HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Bosch EHP 11 LW/M
VFK
Hjælp!
Endelig blev det den dag/aften/nat, hvor jordvarmeanlægget skulle startes.
Det drejer sig om Bosch EHP 11 LW/M med en 300 L buffer og 600 m slange.
Få minutter efter start stopper den med lavtryks alarm.
Filteret på brinesiden er renset (der var lidt plastsmulder).
Når en af afspærringshanerne ved fyldeaggregatet drøvles, suser det voldsomt - Tegn på god brinecirkulation ikke, så luft er vel også udelukket?
Kan det være kølemiddel mangel? – Det ser ud til, der er fint med væske i skueglasset.
Det er et GDS projekt, hvor varmepumpen er købt på nettet i Danmark.
Hvordan kommer jeg ind i menu 2.3, problemet er, jeg kan ikke komme længere end til 2.2, uanset hvilken af de tre brugerniveauer jeg prøver.

Mvh og godt nytår
VFK
 
allankj1
Prøv eventuelt at slukke pumpen og efter start så prøv at gå i menu 12 og genetablere til fabriksindstillingerne. Ved ikke om det hjælper.

IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
hamselv
Udfald lavtryk efter et par minutter, skyldes almindeligvis manglende flow på brinesiden, defekt termoventil eller manglende fyldning. Det første normalt (ved GDS anlæg) pga luft, manglende skylning, fastgroet pumpe, forkert samling. De to sidste mindes jeg ikke at have oplevet på et nyt anlæg.

Kontrol af temperaturer under opstart afslører hurtigt dette. Ligeledes fortæller et kig i skueglasset mange ting (også under opstart).
Redigeret af hamselv d. 08-01-2011 19:14
 
VFK
Hej
Tak til Allan og Hamselv for respons.
Har haft besøg af en varmepumpekyndig i dag, heldigvis var det ikke en GDS-fejl (og dog, så var den måske kommet i gang i dag).
En ny thermoventil er bestilt hjem, og den bliver skiftet på mandag – Håber dog ikke, det bliver til en ”mandagsmaskine”!
Det bliver spændende at få VP’en i gang, næsten som juleaften da man var barn, ikke?

Lige et par spørgsmål:
1. Jeg er komme til at stille på motorværnet, uden først at se hvad det var stillet til (ja det var dumt), er der ikke en der kan sige mig, hvor mange amp. det skal stilles til?
2. Hvordan kontrolleres det, om der ikke er for stor ovehedning på maskinen, det er jo ikke muligt at se fordamper- og kondensatortrykkene, men kun temperaturerne?

VFK
 
hamselv
Thermoventil er lagervare hos IVT-Huse (der som oftest rekvireres til Bosch service). Pas nu alligevel på at du har fået filtreret din brine ordentligt (60% af fejlene ved de Bosch maskiner vi kører på). Andre 30% er mærkværdige indstillinger. Max 10% af indrapporterede fejl vi hører om er REELLE fejl.
 
VFK
Så er maskinen kommet i gang.
Det viste sig, at der var en dårlig lodning, der hvor thermoventilens udligningsrør er loddet på sugerøret (der var kun 300 gram freon).
Jeg har tilmeldt mig ”styrdinvarmepumpe”, så maskinen er blevet forsynet med to varmemålere og elmåleren kommer senere - Det bliver spændende at se, hvilken cop det ender med.
 
allankj1
Har også tilmeldt mig projektet [url]www.styrdinvarmepumpe.dk[/url] og jeg har også fået 2 flowmåler på i dag og 3 temp. følere. Styreboksen kommer senere. Er du sikker på at vi kommer til at kunne beregne cop ud fra det udstyr?

Allan
Redigeret af allankj1 d. 21-01-2011 15:07
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
VFK
Hej Allan
Jeg forventer, at det bliver muligt at få tallene fra de 2 energimålere og elmåleren.
Produceret energi/tilført = cop ikke?
På demoprojektet er det muligt at få de målte værdier ud i et exel ark: Elforbrug, sol produktion, varmt vand og varmeforbrug

Til andre interesserede.
Der søges tilsyneladende endnu varmepumper til projektet se: http://www.styrdinvarmepumpe.dk/
 
allankj1
Okay. Så kan det da godt være at det bliver muligt at vi kan se COP'en

Regner med en opringning fra LIAB snart da jeg netop har spurgt til om vi kommer til at kunne beregne COP'en men hende jeg talte med vidste ikke hvad styreboksen egentlig målte og kunne udregne. Så derfor ville hun bede en af dem der havde med styrebokse at gøre om at ringe til mig.

Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,298
Nyeste bruger: Ove
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,358,612 Unikke besøg
XHTML CSS