HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
varmepumpe opstart 25/5-10. 11/lw
ejnar
Hej
mit forbrug har været 1825 timer
på pumpen.
elpatronen har været koblet til fra den 30/11. 176timerx6kw
elpatronen har det siste døgn brugt 9timer x 6kw
el forbruget har været 130kw det siste døgn
di forgående to døgn har været 170kw. pr døgn
jordslanger ind 0,0 ud 1,9
jeg synes det er en meget dyr varme
er det noget der kan endres ved ???
jeg har før haft et 7/kw som blev udskiftet 11/kw
har haft en masse bøvl
 
allankj1
Lidt data om dit hus samt hvilken pumpe vi taler om ville være rart. Er det luft / vand eller jordvarme? Hvorfor blev el-patronen sat til?? Kunne den ikke levere varme nok. Kunne det tænkes at pumpen er lige lille nok til huset. Nyt / gammelt hus. Gulvvarme eller radiator?

MVh

Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
ejnar

Citer

allankj1 skrev:
Lidt data om dit hus samt hvilken pumpe vi taler om ville være rart. Er det luft / vand eller jordvarme? Hvorfor blev el-patronen sat til?? Kunne den ikke levere varme nok. Kunne det tænkes at pumpen er lige lille nok til huset. Nyt / gammelt hus. Gulvvarme eller radiator?

MVh

Allan
 
ejnar
mit hus er på 264m2 fordelt på toplan gammelt stuehus til gård
jeg havde eftersyn på andlæget på grund af lave jordslanger
temberture rensning af filter
med hensyn til tilkobling af elpatron blev det anbefalet af montør da bosch anbefalede det i brusyren
 
allankj1
Nu tager vi lige en ting af gangen.

1. Hvor mange meter slange har du i jorden?
2. Kan I holde varmen i huset uden at el-patronen var slået til?
3. Du skriver lave temperaturer på jordslangen. Hvor lav var temperaturen da?
4. Hvad var montørens argument for at koble el-patronen til??
5. Det er klart at du vil bruge ekstra strøm når el-patronen er koblet til. Men spørgsmålet er jo om du kunne holde varmen selvom el-patronen ikke er koblet til. Kan du dette bør den da kobles fra igen.
6. Du skriver at du har 0 grader på brinen ind. Det er da ikke koldt i min verden.

Prøv at svar på disse spørgsmål og så får vi en dialog igang.

Mvh

Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
allankj1
Så lige dit indlæg fra den anden dag.

[url]http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?forum_id=17&thread_id=1440&pid=8544#post_8544[/url]

600 meter slange til et 11 kwh anlæg synes jeg ikke lyder helt skidt. Yderligere er din brin stadig 0,1 grad. Det er flot. Du skal ikke være bange for at slå el-patronen fra igen. Hvis Bosch manden har sat den til fordi han synes at din brin var for kold ja så siger jeg ikke mere omkring det.

Prøv at slå den fra igen. Se om du kan holde varmen uden at el-patronen er slået til. Muligt at din brin bliver minus 2 - 3 grader inden vinteren men den bør stadig kunne levere varme nok til dig. Måske pumpen så bare kører 24/7 men det gør hellere ikke noget. Det vil stadig være billigere end brug af el-patronen. Kniber det med at holde varmen hvis du kobler el-patronen fra ja så kunne det være fordi pumpen er for lille til huset. Hvad brugte du til at fyre med tidligere og hvad var dit forbrug på??

Mvh

Allan

IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
hpm
hej mit hus er 290 fik andbefalet en bosh pumpe 17kw og 800 meter slange jeg bruger kun varme forbrug ja og vand 85kw i døgn køre også uden el pertron den må da være helt gal med dit andlæg Frown
 
allankj1
Hej hpm

Det er jo ikke sikkert der er noget galt med hans forbrug udover at el-patronen er koblet til.

130 kwh minus 9*6 kwh = 76 kwh. Så passer det jo meget godt med dit forbrug. Yderligere er det jo ikke sikkert Jeres huse har samme isoleringsgrad, samt I har måske forskellige krav til indetemperaturen.

Det er klart at kan indetemperaturen ikke holdes på det ønsket niveau så kan det være pumpen er for lille og så må el-patronen kobles til.

Men venter lige på lidt flere svar fra ejnar


IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
ejnar
hej igen #5
2.ja jo?? 20-21grader
3. jordslanger ind -0,2 ud-2,3 efter jeg har koplet elpatron fra
for to døgn siden
4. montørens argument for at koble elpatronen til. fabriksindstilling
5. spørgsmål 2.
6. spørgsmål 3.
Mvh
Ejnar
 
ejnar






varmeop/ned 4,0
varmekurve finjust 0,3
temperturaflæsning radiatorretur fra 38,7 nuv 33,5 kører fra 31,0 til 34,0 er det ok ?
temper: ude -0,6 har været nede på -8,0
varmt vand ok 52.
kompressor 80,0
temperatur ud 41,3 ind 35,0
jordslanger ind -0,2 ud 2,3 er det ok ?
Mvh
Ejnar
 
ejnar

Citer

ejnar skrev:
hej igen #5
2.ja jo?? 20-21grader
3. jordslanger ind -0,2 ud-2,3 efter jeg har koplet elpatron fra
for to døgn siden
4. montørens argument for at koble elpatronen til. fabriksindstilling
5. spørgsmål 2.
6. spørgsmål 3.
Mvh
Ejnar
 
allankj1
Jeg synes dit anlæg ser ud til at køre ordenligt. At sætte el-patronen til fordi det står i manualen. Hmmm ja der har vist været en servicemand som ikke selv har en varmepumpe derhjemme som han har forsøgt at optimere. Det er klart at er el-patronen koblet til sikre han sig at du ikke kommer til at fryse og dermed taler dårligt om jordvarme. Men tilgengæld bliver dit el-forbrug alt for højt. Og jo kompressoren (pumpen) må godt køre 24/7 hvis det er det der skal til for at holde varmen i huset. Kunsten med varmepumpen er jo netop at den er stor nok til at holde varmen i huset alene på kompressoren. Det kræver jo selvfølgelig at der er nok slange til din pumpe men 600 meter til en 11 kwh lyder fornuftigt.

Den montør må vist lære lidt mere omkring dette jordvarme (bliver sikkert fjernet af admin men jeg hænger jo ingen ud da han ikke er nævnt med navn eller firmanavn)

Mvh

Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 5

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,298
Nyeste bruger: Ove
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,358,826 Unikke besøg
XHTML CSS