HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Luft eller sandjord?
Povl
Er der nogen, som har erfaringer med jordvarme i sandjord? Jeg har hørt at det ikke skulle være så godt p.g.a. dårlig varmeledningsevne i sandet. Jeg bor på kanten af Blaabjerg plantage i vestjylland, så det er rent flyvesand så snart man kommer 10-20 cm ned. Jeg tror derfor at jeg skal vælge et luftbaseret anlæg.
Vores hus er fra 1926. Det er rimeligt efterisoleret, så jeg vil kunne klare mig med en ret lav fremløbstemperatur i de gamle radiatorer. Måske 40 grader. Vi har et beskedent varmtvandsforbrug, så det forventer jeg at klare med en 30 liter elvandvarmer. Eventuelt spændt efter varmepumpen.
Jeg har p.t. oliefyr, suppleret med en gammel Salamander A, som jeg fyrer op med brænde når det er koldest. Det vil jeg gerne kunne blive ved med, da jeg har mange træer (8000kvm) som jeg er nødt til at fælde lidt af hvert år hvis vi skal kunne blive ved med at se dagens lys.
Er der nogen, der har erfaringer med noget der ligner dette?
 
kla
Sand er dårlig til optagelse af varme, Flyvesand er totalt håbløst, idet her er tale om sten uden nogen form for binding, sandkornene er runde. en luft luft løsning er i dit tilfælde det eneste gode alternativ.

Både IVT og Thermia har luft vand varmepumper som fungerer med en rimelig COP også ved lave temperaturer.

Kla
Karsten Larsen.


www.tjorneholm.dk
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,256,541 Unikke besøg
XHTML CSS