget problem at forlænge jordslangen,- men hvor meget skal den forlænges med ?

Jeg kan samtidig oplyse, at jordslangen skal graves ned i juli mdr. af hensyn til grundvandsspejlet.

Grundvandsspejlet ligger i en dybde af 0,70 m. i vinterperioden og i ca. 0,90 - 1,00 m. i sommerperioden. Varmepumpen skal ikke bruges til opvarmning af brugsvand.

Jordtypen slangerne skal ligge i er klægsand, men det at de ligger i grundvandet når der skal produceres varme er vel kun en fordel.

Grundvandstemp. har jeg målt til 8,5 grader.


Jeg ser frem til, at der er en der ved noget om dette.

Med venlig hilsen

k.k.
 
Admin
Hej Kris

Hvis vi forudsætter at de 100 meter vil blive inaktive for optagelse af varme fra jorden er mit GÆT at du mister mellem 2 og 2,5 KW

HUSK ALLE BEREGNINGER SKAL LAVES AF DIN FORHANDLER
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
Kris kris
Hej Super admin.

Jeps, hvis jeg mister den 100 %, men gør jeg det ? Eller mister jeg kun 50 %.

Mister jeg 100% forlænger jeg jordslangen med 100 m. men mister jeg kun 50%, så behøver jeg jo kun at forlænge slangen 50m.

mvh.k.k.
 
OWL
Uanset om indbøsningsrøret er af metal, så vil der være et lille luftmellemrum fra yderkappen af jordvarmeslangen og til indersiden af bøsningsrøret.

Dette luftmellemrum vil "isolere" og forhindre varmeslangen i at optage mere end en brøkdel af det normale varmeoptag fra jorden.

Hvor stor en brøkdel er svært at sige, men da du har jord nok, ville jeg se helt bort fra dette stykke som varmeoptagelse.

Det er kun en fordel at have nogle ekstra meter jordslange, når effektiviteten skal udregnes.

Du skal dog være sikker på at cirkulationspumpen kan "trække" flowet i hele kredsen.

Dine slanger fra varmepumpen og ud til brønden, bliver jo "hovedledninger" og derfor af en større diameter end de normale 40 mm.

Hvis du har flere parallelle kredse ud fra brønden, burde det ikke blive et problem, men det beregner din leverandør helt nøjagtigt.

Inden du køber bøsningsrør, ville jeg dog kontakte kommunen endnu engang, og anmode venligt om at de nedsætter afstandskravet på grund af at du anvender IPA-sprit.

Ifølge den nye bekendtgørelse kan den ny Stor-Kommune nedsætte afstandskravet uden at skulle spørge Miljøstyrelsen - spørgsmålet er om de vil?

Jeg har mailet en kopi at et brev fra Miljøstyrelsen angående nedsættelse af afstandskrav - tag det med på Kommunen.

Lad os høre hvordan det går...........
OWL
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,228,960 Unikke besøg
XHTML CSS