HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Fejl: 'Høj retur'
Mons
Mit jordvarmeanlæg kører perfekt på 6. år når anlægge kører varme.
I 2008 fik jeg skiftet min elektriske varmtvandsbeholder ud med en IVT varmtvandsbeholder med buffer osv., som Rex Naturvarme mente skulle passe til mit anlæg.

Da Rex Naturvarme hverken kan eller vil hjælpe, forsøger jeg her.

Jeg kan ikke få varmtvandstemperaturen over 49 gr. for så får jeg fejlmeddelelsen 'Høj retur', og så stopper anlæget i ca. 10 min.

I følge specifikationerne på min Carrier varmepumpe kan varmtvandstemperaturen sættes op til 60 gr.

Kan nogen hjælpe?

Venligst følg regelsættet for websiden, En sag har næsten altid to sider, og vi ønsker ikke og hænge enkeltstående firmaer ud.

Carrier anlægget er på 13kwt, og består udelukkende af IVT komponenter (manualen er IVT Greenline manual. Jeg har 800m pellrør i 1m's dybde.
Redigeret af Admin d. 25-01-2011 22:16
 
allankj1
Kan du ikke fortælle model nummeret på den beholder?? Eventuelt med et link til et datablad på beholderen.

Kender man ikke opbygningen på beholderen kan det være svært at hjælpe dig.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
Mons
Der står IVT på fronten.

På beholderen står der BORÖ model VB 300/160 x-15
Jordvarmepumpe 13kwt fra Carrier (IVT-komponenter).
Hus 400 m2 (beboelse, atelier og galleri).
Pellrør 800m i 1m's dybde.
 
allankj1
Uden at have den helt store kendskab til ekstern VVB kunne jeg tro at følgende kunne være problemet. Din varmvandsbeholder kan ikke optage varme fra pumpen hurtigt nok og derfor kommer det varme vand for hurtigt tilbage til pumpen. Jvf. manualen til en IVT Greenline slukker pumpen når det varme vand der kommer retur til pumpen er over 58 grader. Se side 37 i manualen. Løsningen kunne være at være at skrue ned for den temperatur du har sat det varme vand til i pumpen. Hvad står temperaturen på det varme vand til pt?

På min IVT kan jeg sætte temperaturen på det varme vand til 54 grader. Men det vand som pumpen laver for at varme vandet i beholderen op til være højere. Eks. 60 grader. Kan varme så ikke afsættes til vandet i beholderen hurtigt nok vil vandet der kommer retur til pumpen måske være 58,2 grader efter noget tid og så vil pumpen gå på fejl og slukke, Stiller du i stedet for dit varme vand til at det skal være 52 grader vil den køre ud med vand der måske er 58 grader. Så bliver der afsat noget varme til vandet og det vand der så kunne retur til pumpen vil måske maks være 57,5 grader og derfor ingen fejl på pumpen.

Det kan også skyldes at den pumpe der cirkulere vandet over VVB kører for hurtigt og derfor afsættes varmen ikke til det varme brugsvand men pisker i stedet for tilbage til pumpen uden at være afkølet og derfor kommer der fejl på pumpen. Ved du hvad trin cirk. pumpen står på?? Den kan eventuelt stilles ned i hastighed.


Har sendt dig en personlig besked.

Mvh

Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
hamselv
Enten er den fejlforbundet, eller du kører for lavt flow på varmepumpen! Eller varmepumpen er for stor til beholderunit'en.

Men hvis der er tale om noget svarende til IVT HT+E14 kører nævnte beholder super fint med VP'en. Normalt anvendes denne sammen med X15 og varmepumper op til str 17.

Så enten er der tale om følerfejl (kan aflæses ret hurtigt på styringen), snavssamleren er fuld af skidt eller rørføringen giver for høj modstand.

Desuden er der IKKE buffer i nævnte beholder unit!
Redigeret af hamselv d. 26-01-2011 13:43
 
hamselv
Har iøvrigt selv en VVB300/160. Den "skyder" en anelse over sætpunktet på GT3. Vore erfaringer viser at ved brug med X15, HT E14 og HT+E17 skyder den omkring 3 grader over sætpunktet inden stop. X15 laver iøvrigt varmtvandsspids uden brug af elpatron - dvs beholder temperaturen køres op på 65° - med den nævnte beholder.
 
Mons
Foreløbig tusinde tak for alle svarene!
Hvis der er en følerfejl, så kunne det være på returen måske?
Hvor kan jeg se sådan en fejl?
Kan jeg indstille max. retur-temperatur?
Er der en snavssamler/filter på varmtvandsbeholderen?

Jeg holder øje med diverse temperaturer.

Lige nu er jeg lidt mere bekymret. Jeg satte hastigheden på varmebærerne op fra 2 til 3.
Allerede ved en retur på 48,6 fik jeg 'Høj retur' (den kørte varme ikke varmt vand).
Samtidig med installationen af varmtvandsbeholderen fik jeg lavet en 'bypass', den sidder kun ca. 15 cm fra returføleren.
Jordvarmepumpe 13kwt fra Carrier (IVT-komponenter).
Hus 400 m2 (beboelse, atelier og galleri).
Pellrør 800m i 1m's dybde.
 
allankj1
Linker lige til et tidligere indlæg.

[url]http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=196[/url]

Hvor isæt dette er vigtigt:

"Hvis du monterer en bypass, sikrer du at pumpen altid kan pumpe vand rundt i blandesløjfen selv om alle termostater er lukket - MEN varmepumpen har kun ganske få liter vand at arbejde med.

Returtemperaturen til varmepumpen vil derfor stige op til en temperatur tæt ved fremløbstemperaturen og varmepumpen vil stoppe på fejl - enten højtryk eller for lille temperatur-forskel på frem- og returløb.

Derfor er en bypass ikke løsningen."

Hvorfor er det at man montere bypass??? Sker der ikke bare det at når de fleste ventiler på gulve/radiator lukker så løber vandet lynhurtigt tilbage til pumpen via bypasset og dermed giver fejl på pumpen med for højretur.???

Hvorfor montere man bypass??

Til Mons hvorfor fik du monteret bypasset??

Mvh

Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
Mons
Jeg fik monteret bypass, fordi jeg fik en fejl, der hed 'høj pressostat', om sommeren, hvor jeg kun kørte varmtvand.
Jordvarmepumpe 13kwt fra Carrier (IVT-komponenter).
Hus 400 m2 (beboelse, atelier og galleri).
Pellrør 800m i 1m's dybde.
 
allankj1
Okay. For mig virker det som om der følgende fejl.

Uden bypass kan pumpen ikke komme af med varmen til varmtvandsbeholderen og med bypass kommer varmen for hurtigt retur til pumpen. Altså vandet løber i gennem bypasset i stedet for gennem varmevandsbeholderen, hvilket gør at vandet ikke kan blive varmere end 49 grader.

Kan der være en eller anden blokering der gør at vandet ikke kommer over i varmtvandsbeholderen???

Hamselv hvor er du ??? Du kender sikkert svaret på dette problem???

Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
OWL

Citer

Mons skrev:
Jeg holder øje med diverse temperaturer.

Lige nu er jeg lidt mere bekymret. Jeg satte hastigheden på varmebærerne op fra 2 til 3.
Allerede ved en retur på 48,6 fik jeg 'Høj retur' (den kørte varme ikke varmt vand).


Hvis du hæver hastigheden på varmebærerpumpen kan selve varmepumpen lettere komme af med varmen, men det øgede flow gør også at der ikke afsættes så meget varme i varmtvandsbeholderen - og dermed bliver returtemperaturen hurtigere for varm med fejl til følge.

Varmepumpen burde kunne komme af med varmen selv om varmebærerpumpen sættes i laveste hastighed (hvis der ikke er andet der begrænser flowet). Ved lavere flow kan der afsættes mere varme i varmtvandsbeholderen og fejlen på for høj returtemperatur kommer måske ikke.

Dette vil også påvirke temperaturdifferensen på fremløb og retur når varmepumpen laver varme til huset - prøv eventuelt at sætte pumpen i trin 1 og se om det ændrer noget. Temperaturdifferens når varmepumpen laver varme til huset skal gerne ligge på 6-8 grader.

Lige et spørgsmål:

Hvorfor ønsker du at hæve temperaturen på det varme vand til mere end 48 grader?

Er det på grund af at du ikke har nok varmt vand til bad ?

Eller vil du bare gerne have at temperaturen er højere ved vandhanen i køkkenet (unødvendig dyr luksus - lad opvaskemasknen klare skidtet)

For hver grad du hæver temperaturen på vandet falder COP på varmpumpen og elregningen stiger tilsvarende.
OWL
 
Mons
Status lige nu:

Bypass lukket.
Hastighed sat til 1 (mulig1-3)

Det lykkedes fint at lave vand på 51 gr. uden høj retur (retur 46,7) det lysner Smile.
49 gr med 'høj retur er ikke ok
51 gr. uden fejlalarm er ok (jeg holder også meget af at lade opvaskemaskinen klare resten).



Men, men! Nu ser jeg at radiatorretur GT1 står til fra 54,9 nuv. 42.3
Det betyder så, at den er sat til at køre direkte ud over 'afgrunden', da max. retur åbenbart er 48 gr.
Jordvarmepumpe 13kwt fra Carrier (IVT-komponenter).
Hus 400 m2 (beboelse, atelier og galleri).
Pellrør 800m i 1m's dybde.
 
allankj1
Jeg ville også sætte hastigheden ned på pumpen og dermed bedre afgive varmen til varmvandsbeholderen.

Den sidste kommetar forstår jeg ikke. Hvorfor tror du at max retur er 48 grader??? Hvilken varmekurve kører du på?? Kurve 8 eller sådan noget. Det er minus 5 grader hos os og vi bør tæt på hinanden. En retur på 55 grader ved minus 5 grader udenfor svare til kurve 8 eller deromkring.

Mvh

Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
Mons
Det er pumpens hastighed jeg har sat ned til 1.
Men nu bekymrer det mig lidt, for det er jo samme pumpe, der kører radiatorkredsen, og der er temmeligt langt ned til den anden ende af huset.
De 48 gr. fandt jeg på en svensk hjemmeside, men jeg kan godt se det ikke passer helt.
Jordvarmepumpe 13kwt fra Carrier (IVT-komponenter).
Hus 400 m2 (beboelse, atelier og galleri).
Pellrør 800m i 1m's dybde.
 
allankj1
Har sendt dig en mail.

Se om ikke pumpen alligevel kan klare at pumpe vandet ned til den anden ende at huset.

Prøv forresten at gå ind i menu 3 og aflæs værdierne for følerne T8 (GT8) og T9 (GT9) samt T10 (GT10) og T11 (GT11). og skriv dem her.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
Mons
Under kørsel
GT 8 =50
GT9=46.3
GT10=1.2
GT11=-1.7

Jeg kunne forestille mig, at det er bedre, hvis jeg kunne aflæse lige når pumpen stopper, men sidst stod jeg 3 kvarter, hvor den så kørte varmt vand, radiator og så varmt vand igen.

Hvornår er det bedst at jeg aflæser?
Jordvarmepumpe 13kwt fra Carrier (IVT-komponenter).
Hus 400 m2 (beboelse, atelier og galleri).
Pellrør 800m i 1m's dybde.
 
Mons
Har kun haft een alarm (' høj retur' de sidste 15 timer ) så det lysner. Smile
Jeg har termostaterne helt åbne, i de rum der skal være varme.
Og der er altid mindst en termostat helt åben i hver streng.

Allan spørger efter temperaturer i menu 2.

2.1 ekstra varmt vand =0
2.2 spids = 0 (den vil forsøge at køre spids med patronen, men sådan en har jeg ikke)
2.3 varmtvandstemperatur = 48.8
2.4 difference = 2 (starter ved 47gr. stopper ved 51.3gr.)

Jeg har gjort mig nogle tanker omkring de 3 strenge jeg har.

1. streng er underetagen i beboelse. Der er varme (helt åbne termostater) i stuer køkken bad og bryggers ca. 100m2 ud af 130m2.

2. streng er 1.sal der er kun fuldt åbent på badeværelset og så lidt 'frostfrit' i resten af rummene.

3. streng er galleri atelier og værksted. Der står termostaterne helt åbne i galleri og værksted, men der er radiatorerne underdimensioneret så de gi'r bare så meget, de kan.

Returen fra streng 1 og 3 (stueetage og værksted mm) bliver ført sammen under gulvet, så jeg kan ikke måle på dem.

Den sammenførte retur fra 1. og 3. føres sammen med 2. (1.sal) lige foran returmåleren, og det er tydeligt at returen fra 1.sal er meget varmere end den fra den samlede underetage.

Kan jeg få mere varme og færre starter ved at 'knibe' 1.salen, og så måske også undgå den sidste 'høj retur'?
Jordvarmepumpe 13kwt fra Carrier (IVT-komponenter).
Hus 400 m2 (beboelse, atelier og galleri).
Pellrør 800m i 1m's dybde.
 
allankj1
Okay. Det lysner nu.

Skriver lige i eftermiddag når jeg har fri.
Redigeret af allankj1 d. 28-01-2011 14:08
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
OWL

Citer

Mons skrev:
Har kun haft een alarm (' høj retur' de sidste 15 timer ) så det lysner. Smile

Kan jeg få mere varme og færre starter ved at 'knibe' 1.salen, og så måske også undgå den sidste 'høj retur'?


Godt - du er på rette vej !

Ja - prøv at lukke lidt af for flowet til 1.salen - herved afkøles vandet mere i denne kreds og det kan måske forhindre alarmen for høj retur.

Det vil endvidere give mere varme til de to andre kredse.

Hvad er temperaturforskellen på fremløb og retur ved pumpen når den har lavet varme til huset i minimum 15 minutter?

Er bypass stadig helt lukket?
OWL
 
allankj1
Har sendt dig en mail tidligere på dagen
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,253,722 Unikke besøg
XHTML CSS