HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
nilans vp18
Joachim Gyldner
Rum T15 viser, ja rum temperaturen men den måles i cts 600 styringen, så hvis Nilan anlægget skal hjælpe til med opvarmningen, skal den placeres i et rum som er afhængig af VP´en. Nu kender jeg ikke til husets andre rumtemperaturer, men når du fyrre med fjernvarme skal du passe på at du ikke gør Nilaen overflødig ved at køre en højre rum temperatur med fjernvarmen end Nilanen er sat til. I så fald skal den ønskede rum temp hæves til samme.

Du kan også istedet for at have T15 som styrinde følere, vælge udsugnings temperaturen som styrende. Det ville værre en fordel hvis du har monteret CTS styringen i et rum som er uafhængig af Nilanen

Dette ugeprogram du har aktiveret er kun et standard grogram. Du kan godt ændre det så det passer præsis til din hverdag sammen med den ønskede rumtermpertur

Men for at vende tilbage til emnet så prøv at komme med samme noter som før bare i statur varme
Joachim Güldner. Uddannet køletekniker
 
formand6
hej

Var det sådan at jeg kunne ringe dig op mens jeg står ved CT 600 da jeg ikke kan få den til at vise varme som den gjorde igår så kunne du måske guide mig der.
 
Joachim Gyldner
Har sendt dig en PB
Joachim Güldner. Uddannet køletekniker
 
mihansen
Heysa
Har noget lignende problem med Nilan VP18v2 EC en model jeg har lyst til at smide af h.t. Sad Da den har smadret sommerferien eftersom vi lige har fået en regning på 20,000 i El. Vi har ikke kunne gå 2 pers. i bad og efterfølgende stadig have varmt vand i hanen. Jeg satte derfor Elsup. til 50 grader. med det resultat at elregningen fuldstændig er eskaleret. Vi har gulvvarme med fjernvarme og vi burde have koblet fjernvarmen ind over, så den kunne suplere VP18 istedet for el.
Er der evt. nogen der ved om det kan lade sig gøre at eftermontere fjernvarme på et VP18v2 EC der forefindes ikke spiral indgang i bunden og hvad er den optimale indstilling egentligt på det anlæg jeg har prøvet det meste og kører nu med ENERGI og sidder nu og kigger på den elmåler konstant... Jeg har det virkelig sådan at det bare skal virke nu og er uforstående overfor Nilan ikke oplyser den optimale drift bedre.
 
Joachim Gyldner
Hej mihansen.

Du er meget velkommen til at smide de data er der visses i "vis data" ved hhv status varmvand og varme. Så kan prøve at løse dit problem.
Joachim Güldner. Uddannet køletekniker
 
mihansen
OK:

Hoveddisplay: Auto >1< 18 C

Vis data:

Status venter
T15 Rum 24 C
T1 Udeluft 1 C
T11 Vand op 57 C
T12 Vand ned 49 C
T5 Kondens 19 C
T6 Fordamp 15 C
Indblæs Hast 0
Udsug hast 1

Programering:

Bruger valg (fra)
Uge program (fra)
Varmvand: T12 Komp 50 C T12 Komp Max 70 C Prior. Vand
Luftskifte: Energi Kurve min 25 C Kurve Max 35 C
Komp. min OFF Vinter Lav 1 Vinter <- 10 C
Temp kontrol: Sommer min 14 C Vinter min 14 C Sommer >12 C

SERVICE MENU
Varmvand EL sup OFF
Luftskifte Indsug min 1udsug max 4
Afrimer luft sk. OFF
Temp kontrol: Sensor Rum Prior. VP Rum lav 10 C Ekstern -1C
Indblæs kontrol: Varmepmp Gen 6m
Rum kontrol: N-Zone 2,0 C
Genstart: OFF
Nulstil: OFF
Manuel: OFF

Det som jeg ikke håber er, at den ikke bruger EL på at varme den kolde luft op ude fra, nu hvor vi har/haft høje minus grader..



 
formand6
Hej mihansen.

Jeg har samme problem som dig jeg har så valgt at lave et ugeprogram hvor du kører auto.så har Joachim fundet ud af at min CT 600 styring sidder et forkert sted jeg har den i bryggers sammen med min vp 18 der er altid ca 25-26 grader der ude og jeg har sat mine rumtemp til at skulle være 21grader det vil sige at meget af min varme går tabt da den tror der er varme nok i de andre rum også blæser den det overskydene varme ud i naturen Hvor sidder din CT 600
 
Joachim Gyldner
Hej mihansen

Du køre også uafhængig af din vp T15 rum viser 24C og dit set point er 18C
Det ville sige at du har en anden varme kilde udover din VP som er sat en del højere, i dit tilfælde 5-6C Når der står venter i status så er din vp slukket (fordi der ikke er noget kald efter varme) på nær din udsugning som suger alt din varme ud af huset til ingen gavn.
Det er vigtig at du har din CTS 600 styring placeret i et rum som er afhængig af din VP først og fremmest. Hvis/når det er på plads, skal du juster din anden varme kilde en grand ned under eller til samme som din VP evt 21C eller hvad du nu foretrækker. På den måde ville du udnytte ginvenengs effekten, få et bedre inde klima og spare på varme regningen.

Hvad angår dit manglende varm vand så er det nok mere et spørgsmål at kunne leve med en ikke utømmelig varmvands kilde.
Du kan altid sætte din KOMP T 12 højere for at få en større kilde men det betales der også for i sidste ende 50-55C højere ville jeg ikke anbefale

" Varmvand EL sup OFF " det betyder at du har fravalgt EL supplering og du kun benytter compresseren som varme kilde
Redigeret af Joachim Gyldner d. 10-01-2011 20:55
Joachim Güldner. Uddannet køletekniker
 
mihansen
Hej Joachim og Formand6

Min CTS600 sidder i et stort opholdsrum hvor vi har gulvvarme og brændeovn. Det forklarer også den høje temp. VPén står i en garage hvor der er ca. 15C Jeg var opmærksom på CTSén skulle ind da det blev installeret.

Nu har jeg sat >Set pointen< til VARME i stedet for AUTO og graderne til 22C Så har jeg sat gulvvarmen til 18C og så hiver brændeovnen lokalet op på 21, 22C når den er i brug. Hvilket den ofte er.

Så har jeg inde i SERVICE MENU reguleret i LUFTSKIFTE udsug: 2 indsug:2

Er dette fornuftige indstillinger Joachim..?

Vedr. varmvand er det så småt også ved at gå op for mig vi ikke kan "give den gas" med varmt vand. Men forleden efter jeg havde koblet EL sup. fra var vi 2 voksne der gik i bad (ganske normal varighed) efterfølgende fik vi gæster og der var absolut intet varmt vand til at vaske fade og lign. op i.. Det er godt nok fustrerende, hvis man havde haft teenage børn, ville man jo være nødt til at tage et bad på jobbet for at få et varmt bad.

Jeg vil undersøge om jeg med min TERMIX på fjernvarmen kan koble det ind i stedet for til varmt vand og så kun bruge VPén til luftskifte..(kender i evt. en god VVS) For jeg nægter at sætte EL supl. til Ellers ender det med at Seas-nve kommer med en julekurv hvert år som årets bedste kunde..
Jeg har ikke erfaringer med UGEPROGRAM men er det en løsning, jeg har set man også kan lave natsænkning under det program, er der noget fornuft i det..?
 
allankj1
Undskyld mig men det lyder da ikke rigtig til at den Nilan VP skulle have været på markedet. Synes kun man læser om problemer om denne model.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
Joachim Gyldner
mihansen
Det lyder alt sammen rigtig fornuftig, Ville nok sætte Luftskifte: Min udsug 1,min indblæs 0 istedet.
Uge programmet kan du selv trimme så det passe til din hverdag luft skifte temp mm, og samtidig lave nat sænkning, det giver også en god mulighed for at sænke forbruget lidt der.
Har du styr på ind og udblæsnings dyserne?

allankj1
Det kommer jo lidt and på det enkelte tilfælde, tror ikke at formanden var særelig begejstret for hans Nilan, men det ville jo nok visse sig at værre uberettiget.
Ser en del til Nilan anlæg ude i det danske og der er general en god tilfredsstillelse. De giver jo et super lækkert indeklima og er ikke særlig dyre i drift, med forbehold på optimale betingelser
Redigeret af Joachim Gyldner d. 10-01-2011 23:16
Joachim Güldner. Uddannet køletekniker
 
mihansen
Hej Joachim
Ja, jeg retter lige ind og udsug til og ser lidt nærmere på UGEprogram. Dyserne er indreguleret af en teknikker, så det skulle stå rigtigt.
Jeg er fortrøstningsfuld med det anlæg, det burde være en god investering og ikke dårlig. Jeg mener NILAN er da ikke kendt for at producere noget møg...
 
formand6
Hej Joachim.

Har du hørt om firmaet airtjek og hvis du har ved du så om de er gode til vp 18 de har nemlig lavet en Quick guide til CTS 600 om det er en man kan bruge ??

Hilsen Formanden
 
Joachim Gyldner
mihansen
Nej det er de bestemt ikke, der kan komme nogle rigtig gode resultater med sådan nogle bolig ventilations anlæg, hvis bare de indstilles rigtig.

formand
Jo Airtjek, de burde kunne finde ud af det. Det kommer jo selvfølgelig an på den enkelte tekniker, men de lavder en del Nilan anlæg.
Joachim Güldner. Uddannet køletekniker
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,255,633 Unikke besøg
XHTML CSS