HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Nilan VPL15
sbrj
Har et Nilan VPL15, som er begyndt at stoppe indblæsningen med faste
intervaller, kører ca 2 min. og stopper ca 1min., hele tiden, selvom lufttemperaturen i indblæsningskanalerne ligger på helt op til 32 grader.
Både kompressor og en ventil er skiftet.
Har nogen en ide om årsagen til problemet?
Redigeret af sbrj d. 29-12-2010 18:35
 
Joachim Gyldner
Hej sbrj

Nilan køre med trin styring på indblæsningen. Det betyder at når kondensator temperaturen falder afbrydes indlæsningen til den igen er oppe.

Hvorfor den gør det kan der være et par grunde til. Som udgangspunkt skylles det for lille effekt men det kan jo forsages af flere ting, enden er T1 temperaturen så kold at ydelsen ikke længere er tilstrækkelig pga. den kolde vinter i år eller også kan der værre kølemiddelsmangel.

Har du mulighed for at måle T1, T2, T3, T4 temperaturen?
Joachim Güldner. Uddannet køletekniker
 
sbrj
Anlægget vil ikke længere blæse luft ind med variabel hastighed. Det blæser kun med luft ind med en hastighed, der lyder som trin tre. Det gør det i ca 2 min og så stopper det i ca 1min. Hvis temperaturen er over 4 plusgrader, kører det med den høje hastighed hele tiden.
Redigeret af sbrj d. 30-12-2010 18:12
 
Joachim Gyldner
Så lyder det til at det er den kolde vinter der belaster anlægget for hårdt.
Som respons på dette kan du prøve at køre på trin et, hvis du ikke kan klare dig med trin et så kan minimum indlæsning temperaturen ændres til en mindre værdit, hvis den er med cts 600 styring
Joachim Güldner. Uddannet køletekniker
 
sbrj
Det er med F 100 styring, så jeg kan kun regulere udsugningen, som nu står på trin I fremfor trin II, som den ellers plejer. Men alligevel er der undertryk i huset, som påvirker indeklimaet, når indblæsningen i frostvejr ind imellem stopper helt. Det undrer mig, at indblæsningshastigheden aldrig varierer, selvom indblæsningstemperaturen varierer fra 22 til 38-40 grader, når jeg bruger min tørretumbler, som er koblet på anlægget.
Har for øvrigt en eksta F 100 styring liggende, hvis nogen skulle mangle.
 
Joachim Gyldner
F 100, det må være en ældre sag. Kan ikke finde noget på den, men er den magen til denne:

billedeupload.dk/upload/files/2011-01/3742b042.png

Joachim Güldner. Uddannet køletekniker
 
sbrj
Den F 100, som jeg har, er 13 år gammel og har de samme funktioner som den viste, men hele panelet ser anderledes ud. Den ekstra F 100, jeg har, er kun 7 år gammel
 
Joachim Gyldner
Virker alle trinene når den står i manuel? Du styre også indblæsningen hastigheden på panelet, når den er i aut. er det trinstyringen oppe i maskinen der bestemmer indblæsningen.
Redigeret af Joachim Gyldner d. 02-01-2011 12:06
Joachim Güldner. Uddannet køletekniker
 
sbrj
ja, jeg kan sagtens skifte indblæsningshastighed, når den står på manuel.
 
Joachim Gyldner
Hvis den ikke kommer længere ned end trin 3 når du på panelet har sat den til hast.1eller 2 og i aut. mod, og stopper indblæsningen helt oppe fra trin 3. Så har du sandsynligvis en defekthed i trinstyringen.
Joachim Güldner. Uddannet køletekniker
 
sbrj
Vil kontakte en kølemontør og få kigget på det.
Tak for hjælpen.
 
Joachim Gyldner
Kontakt hellere Nilan og få fat på en partner..
Joachim Güldner. Uddannet køletekniker
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,253,547 Unikke besøg
XHTML CSS