HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Gode input søges
byboeren
Hej jeg søger input til valg af varme forsyning.

Jeg har et hus på 205 kvm/gulvvarme overalt og en varmetabsberegning der siger 5500w
Med en familie på 5 forventer jeg et forbrug på ca 16-17000 kwh (hvis det var ren el)
Jeg kender ikke eksisterende forbrug da huset består af 80 kvm gl. hus som er fuldstændigt renoveret + 125kvm ny tilbygning.
Der er pt. installeret fjernvarme men da denne installation skal flyttes fra det gl. hus til tilbygningen overvejer jeg en anden løsning til opvarmning.
(Huset overholder 2015krav iht. Br10 så jeg kan sagtens fritages for tilslutningspligten til fjernvarmen)

Fjernvarmen bliver leveret af KE, pris 620 kr pr. mwh + fast afgift på 1125kr om året og prisen for omlægningen
løber op i den nette sum af ca. (gravearbejde =40000kr + ny unit 35000kr) jeg har valgt at regne med en ny unit da den gamle er tæt på 20 år og derfor må formodes at have væsentlig reduceret restlevetid.
Dvs. at prisen bliver på 75000 kr i anlægsomkostninger og 11665kr i årligt forbrug.

Da jeg har installeret en nilan vpl 15 overvejer jeg at installere et stort solvarmeanlæg med den begrundelse at jeg har et stort vv forbrug samt at disse 2 ting kan levere varme+vv i det meste af året og jeg derfor kan slukke for primær varmekilde i 8-9 mdr om året.
Spørgsmålet er så "bare" om varmekilden skal være fjernvarme/luftvand eller vandvand (vand/vand kræver en vertikal boring på 115m da grunden er for lille= pris 50000kr)

Byd venligst ind med kommentarer/gode ideer

vh Torben
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,298
Nyeste bruger: Ove
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,358,844 Unikke besøg
XHTML CSS