HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Luft/luft-varmepumpe og "vinterkit"
PerJM
Spørgsmål til de erfarne eksperter:
Hvad forstår I ved et "vinterkit" - kompressorvarmer og/eller varmelegeme for at forhindre afrimningsvandet i at fryse i bundkarret?
Kan varmelegemet i bundkarret undværes med de nuværende danske vintre?
 
hamselv
Tjaaaa f.eks IVT og PANASONIC DANMARKSPUMPEN har ikke behov for sådanne, hvorimod f.eks. paralleltimporterede Panasonic nogen gange har kraftigt brug for det. Vi har f.eks lige skiftet print i en HE9'er (fra en importør som kraftigt bedyrer at han ikke sælger parallel-import). VP'en kunne bare ikke køre i frost, før den fik en ny "hjerne". Vi har prøvet det samme med LG.
 
PerJM
Tak for kommentaren.
Pumpen det drejer sig om er af mærket ANDES type SIGMA (inverter fra Scanheat Horsens) og som sådan ser den ud til at have et fornuftigt afrimningsprogram så fordamperen holdes rimeligt isfri.
Om kompressorvarmeren fungerer fornuftigt er lidt svært at konstatere, men det er nok også mindre vigtigt, når den kører næsten hele tiden og dermed holder sig selv varm.
Det jeg ser som et næsten uundgåeligt problem er, at ved tilstrækkeligt koldt vejr vil smeltevandet fra afrimningen fryse til is på vej hen over bundpladen og lukke drænhullerne og så bygger det op efterhånden.
Redigeret af PerJM d. 16-12-2010 13:56
 
hamselv
http://fpn.dk/bolig/trend_interior/article2228201.ece
 
Joachim Gyldner
Hvis ikke du har afrimning i bundbakken er den en rigtig god ide at få det. Når issen at bygge sig op i fladen/fordamperen ødelægges lamellerne og der er risiko for at trykke de små satte kobberrør sammen og forsage utætheder
Joachim Güldner. Uddannet køletekniker
 
PerJM
Det er jo sådan set det der var min "point".
Er det ikke letsindigt at sælge en varmepumpe uden varme i bundbakken?
Som jeg så på det svenske www.varmpumpsforum.com så kalder de et sådant anlæg for et aircondition anlæg, da det ikke er forsvarligt at køre det som varmepumpe på grund af risikoen for isdannelse i bundbakken og deraf forårsaget skade på varmeveksleren.
Derfor også mit oprindelige spørgsmål til folk med erfaringer i drift af luft/luft varmepumper - er det virkeligt almindeligt at man sælger og installerer varmepumper uden varmelegeme i bundkarret ?
Redigeret af PerJM d. 17-12-2010 00:29
 
allankj1
Jamen er din ikke en bilka model. Måske derfor at der ikke er dette vinterkit på. Man får vel hvad man betaler for.

Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
PerJM
Bilka eller ikke Bilka er jo sådan set ligegyldigt. Det var mere det generelle - er det nødvendigt med varme i bundkarret ?
Eller har de "gode" altid varme i bundkarret og de "dårlige" har ikke ?
Redigeret af PerJM d. 17-12-2010 01:39
 
allankj1
Svarede på denne bemærkning: "Derfor også mit oprindelige spørgsmål til folk med erfaringer i drift af luft/luft varmepumper - er det virkeligt almindeligt at man sælger og installerer varmepumper uden varmelegeme i bundkarret ?"

På de dyrere modeller i danmark til det nordiske vejr er jeg ret sikker på at det er normalt at det er monteret hvorimod det på billige Bilka modeller tror jeg det er meget normalt at det ikke er monteret. Du får jo hvad du betaler for.


IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
hamselv
Danmarkspumpen og IVT anvender IKKE varme i bunden. Dette er normalt ikke nødvendigt. Til Panasonic fra blandt andet LMG kan det tilkøbes?!!!??? (og er ofte nødvendigt).

->Joachim. Jeg har eeeen frostskadet flade til at stå! Denne stammer fra en gammel IVT Optima. Vi har ALDRIG set en frostskadet flade på en Panasonic eller IVT. Vores egne E9DKE'ere (8 år). Har været frosset op masser af gange. Men det er gamle modeller der ikke er specielt froststærke. Korrekt monteret giver NE9 og HE9 ikke anledning til problemer. Og slet ikke IVT'en - den er bare verdensmester i at holde sig is-fri, UDEN BRUG AF ELKABEL.
 
hamselv
Jeg kan kun gentage - hvis man har styr på afrimningslogikken behøves ingen kabel.

En parallel-LG'er der får et nyt print fra oppe fra Store Claus, forandres fra en isklump til en total isfri udedel.
En parallel-Panasonic der får et nyt print fra Jesper Holm, forandres fra en isklump til en total isfri udedel.

Vi har prøvet det!
 
Franz
Min pumpe er en Sanyo SAP-KRV123EHA. Den har ingen varmelegemer i udedel ( hverken i bund eller på kompressor ) Kører nu på 3. vinter og kører perfekt uden opblokning af is nogen steder. Det skal siges at den hænger på væg så afrimningsvand kan løbe væk. Så... køb kvalitet, IVT-Sanyo-Daikin- osv. og få det monteret korrekt. Så fungerer det bare :-)
Redigeret af Franz d. 17-12-2010 17:33
Mitsubishi Hydrolution A2W 120 200m2 opvarmet med radiatorer. Hulmursisoleret ,300 mm papiruld på loft.
Sanyo SAP-KRV123EHA luft/luft
20 solcellepaneler, Solar Edge SE 6000 inverter
 
Joachim Gyldner
Franz kommer med det helt itentielle. Er ude delen placeret på et par fliser kan issen fra dræn vandet nå op og lukke huldet, og så kræver det bare nogle dage med frost og uopmærksomhed før balleden er der. Er issen massiv nok hjælper en enkelt dag med tøvejer ikke på problemet.
Fladen dør ikke ved en enkelt dag eller to med is. Det er når issen står længere tid og kan arbejde og bliver mere og mere massiv, til sidst er kræfterne støre nok til at kunne knuse både gamle og nyrer fladere som var det sugerør...

Et varme legeme på 50W i bundbakken ødelægger hverken budgettet eller drift økonomien. Dens eksistens i det danske klima med meget fugt er væld berettiget!
Når anlæg sælges uden, er det som regel fordi de bruges længere oppe mod nord, hvor der ikke er nær den samme mængde vand i luften, og derfor ligegyldig.
Joachim Güldner. Uddannet køletekniker
 
PerJM
Allankj1: Jeg synes din dom er lidt hurtig - de efterfølgende kommentarer fra både "hamselv" og "Franz" viser jo at de anerkendte/dyre pumper kan klare sig uden varmelegeme, hvis de har den rigtige afrimningsprocedure. Som også "Franz" og "Joachim" påpeger så er det selvfølgelig under forudsætning af at udendørsenheden ikke er monteret dumt, så den ikke kan komme af med vandet.
"hamselv": Godt at høre at der ikke er der ikke umiddelbart er erfaring med skader på grund af isdannelse.
Ud fra hvad man kan læse på det svenske www.varmepumpsforum.com har svenskerne også deres udfordringer med isdannelse, men det er imponerende at de kan få det til at fungere ved noget lavere temperaturer end vi er vant til. Det skyldes nok som du skriver Joachim, at de ikke får så meget afrimningsvand fordi den relative fugtighed er lavere.
Redigeret af PerJM d. 17-12-2010 23:17
 
Sommerhuslars

Citer

hamselv skrev:
Danmarkspumpen og IVT anvender IKKE varme i bunden. ...L.

Tjah - jeg fik sat en Panasonic NE9 Danmarkspumpe op i foråret og den er i hvert fald monteret med varmekabel i bundkarret. Om det så er standard eller noget SydEnergi har monteret skal jeg ikke kunne sige.

Lars
 
hamselv
Må trække min bemærkning tilbage. De nye Panasonic'er har varmesnøre i bunden (Danmarkspumpen).
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,255,294 Unikke besøg
XHTML CSS