HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
hjælp! kondensvand fryser!
ivtair90
Hej

jeg har problemer med min ivt-air 90

kondensvandet fryser og løber ud over kanterne istedet for røret væk - pga. frost og fordi røret ikke er isoleret-

Jeg kan ikke koge det væk da det er så massivt og vandet ligger sig under maskinen og jeg er bange for det ødelægger maskinen nede fra - frostsprængning mm. Vandet er frosent op omkring maskinen nu og kan vel til slut trænge op nedefra og op i maskinen?

Al hjælp modtages!



Min VVser holder jo fri selvom jeg har brokket mig og forsøgt at ordne det 2-3 gange i denne uge. Det fryser bare til igen og igen.


/Nel

p.s. maskinen er lige sat op og jeg har efterhånden haft så mange problemer at jeg overvejer at bede VVSeren sætte et oliefyr op istedet og solvarme - det holder sgu ikke at den ikke kan klare en smule frost og man skal koge den ren hver eneste dag.
100.000 kr projekt som ikke virker pga. lidt frostgrader. hmpf.

Jeg er meget utilfreds med mit køb lige nu.

god jul.....
 
allankj1
Du har valgt en luft til vand pumpe og de kæmper altså pt. Brug en hårdtørre eller varmeblæser til at tø røret op.

Montere eventuelt et varmekabel på kondensrøret og isolere det selv.

[url]http://www.medialys.dk/pi/Varmekabel_med_termostat_1_4_m_19_Watt_2059_146.aspx[/url]

Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
Admin
Hej ivtair90

Det er ikke meningen, du skal springe rundt med en hårtører for, at få din varmepumpe til og køre.

Er det forkert montering, må installatør efter min mening straks komme og udbedre eventuelle fejl.

Har IVT ikke et Service telefon nr.?

At en luft/vand varmepumpe er spændt for i disse dage Allan, gør ikke at køber skal rende rundt med en hårtører o.lign for og tø varmepumpen op.


Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
allankj1
Nej rigtigt men i disse juledage kunne det jo være en mulighed indtil VVS igen har åbent og kan udbedre fejlen. Plus et varmekabel kunne være en mulighed i fremtiden
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
ivtair90
hej
tak for jeres svar - begge to!

Jeg må nok tilstå at skulle bruge mine ferie dage til at blæse min varmepumpe varm så den kan køre, ikke lige var tanken bag min - trods alt, dyre investering.

Derimod takker jeg for hjælpen! Ideen med varmekablet er ikke tosset.

Nu er der snart ret mange ting vi har været utilfredse med - en ting er at forbruget er ekstremt højt for tiden - 90 kwh pr. dag selv med relativt mild frost -2 til -5. Det er selvfølgelig vejrforhold men vi må nok indrømme at vi har det jo ikke særlig varmt i huset. Cirka. 20 grader i stuerne og kun 17-18 i vores køkken. Skruer vi højere op for pumpen vil vi ende med 120 kwh pr. dag eller mere!!

Nu ved jeg at et hus magen til vores har et olie forbrug på ca. 17 liter dagligt for tiden. Hvilket er VÆSENTLIGT mindre end vores pumpe forbruger i strøm - hvordan hænger det lige sammen?

At pumpen så fryser til og smider kondensvandet ud over siden og med fare for at ødelægge pumpen, får så mit bægre til at flyde over!

Jeg overvejer kraftigt at få installeret oliefyr og solvarme istedet. Og dermed tage den diskussion med min VVSer om at få det lavet om. Hvis dette da overhovedet er muligt.

Det viser sig ihvertfald - at vores varmepumpe ikke er i stand til at "selvkøre" i frost vejr og desuden ikke rigtig leverer de ellers flotte resultater/forbrug som vi blev mødt med i vores tilbud.

Er jeg helt skudt ved siden af her?


Mvh

/nel


edit- Husets forbrug på olie stod til 3150 liter årligt.
159 m2 + 20m2 kælder rum med radiator.
Huset er fra 1959 - med hulmursisolering.
Dagligt forbruger pumpen lige under de 100 kwh - også med "milde" frostgrader.
V-H værdi står til 29,5 / 57 og der er skruet ned for brugsvandstemp. 47/51/53.
Begge cirkulationspumper er på minimum.
Redigeret af ivtair90 d. 25-12-2010 20:51
 
allankj1
Det kunne jo også være maskinen ikke ydede det den skulle eller at den er for lille til huset så el-patron kobler og dermed bruger for meget strøm. Kunne dette være en mulighed??

Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
ivtair90
Nu må jeg erkende at jeg ikke ved noget om pumpe størrelse i forhold til hus/m2 osv.

VVSeren burde vel vide den slags?
Om den ikke yder det den skal ved jeg heller ikke - kan kun fortælle jer yderst hjælpsomme og venlige personer herinde om mine hus info og pumpens forbrug/indstillinger osv.

Har IVT mon en service de kan yde for at rette op på en uduelig VVS installatør?
Måske kunne "hamselv" svare på det spørgsmål! Smile

Så meget gerne at IVT hjalp til hos os og fik rettet de her meget trælse og efterhånden relativt mange problemer pumpen har givet os siden vi fik den i november.

Tak for dine svar allankj1 -


mvh

/Nel
 
Hansens
Den er også galt her, men det er ikke kondensrøret så vidt jeg kan se, det er røret hvor vand fra afrimningen, der er stoppet med en isprop, og den sidder i bunden af den udendørs og er ikke lige til at komme til.
Jeg har ikke lyst til at ligge på knæ i sneen for at afrime med en hårtører, har heller ikke en sådan, men derimod en såkaldt varmepumpe af mærket daikin som ikke varmer, så hvis det ikke kan blive bedre så er det ud med den!
 
ivtair90
ja præcis. Det er sjovt som salgstalen er at de slet ikke kræver vedligeholdelse (mere eller mindre) men så snart vi har lidt frost kan den ikke fungere ordenligt.

Det kan selvfølgelig ikke skade at man smider et varmekabel og isolering omkring kondendsvandsrørene! Det burde sgu være standard at man gjorde det.

Det er jo ikke fordi vi ligefrem er vant til tropiske vintre herhjemme......trods alt.


Jeg vil give dig ret i, hvis dette er en forsmag på hvad vi kan vente os fra en varmepumpe må den altså udskiftes til noget andet.

/Nel
 
allankj1
Jeg ved ikke om der findet et specielt varmekabel til pumperne. En form for vinterkit. I så fald ville jeg foreslå at få det monteret. Og så en isolering om kondensrøret.

Men IVT må kunne hjælpe jer.

Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
kla
altså jeg er sikker på at IVT har en løsning på problemet, jeg arbejder med METROAIR varmepumper, og hvis man har købt en kondendensbakke er der indbygget varmekabel i.

og sjovt nok har vi endnu ikke oplevet problemer med vores luft vand varmepumper, de småting der har været kunne forklares med at varmepumperne hældte lidt bagover.(bank under bordet)

og nu vi er ved det, så alle dem som griner og føler sig på den grønne gren, alle dem med jordvarme, de griner nok ikke når temperaturen i jorden kommer ned på - 7 -9 grader, for så er der stor risiko for at deres varmepumper kobler ud med lavtryksfejl og som vinteren er nu varer det længe inden temperaturen i jorden stiger, så måske står alle luft vand ejerne og klukker lidt hvis vinteren forsætter.

lidt provokerende det ved jeg godt, men ikke alle her har fået øjene op for fordelene ved luft vand.
 
allankj1
Fundet i manual til optima 600 - 1700.

"Varmepumpen afgiver kondens og smeltevand under afrimningsprocessen.
Derfor er det vigtigt at lede smeltevandet bort fra varmepumpen
til et afløb inde i huset.
Bemærk, at drænrøret skal have fald og munde ud oven for afløbet.
Dermed holdes drænrøret frostfrit, idet der trækkes luft inde fra huset.
Hvis drænrøret udløber i overfladevand udendørs, skal ledningen
forsynes med varmekabel (tilbehør) for ikke at fryse. Egnet effekt
er 10-20 W/meter. Kablet kan tilsluttes klemmer i varmepumpen. Se
Eksterne tilslutninger."

Såvidt jeg kan se i manualen kan man i afrimningsmenuen stille hvor lang tid at varmekable skal være aktiveret efter afrimningsprocessen. Standard står dette til 15 min hvis kablet er monteret. Tyder på at der skal monteres et varmekabel eller undersøges om ikke der er fald nok væk fra kondensrøret.

Hamselv hvor er du i disse dage ?? Hjælp lige her så denne optima pumpe kan komme til at virke Optimalt Wink

Allan
Redigeret af allankj1 d. 26-12-2010 20:06
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
allankj1
Til Kla.

Vil godt modargumentere lidt til dit indlæg.

Efter sidste vinter var min jord temp. nede på -2,7 som det laveste. Registreret i 22/2-2010. At nå ned på -7 til -9 grader i jorden mener jeg kun sker de steder hvor jordslangen er meget for kort. Har man tilstrækkelig slange sker dette ikke.

Yderligere er det muligt at i april hvor dagstemperaturen igen er 5-7 grader vinder luft/vand ejerne fordi vores jord stadig er minus - 2 grader. Men i april måned er antallet af graddage kun 302 (eller 66 % procent af antallet af graddage i december som er 455). Antager vi at dagstemperaturen i april er 5-7 grader skal jordvarme og luft/vand ejere ikke bruge så meget energi om dagen. Men i april kan vi godt komme ned på frost om natten og ja så har luft/vand og jordvarme ejere med en jordtemperatur på minus 2 grader nogenlunde samme vilkår. Ja altså luft/vand ejerne skal så stadig bruge energi på afrimningen.

Pt. har jeg brin på mellem 0,5 og - 1 grader. Luft'/Vand ejerne har udetemperatur på -6 grader og det er nu vi skal bruge energien. Jeg griner ikke af nogen luft/vand ejere men jeg siger bare at en hård vinter som denne koster ekstra for luft/vand ejerne kontra jordvarme ejerne. Men luft/vand har også været billigere at investere i. Hvad der i den sidste ende er billigst ved man kun efter 20-25 års drift. Mange hårde vinter kan vælte investeringen for luft/vand ejerne og modsat mange milde vinter kan vælte investeringen for jordvarmeejerne. Eneste forskel er at jordvarmeejerne kendte deres investering og cirka forbrug bedre end luft vand ejerne hvor en hård vinter virkelig kan skubbe forbruget op med 50-60 procent.

Mvh

Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
ivtair90
tak for svarene, den fra manualen er især god, den viser jo ret tydeligt at vores VVS'er og vores pumpemand fra IVT har begået en tydelig fejl eller ren glemsomhed?


jeg går også lidt og venter på "hamselv" skal svare på det her!


/Nel
 
ivtair90
Det der bekymrer mig en smule er så om resten af tingene er lavet "ordenligt", ville gerne have besøg af en IVT mand der kunne forsikre mig om det.......

Jeg har da også bemærket det noget tynde isolering omkring rørene udenfor (armaflex 10mm) og gjort opmærksom på dette, mener "hamselv" endda skrev det kunne gøres bedre.

Måske et tjek fra en ekstern kunne rette op på fejl, man som køber ikke har en jordisk chance for at kende til/opdage. Smile


/nel

 
kla
Hej Allan. du har desværre ikke helt ret i at det først er i april at varmen kommer til luft vand varmepumperne se

http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/oversigter/maanedsberetning.htm

her er oversigt og f.eks januar 2004 var der 4-8 dage med frost
i 2005 ca 11 dage med frost
i 2006 ca 5 dage med frost, i 2007 ca 8 dage med frost og i 2008 ca 5 dage med frost, jeg medgir at det i de sidste 2 sæsonger har været dyrere at bruge luft vand end jordvarme men % vis har luft-vand varmepumperne sparet de 40 60 % som de skulle, (i kolde vinter broges jo også mere olie så %vis er besparelsen ok)
 
Mr Scooby
Er det ikke mere relevant at kikke på klimanormaler ?

http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/klimanormaler.htm
 
allankj1
Ja det er rigtigt men jeg siger så bare at muligt at investeringen på luft vand er 40 - 50 kr billigere end jordvarme. Men kommer der på de næste 25 år 10 vinter magen til de sidste 2 vinter vi har haft ja så er det muligt at det der blev sparet i første omgang i forhold til jordvarme ikke holder stik. Hørte om en her i byen der sidste år brugt for 15.000 kr på hans luft vand. Året før brugte han for 8.000 kr. 10 år med sådanne vintere så ville det være billigere med jordvarmen tror jeg.

Derud over kommer et årligt merforbrug ved luft/vand kontra jordvarme. Beregner jeg vores forbrug jvf. [url]www.jordvarme.dk[/url] ville jeg bruge 4.807 kwh hvis jeg skulle varme huset op med luft/vand og 4.138 kwh hvis jeg valgte jordvarme. Alene dette svarer til 1.200 kr mere i forbrug om året i forhold til jordvarme.

Når året 2010 er omme har jeg brugt 4.700 kwh. Havde regnet med 4.200 kwh så jeg har med andre ord brugt 12 % mere end i forhold til et normalt år. Tror ikke du kan finde nogen luft / vand ejere der kun har brugt 12 % mere energi i 2010 i forhold til et normalt år.

Synes bare at folk med luft/vand pumper må regne med at når disse hårde vintere kommer falder deres forbrug helt ved siden af de beregninger de har fået som er baseret på et normalt år.

Mvh

Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
allankj1
Til ivtair90

Nogen gange kan det være en fordel at søge på de svenske debat sider omkring jordvarme. De kendte lidt mere til hårde vintere end os
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
allankj1
Søg og du skal finde:

Mere at IVT'en som du har og Bosch luft/vand pumpe er den samme. Se her:

[url]http://www.vvs-klimat.se/product.html/bosch-luft-/vatten-varmepump-ehp-aw?category_id=98[/url]

Derfor mener jeg at du kan bruge dette kabel:

[url]http://www.vvs-klimat.se/product.html/bosch-varmekabel-ehp-aw[/url]

Husk prisen er SEK

Mvh

Allan
Redigeret af allankj1 d. 27-12-2010 02:17
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,253,855 Unikke besøg
XHTML CSS