HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Ikke plads til slanger IVT - HJÆLP
kapo1826
Hej

Vi skal til at bygge et 210 m2 energiklasse 2 (Forbrug 40 kw pr m2) på en 967 m2 stor grund.

Vi vil gerne have jordvarme fra IVT, men de har problemer med projektet.

1. De vil lægge 800 meter slange ud på grunden, men kan ikke få plads til det, eftersom indkørsel og flisegang tager en del af pladsen. De mener det er nødvendig med 800 meter slange hvilket jeg synes lyder af meget.

Mine spørgsmål er som følger:

1. Er det nødvendigt med 800 meter slange, jeg synes det lyder helt vildt. Jeg har i dag talt med et pas som bygger 310 m2 som kan nøjes med 380 meter til deres som også er energiklasse 2 efter BR08?

2. Kan det virkelig passe at man ikke lægger slanger under flisebelægning. Fliserne er endnu ikke lagt endnu, derfor mener jeg ikke det skulle give problemer.

3. er der nogen der har erfaring med IVT, hvordan er deres projekkering. Nogen der har bygget tilsvarende og hvormeget slange har i lagt ud.

4. Gennerelle erfaringer med IVTs produkter. Virker det efter hensigten.

Jeg håber der er nogen som kan hjælpe mig lidt på vej.

På forhånd tusinde tak for hjælpen.
 
allankj1
Har de anbefaldet en 9 kwh til opgaven? Det vil jeg tror passer til huset. Vi har 167 m2 og en 6 kwh. Tommelfingerregel er at man ikke skal hive mere end 15 w ud pr. meter jord. I så fald ville 450 meter være nok til jeres hus. Vil du være lidt mere sikker på der er energi nok kunne vi antage at du kun vil hive 12 w ud pr. meter jord og i så fald skal du have 550 meter.

Men hvor stor pumpe er der tale om. Få eventuelt et andet firma til at beregne det for dig.

Mvh

Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
kapo1826
Ja det skulle være en 9 Kwh, jeg har også forhært mig rundt omkring på vejen, der er et andet par som har fået lagt langt mindre meter ind end det budgetterede.

Hvordan er din erfaring Allankj1. Er du tilfreds med dit anlæg. Hvor meget kører det på varmepatronen og hvordan er dit hus isoleret?

Mit er isoleret med 300 mm i gulve, 400 på loft, 285 i vægge.

Tak for hjælpen.
 
allankj1
Ja men min kører rigtig godt. El-patron er et fy fy ord og den er selvfølgelig koblet fra. Mit hus er isoleret med 195 mm i vægge, 360 mm på loft og 300 mm i gulve.

Hvor i landet bor du?? Kunne være at jeg kunne være behjælpelig med instillingerne på pumpen når du kommer der til en dag.

Vi brugte i 2010 ialt 4.708 kwh til at holde 23,5 graders varme i huset.

Skriv gerne hvis du har flere spøgsmål. Elsker at hjælpe.

Der er mange der ønsker og følge debatter, lad derfor venligst disse foregå i debatforummet.

Mvh

Allan
Redigeret af allankj1 d. 25-01-2011 22:41
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
allankj1
Kan det virkelig passe at man ikke lægger slanger under flisebelægning. Fliserne er endnu ikke lagt endnu, derfor mener jeg ikke det skulle give problemer.

Svar på dette. Det slange der lægger under fliser vil jo ikke få sol om sommeren. Og mindre regnvand om efterår / vinter. Er din undergrund meget våd betyder det nok knap så meget men tror bare ikke at de meter der lægger under fliserne kan tælle med med 100 % men kun med måske 50 %. Men du skal slet ikke have 800 meter i jorden med mindre slangerne kommer til at lægge i sand.

Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
kapo1826
Hej Allan

Det lyder som om du har rigtig godt styr på tingene. Jeg er meget glad for din hjælp.

Jeg begynder at tvivle på om folkene ved IVT er kompetente, for at regne 300 meter forkert på huset synes jeg er voldsomt, og det er lige før at vi kunne have lyst til at spring fra og bare koble os til fjernvamen, men det vil virkelig ærge mig.

Jeg bor i Randers, så bor du i nærheden, så vil det være dejligt med lidt ekspertisehjælp, når vi kommer så langt.
 
allankj1
Jeg bor på sjælland men telefonen er jo opfundet hvis du en dag har brug for hjælp.

1. Fjernvarme ville være en dum ide tror jeg. Jordvarme er altså fornuftigt hvis det er lavet ordenligt.

Se den mail jeg har sendt dig.

Mvh

Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
hamselv
Nu kommer det jo fælt an på jordmonet'et hvilke slangelængder der skal anvendes, men lad os da prøve at skitse beregne.

210 m² a' 35 W/m² (gættet) = varmetab ved DUT 7,35 kW

Dvs en 7'er kunne godt anvendes. Men vi vælger en 9'er.

4 personer, ren gulvvarme

Husets forbrug 22360 kWh Varmepumpedrift beregnet 5610 kWh

Nødvendig slangelængde i alm muld 380 m
Nødvendig slangelængdei ler 550 meter
Nødvendig slangelængde i tør jord 490 meter
Nødvendig slangelængde i sand 880 meter

Så skyd nu ikke på pianisten! Det kan jo være forhandleren har gjort sig den ulejlighed at undersøge jordbundsforholdene. Vi kontrollerer det pr automatik, ved simpelthen at gennemgå omkringliggende boreraqpporter, eller bedre hvis vi kan få den geotekniske rapport på grunden.

Slange under fliser duer ikke specielt godt og anbefales ikke.

Er man pladsmæssigt i klemme, kan man overveje at nedgrave det halve af slangen i 1,8 meters dybde og nedpløje resten ovenpå. Men det kræver en del plads (jorden fylder ret meget), og er det sand skal man passe vildt meget på sammenskridning.
 
allankj1
Ja men i så fald burde kapo1826 ha skrevet her om jodbunden er sand. Og så er der selvfølgelig en forklaring på at de har valgt de 800 meter slange.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
Ekspress105
Tror næppe det er sandjord, randers plejer at være ret stiv Grin
 
hamselv
Det ER sand næsten ned til kineserne! Bare til OR.

Ved brug af 9 kW pumpe vil 800 meter slange være det korrekte valg, med mindre grundvandet står meget højt! 300 meter er helt galt og ikke noget jeg turde!
 
MB
Hejsa, lige mit besyv med, lavenergikl. 2 = 40kWh/m2/år = 8.400 kWh + brugsvand 4.500 kWh, ialt skal nyttiggøres 12.900 kWh, Topeffekt 3,8 kW ved DUT. Anlæg IVT HE C6, med 400 mtr slange. Hvad siger I til den ?
 
hamselv
Dvs 210 m²

Jeg ville nu nok bruge en 7'er for at være sikret hurtigere brugsvand. Desuden har jeg en dyb og inderlig mistro til energiberegninger og elsker at være på den sikre side. Under alle omstændigheder er det klogt at koble en beholder parallelt med VP'en og så er overdimensionering pludselig mindre betydende.

Slangelængden vil afhænge af jordmonet'et.
 
allankj1
Okay fair nok at tage ekstra slange men i mange lærebøger står 40-60 meter pr. 1 kwh varmepumpen er på + 20 % ekstra hvis der er tale om sand. I så fald 9*60*1,2 = 675 meter.

Yderligere ser huset ud til at forbruge 7,5 kwh så kunne man ikke sige 7,5*60*1,2=540 meter. Ja ved godt du har meget mere forstand på tingene end jeg.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
hamselv
Iøvrigt ret besyndelige tal vi sommetider ser fra de der energiberegnere.

Senest et såkaldt 0-energi hus. Vi spørger så ham energimanden om ikke han istedet for de der kWh vil oplyse varmetabet ved DUT på gammeldags facon. Han siger så 32W/m2.

Dvs sådan en husstørrelse som nævnt her = 32 x 210 = 6,72 kW ved DUT

Den beregning i så har siger 3,8 kW altså kun 18 W/m² ???? Er det tal så incl ventilationstab??? Ved ventilation med anbefalede 0,5 x h skal skiftes 210 x 2,5 x 0,5 = 263 m³/h. Gøres dette uden genvinding koster det ca 3 kW. En god alu-modstrømsveksler kan så decimere dette til måske 600W. En plastikveksler lidt ringere.
 
allankj1
Okay fair nok at tage ekstra slange men i mange lærebøger står 40-60 meter pr. 1 kwh varmepumpen er på + 20 % ekstra hvis der er tale om sand. I så fald 9*60*1,2 = 675 meter.

Yderligere ser huset ud til at forbruge 7,5 kwh så kunne man ikke sige 7,5*60*1,2=540 meter. Ja ved godt du har meget mere forstand på tingene end jeg.

Men er de 800 meter fordi man går med livrem og seler og under ingen omstændigheder vil acceptere en brin temp som når ned på -1, -2 eller måske -3 grader i en kold vinter.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
hamselv
Vores slangedimensionering er blevet strammet qva de hye HE varmepumpers lidt højere virkningsgrad. Har ikke sat mig ned og skilt dimensioneringen ad.

I "gamle dage" sagde man: Aldrig hente mere end 20W pr meter, hellere max 15 Watt.

Kigger man i TI's varmepumpebibel fra 1985 anbefaler man:

5 -6,5 W pr meter slange i gennemsnitsbelastning og 35 - 45 kWh/m² overfladejord pr år.

Samt ikke overstige 20W/m

Det understreges - gælder ikke for sand.

Det er den gamle metodik.
 
hamselv
De 800 meter får du i sand med en 9'er. Endda faktisk 880 meter.

Indsætter du en 7er siger den 710 meter

Bruger du en 7'er og varmetab på 4 kW ved DUT (det tror jeg så bliver for lavt) siger den 670 meter i sand

Så et godt bud i denne her sag kunne være en 7'er med 700 meter slange - formentlig i to lag, eller sonde. 9'eren tror jeg er noget for kraftig.

Om man så kunne stramme den til 500 eller 600 meter skal jeg være usagt. Men 300 eller 400 m turde jeg simpelthen ikke, med det jeg kan se af boredata 50 meter derfra.
 
MB
Hej Hamselv, he he he, jeg tænkte at min beregning ville få dig op af stolen, er helt enig i besynderlige tal fra energiberegnere, men 18W/m2 er ikke helt skævtved KL. 2, ventilationen skal naturligvis jfr BR være med genvinding. Man kan bygge gode huse og ikke gode huse. Tag Allan som ex. 167 m2, forbrug 4.200 kWh, IVT HT+C6 - regnestykket COP 3,6 x 4200 kWh = ca. 15.120 kWh = Topeffekt ca. 4 kW, varmetab =ca. 24w/m2.
 
hamselv
Nemmerlig.......

...men som førnævnte energiberegner oplyste mig - BE08 kan ikke bruges til beregning af faktisk energiforbrug!!!!! Men nogen gør det, og bliver så efterfølgende skuffede over faktisk forbrug, måske fordi VE anlægget har lidt problemer med at overholde virkningsgraden, adfærden i huset er anderledes end BE08's forudsætninger. Det koster f.eks at holde lune på badeværelsesgulvet, at bruge lidt mere varmt vand, at have 23° istedet for 20° osv.

Dem der konverterer fra anden varmekilde er faktisk altid tilfredse med din fyringsøkonomi man opnår.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,298
Nyeste bruger: Ove
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,357,865 Unikke besøg
XHTML CSS