HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Gulvvarme træ eller beton
jens Ravn
Hej

Vi har i oktober købt et IVT greenline C11 jordvarmeanlæg. Vi bor i et gammelt nedlagt landbrug med dårlig isolering. Det kniber med at få varme nok, er helt oppe på 7,5 på varmekurven. Vi har kun radiatorer men har besluttet at installere gulvvarme både i stieplan samt på 1. salen som skal sættes i stand. Vi har overvejet en trækonstruktion i stueplan med varmefordelingsplader. Dermed kan vi nemmere regulere varmen, men jeg fornemmer at det måske er en dårlig ide, har set andre indlæg her. Alternativt vil vi støbe gulv med varmeslanger som er lidt mere langsom at regulere. Er der nogen der har et bud på hvilken løsning der er mest optimal?

Tak for et genialt forum.
 
kla
Hej Jens

Det er som sådan lige meget hvilken type gulvvarme du vælger, det er udstyret ved siden af der tæller.

Gulvvarme i Beton er godt der er en stor masse som bliver opvarmet, temperaturfaldet er langsomt og varmepumpen har gode drifttider.

Gulvvarme varmefordelingsplader. fungere udemærket hvis du tager dine forholdsregler, normalt beregner man 20 liter vand pr tilført effekt men i dit tilfælde bør man beregne 40 liter pr kW, ialt 440 liter, IVT greenline indeholder i sig selv 60 liter så din buffer bør være 380 liter, for at du kan være sikker på at du ikke kommer til at mangle varme.

Kla
Karsten Larsen.


www.tjorneholm.dk
 
PeterKunz
Det er faktisk ikke ligegyldigt hvilken gulvvarmeløsning du vælger. De seneste undersøgelser viser, at det er mere økonomisk med varmefordelingsplader, da de, som du skriver, er hurtigere at regulere. På biblioteket kan du låne et hæfte, (har ikke lige titlen) om gulvvarme, og her er der tydelige regneeksempler på besparelserne ved at kunne regulere varmen hurtigt.

Der bliver desuden gjort opmærksom på, at for få er klar betydningen af at vælge det mest økonomiske guvlvarmesystem, samt at mange håndværkere pr vane lægger de "gamle" systemer i beton, men som nu er utidssvarende og ikke så økonomiske.

Hvis du virkelig skal lave så stort et projekt, ville jeg undersøge det meget nøje. Og jo mere uisoleret dit hus er, desto mere er jo at tjene... ... det er jo ikke noget man lige laver omSmile
 
kla
pjotriljitsj har ret hvis man har alm varmekilder, men et jordvarmeanlæg har pausetider, og med fordelingsplader falder temperaturen for hurtigt hvis man ikke har tilstrækkelig vandmængde at arbejde ud fra, desuden er det varmepumpen som skal grovregulere varmen i huset telestaterne skal bruges til finjustering.

Derfor henvises til mit forrige indlæg.

kla
Karsten Larsen.


www.tjorneholm.dk
 
ojacobsen
Jeg vil gerne advare: varmefordelingsplader er i mine øjne ikke "varmepumpemateriale" p.g.a. det høje fremløb.
Personligt ville jeg nok lave stue-etagen i beton, og så sætte "overdimensionerede" radiatorer på første-sal. Gulvet her bliver aldrig koldt, så komforten er fin, men desværre kommer der til at sidde nogle "store skrumler".
Nibe 1210-7, 340m kollektor (2*150m aktiv). 200l. buffertank (kan kobles på fire forskellige måder). Nibe FLM-30. 170 kvm. murermestervilla fra 1928.
Mine loggninger: [url]logger.smalspor.org[/url]
 
TP
Hej Jens

Vi har etableret gulvvarme i stueplan med 22 mm rillede spånplader (med plads til 15 mm alupexgulvvarmeslange) og varmefordelingsplader. Det fungere fint. Ved udendørstemp. på -10 grader har vi en fremløbstemp. på 34 grader det giver i vores velisoleret hus 22 grader i stueplan. Men bemærk jeg skriver velisoleret hus. Wink
 
ojacobsen

Citer

Vi har etableret gulvvarme i stueplan med 22 mm rillede spånplader (med plads til 15 mm alupexgulvvarmeslange) og varmefordelingsplader. Det fungere fint. Ved udendørstemp. på -10 grader har vi en fremløbstemp. på 34 grader det giver i vores velisoleret hus 22 grader i stueplan. Men bemærk jeg skriver velisoleret hus

Det er den slags der får ens t*ssetrold til at blive noget mindre Sad
Nibe 1210-7, 340m kollektor (2*150m aktiv). 200l. buffertank (kan kobles på fire forskellige måder). Nibe FLM-30. 170 kvm. murermestervilla fra 1928.
Mine loggninger: [url]logger.smalspor.org[/url]
 
TP
Med hensyn til det beregnede volumen på hhv 20 ltr eller 40 ltr pr. kW. Er det det totale volumen på anlægget dvs. radiatorer, gulvvarmeslanger og beholder eller er det kun beholderstørrelsen ?
 
PeterKunz
Jeg tror de andre har ret i det med beton og varmepumpe. Man bruger jo faktisk betonen som en ekstra buffer.

Jeg vedlægger et grundigt materiale om gulvvarme.

[url]http://www.byg.dtu.dk/upload/institutter/byg/publications/rapporter/byg-r063.pdf[/url]

Link til materiale om gulvvarme lagt ind af OWL
Redigeret af OWL d. 08-02-2007 01:13
 
OWL

Citer

Med hensyn til det beregnede volumen på hhv 20 ltr eller 40 ltr pr. kW. Er det det totale volumen på anlægget dvs. radiatorer, gulvvarmeslanger og beholder eller er det kun beholderstørrelsen ?


Tommelfingerreglen siger 20 liter pr kW i et varmesystem med almindelig gulvarme eller radiatorer.

Disse 20 liter pr. kW er det vandvolumen, som varmepumpen totalt skal have at arbejde med hele året rundt - altså vandindhold i radiatorer + gulvvarmeslanger + eventuel beholder og vandet i selve varmepumpen.

Ovennævnte gælder hvis man har hovedparten af termostater til radiatorer og gulvvarme helt åbne året rundt og lader temperaturen i huset styres af en ude- og indeføler til varmepumpen.

Hvis man vælger at lade temperaturen i huset styres af ene termostater, så lukker disse når temperaturen er tilpas høj, og den nødvendige vandmængde er ikke længere til rådighed for varmepumpen.

Her kan det blive nødvendig med en større beholder og en shuntkreds, for at undgå unødigt mange starter og fejl på varmepumpen.
Redigeret af OWL d. 08-02-2007 01:27
OWL
 
jens Ravn
hej igen

Har fået en ide mht. gulvvarme på 1. sal. Vi laver etageadskillelsen med isolering og gulvspånplader oven på. så lægger vi 20 mm flamingo (istedet for forskallingsbrædder) og dernæst varmefordelingspladerne med varmeslange i. Ovenpå lægger vi et lag gipsplader og derefter lægges det egentlige trægulv. Fidusen er at gipspladerne vil være med til at holde på varmen således at varmepumpen vil få færre start/stop.
Er der nogen der har en mening om denne lidt utraditionelle løsning som måske kunne være et alternativ til "tunge" gulve.
 
ojacobsen
Hvad var valget i stueetagen? (har måskeoverset svaret)
Hvis i vil have varmefordelingsplader på 1., så burde i måske også have det i stueetagen, de to forskellige løsninger har forskellige karakteristika, og det skal der formentlig kompenseres for....
Jeg har desværre ingen kommentar til gipsløsningen, andet end at det lyder sjovt, og måske endda kunne fungere, men jeg tror nok at en volumenforstørrer ville være den mest optimale løsning...
Nibe 1210-7, 340m kollektor (2*150m aktiv). 200l. buffertank (kan kobles på fire forskellige måder). Nibe FLM-30. 170 kvm. murermestervilla fra 1928.
Mine loggninger: [url]logger.smalspor.org[/url]
 
PeterKunz
Er du sikker på gipsen kan holde? Jeg tror godt den efterhånden, med de mange små stød, der vil komme i gulvet, kan begynde at knække.

Det er nok også et spørgsmål, hvor mange start og stop du kommer til at spare på de 9 kg pr m2 en 13 mm gipsplade vejer. Til sammenligning vejer et betondæk på 8 cm tykkelse omkring 225 pr m2..
 
gammelhave
Denne buffer der tales om, er det på brinen siden, eller centralvand siden
Træerne er fældet, haven skal graves igennem - kolega foreslog, at lægge slanger til jordvarme ved samme lejlighed, så det gør jeg i maj - ser på anlæg / ansøgninger senere. Lars
 
ojacobsen

Citer

Denne buffer der tales om, er det på brinen siden, eller centralvand siden

Det er centralvarmen der snakkes om.
Nibe 1210-7, 340m kollektor (2*150m aktiv). 200l. buffertank (kan kobles på fire forskellige måder). Nibe FLM-30. 170 kvm. murermestervilla fra 1928.
Mine loggninger: [url]logger.smalspor.org[/url]
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,206,709 Unikke besøg
XHTML CSS