opbygning af varmepumpe/solfanger/fastbrændsel anlæg
|
opbyggeren |
Lagt på d. 25-01-2011 20:15
|
Begynder
Antal indlæg: 7
Tilmeldt: 25/01/2011 15:51
|
Jeg ønsker løbende input til opbygning af et kombianlæg derfor først en indføring og enkelte indledende spørgsmål.
Jeg har i efteråret købt en landbrugsejendom (10 ha) med bygninger hvoraf hovedhuset er 240m2 i tre etager (halvhøj kælder, stueetager og loft med taghældning på 55 grader). Alle m2 skal over årene være opvarmelige.
Ved købet besluttede jeg at der skulle være jordvarme med et lidt mere kompliceret anlæg end blot en varmepumpe og hvis det skulle lade sig gøre snakkede jeg lidt med Clorius Controls angående deres styringstavler og en netløsning. (jeg har et varmeanlæg i en udlejningsbygning opbygget af dem og det er jeg godt tilfreds med).
Netløsningen er valgt fordi huset skal være samlingssted for familie og venner med skøre ideer som kræver plads, derfor vil det i perioder være fyldt op og i andre perioder være tomt. Min skøre ide er varmepumpe/solfanger/fastbrændselfyr og jeg vil kunne se og løse problemer fra min comp uanset hvor jeg opholder mig.
Det er meningen at de der opholder sig smider brænde på brændefyret (har været brugt til korntørring så det sparker varme af sig) når de ankommer, det varmer selvfølgelig huset og varmt brugsvand op samt akkumuleres i tank (lige nu tænker jeg 1000-1200l). Når folk tager afsted sænkes husets temperatur og jordvarmenpumpen starter når den akkumulerede varme er brugt. 12 timer før nye folk indfinder sig sættes husets temperatur op.............så fyres der i brændefyret o.s.v.......
Lige efter købet fik jeg gravet 850 m2 slange i jorden for forpagteren af jorden skulle have næste afgrøde i jorden og det ville blive 3 årigt græs, for ikke at betale for ødelagte afgrøder skulle det være i okt 10 eller først i efteråret 13. Og det var jo sådan uden at have regnet på kapaciteter o.l. - og hvis det skulle være for lidt kan jeg jo i efteråret 2013 grave yderligere slanger ned.
Etableringen kommer til at tage tid for huset skal gennemrenoveres. I første omgang bliver der lagt gulvvarme og i denne uge bliver de første 3 rum koblet til det eksisterende fastbrændselsfyr, på ejendommen er der 80-120m3 skovet, flækket, tørt løvtræ og der er skov omkring så der vil være træ til fyring i meget lang tid.
Arkitektonisk skal huset ikke isoleres udefra og indvendigt bliver der lagt forskalning, 2 cm stenuld, aluthermo, en træplade og til sidst en gibsplade. Det svarer stort set til 10 cm stenuld. Huset har fuldstensmure (30 cm) og får indvendige forsatsvinduer som ekstra flade i lysåbningerne hvor der i øvrigt sidder småsprossedetermoruder. Alt i alt en ringe isoleringsstandard - men som udvendigt vil vi ikke bo med vægge af gibs med 20 cm hul bagved. Loftet skal isoleres med 25 cm papirgranulat, aluthermo og gibs.
Kælder og loft skal med tiden også have gulvvarme....
Bygningen har et forholdsvist stort rummål i forhold til dårlig isolerede stueetagevægge, så mon ikke det går.
Men hvor stor en varmepumpe skal jeg anskaffe mig og findes der automatik strippede udgaver nu da styringen skal ske med clorius styringssystem.
Gulvvarmen: Gulvene er 150 år gamle og plankerne er så gode som nye. De er mellem 4 og 5 cm tykke. Jeg sætter varmeslager (16 mm) op fra kælderen direkte op under plankerne. Slangerne sidder i aluplader. Jeg kan få plads til 4 meter slange pr. m2 gulv samt en ekstra slange langs ydervæggene. Jeg har fået at vide af leverandøren af gulvslanger at jeg kan lægge op til 120 m i en kreds, men jeg holder mig nu i omegnen af max 75 meter i en kreds.
Hele processen skal komme i små ryk efter omstændigheder, men kunne nogen lige kaste et blik på kapaciteter og kommentere mine valg indtil nu. Senere komme skitser over det anlæg jeg har tænkt mig og den måde det skal styres på. |
|
|
|
Ekspress105 |
Lagt på d. 25-01-2011 23:05
|
Begynder
Antal indlæg: 34
Tilmeldt: 14/03/2008 15:30
|
Gulvvarme under så gamle planker vil jeg være varsom med... Er bange for at det ka skade dem en del... |
|
|
|
opbyggeren |
Lagt på d. 25-01-2011 23:50
|
Begynder
Antal indlæg: 7
Tilmeldt: 25/01/2011 15:51
|
Jeg har tænkt mig at starte langsomt op af samme grund, men gulvene har i alt fald haft tid til at tørre og har vel også arbejdet de fleste spændinger ud af sig, men jeg holde dig orienteret. En gulvvarme kyndig sagde forleden at når anbefalet fremløb under gulve sættes til max 30 grader er det fordi træleverandørerne ikke giver garanti på gulvet hvis varmen er højere og de er bange for at træet ikke er tørret ordentligt ned. Og hvis man holder gulvene med rigeligt vand når de vaskes så havde han intet problem i sit eget hus med gulve der var 30 år gamle. Lad os se hvordan det går. |
|
|
|
hamselv |
Lagt på d. 26-01-2011 11:46
|
Ved meget
Antal indlæg: 3455
Tilmeldt: 09/02/2009 16:50
|
Man 30° frem under trægulve vil kunne give problemer med at varme huset op, med mindre det bliver efterisoleret ret kraftigt.
Solvarme/VP/TRÆ kan godt laves. Budurus har en solfangerbeholder der vil være egnet. IVT har en 754 slingtank med to spiraler man kunne bruge til buffer. Så er resten standard. Trækedlen ville jeg måske give sin egen volumenforøger.
|
|
|
|
opbyggeren |
Lagt på d. 27-01-2011 02:28
|
Begynder
Antal indlæg: 7
Tilmeldt: 25/01/2011 15:51
|
Jeg takker har søgt på IVT, men den der slingtank 754 med to spiraler kan jeg ikke finde på sitet. |
|
|
|
Daffy |
Lagt på d. 27-01-2011 10:25
|
Begynder
Antal indlæg: 132
Tilmeldt: 03/02/2007 13:07
|
her er en brocure......
http://www.ivtturku.fi/cms/images/stories/Pr_bl_Acktank_302_750-756.pdf
Interesseret i VP teknik -og dens fysik.
Medejer af en Svensk Torp med en Nibe Figther.1245-8. 120 meter bjergvarmeboring. 8 kvm. solfanger til opvarmning af brine og solvarmebeholder -begge på 300 liter. Kølecertifikat Kat II samt Varmepumpekursus fra DjH. Registreret hos KMO.
|
|
|
|
opbyggeren |
Lagt på d. 31-01-2011 23:12
|
Begynder
Antal indlæg: 7
Tilmeldt: 25/01/2011 15:51
|
Jeg har nu regnet lidt frem og tilbage på hvor stor en pumpe der skal til, og vil gerne have nogle meninger om om det kan passe, og hvilken fabrikat, der i den størrelse har de bedste anbefalinger.
jeg har sat u værdierne som om der ingen isolering var på ydervæggene, u værdi på fuldstensmur 1,5. Regnet tagflader med mindst 200 mm mineraluld eller mere til u=0,3, reduceret lidt for halvhøj kælder og fået KWH til 9.722.
Kan det passe, 260 m2 hus i tre etager, en etage halvhøj kælder, en stueetage dårligt isoleret og en tagetage godt isoleret. Jeg har regnet med en temperaturforskel på 40 gader, altså indetemperatur på 20 og udetemperatur - 20 grader.
Hus tænkes med flere varmezoner hvor jeg har regnet på at når/hvis temp er -20 da reduceres indetemperaturen til 10 grader i 1/3 af huset, det giver et KWH tal på 8825.
Hvordan sjusser man sig til størrelsen af pumpen, det er jo ikke -20 grader dag og nat i flere døgn og når jeg nu har den mulighed at lukke en del af huset ned - hvordan stiller problemet om pumpestørrelsen sig så
Jeg har ikke regnet med varmt brugsvand, hvor meget ekstra kapacitet regner man til 4 personer?
Jeg er godt klar over at der skal en producent på til at garantere at størrelsen er rigtig, men jeg vil gerne være forberedt. |
|
|
|
hamselv |
Lagt på d. 01-02-2011 00:09
|
Ved meget
Antal indlæg: 3455
Tilmeldt: 09/02/2009 16:50
|
Hvad med glas og vinduer, døre osv? Det er dem der spilder meget!
Jeg tror ikke du får nogle klokkeklare garantier fra nogen på det der grundlag.
Ved dimensionering er man nødt til at skele til ældre erfaringstal, som supplement. Desuden anvender man ikke -20 som dimensionerende udetemperatur noget steds i DK.
Hvis du opbygger noget kombi-noget, skal du have en nøgen varmepumpe. Prishoppene på sådanne er ganske behersket, så om du vælger 9, 11 eller 14 kW er ikke så betydende. Men det kan komme til at trække i strømforsyning om man skal på 14 istedet for 11. Om varmepumpen bliver overdimensioneret er forsvindende ligegyldig, når du har tænkt dig at anvende en stor parallel buffer. VP'en får masse af vand at køre på.
Brugsvand 4 personer, plejer vi at sætte til 4500 kWh/år ved brusebad.
|
|
|
|
byboeren |
Lagt på d. 01-02-2011 00:16
|
Begynder
Antal indlæg: 37
Tilmeldt: 13/12/2010 22:36
|
Varmt vand skal du regn ca 1000kwh/person om året.
tagetage med 200mm isolering vil jeg ikke betegne som godt isoleret. Du kan roligt ligge 300mm derop :-)
Har du overvejet facadeisolering. |
|
|
|
opbyggeren |
Lagt på d. 01-02-2011 01:06
|
Begynder
Antal indlæg: 7
Tilmeldt: 25/01/2011 15:51
|
Tak for hurtige svar -
Hvilken temperatur anvender man da som dimensionerende udetemp?
mellem vejen og Esbjerg - kan det slås op nogen steder?
Hvis du skeler til ældre erfaringstal hvad siger de så?
Hvad mener du med at trække på strømforsyningen med en 14kW pumpe? Er der ikke besparelse i driften pr. kW afgivet varme ved at vælge større pumper?
Jeg fik forleden tilbud på følgende
IVT E11 koster kr: 43.000,00 inkl. moms leveret.
IVT E14 koster kr: 48.000,00 inkl. moms leveret.
Spurgte på en "rå" pumpepris, Kan du se om det er det du kalder en "nøgen" pumpe? |
|
|
|
hamselv |
Lagt på d. 01-02-2011 01:56
|
Ved meget
Antal indlæg: 3455
Tilmeldt: 09/02/2009 16:50
|
Det er en meget nøgen pris på en rå varmepumpe. Har lidt besvær med at se hvordan man vil yde 5 års garanti, når man ikke har styr på installation og opstart.
Iøvrigt kan det oftest svare sig at få lavet en ordentlig vurdering på byg selv/fusk priser qva de komplette priser. Vi har ikke sjældent set fusk der har taget mere end det dobbelt af hvad vi bruger. Gravearbejde der har hærget haven helt af helvede til og taget aaaalt for lang tid. Ved GDS skal trykprøvning ubetinget ske med vand, idet faren for utætheder er overhængende.
Et par "skægge" eksempler:
Vi leverede VP, opstart og slanger. Smeden der skulle montere endte så med dobbelt regning af vort tilbud.
Et andet sted måtte man opgive at få slangerne tildækket. Det måtte vi så klare (gad vide hvor det havnede henne prismæssigt). Et par år efter sprang der et overgangsstykke, fordi det var knoklet skævt på. Ikke dækket af vores garanti, da man havde brugt egen smed.
Et tredje sted lejede man minigraver og måtte efter 3 dage og ingen vegne sande at det blev for dyrt.
Seneste to GDS havde vi voldsomme utætheder i brøndene. Og VVS'er timeforbrug der var helt hen i hegnet.
|
|
|
|
no100 |
Lagt på d. 01-02-2011 16:23
|
Øvede
Antal indlæg: 225
Tilmeldt: 26/02/2010 21:43
|
”Ved GDS skal trykprøvning ubetinget ske med vand”
Der er ingen forskel på om det er faglært eller G.D.S.
Bekendtgørelse om jordvarmeanlæg af 12. juni 2009.
§3 – 9. tæthedsprøvning: afprøvning med rent vand, som skal sikre at det samlede anlæg er tæt.
Det var vist en svipser
Venlig hilsen no100.
2. sydhavsøerne 13kw scotte fra NBE. jordvarmelager med energifanger 24m2
hus 150m2 radiatorer varmetab 80 v.m2
1. hovedstaden 8 kw jv fra NBE med 40m2 hjemmebygget energifanger
Hus 130 m2. radiatorer, loft 200mm. Vægge100mm. Vinduer termo.
|
|
|
|
hamselv |
Lagt på d. 01-02-2011 17:11
|
Ved meget
Antal indlæg: 3455
Tilmeldt: 09/02/2009 16:50
|
Det er jeg helt klar over, og har også for meget længe siden fået min procedure dertil gennemset af kommunen. Gad vide om andre gør dette - altså trykprøver med vand?!? Det kunne jo være interessant at høre hvordan man klare udskiftningen af vand til brine!
Der er så meget man burde. Man burde også holde stor renhed ved slangenedgravning. Men alligevel finder vi stadig anlæg med sand og sten i slangerne.
|
|
|
|
opbyggeren |
Lagt på d. 02-02-2011 17:02
|
Begynder
Antal indlæg: 7
Tilmeldt: 25/01/2011 15:51
|
Jeg har nu gået og tænkt lidt på outputtet fra varmepumpen. Er det en fordel at styre sit samlede anlæg således at varmepumpen kun giver den temperatur vand fra sig som er nødvendigt, kan pumpen reguleres således at temperaturen fra den f.eks. sættes til 35 grader.
Når nu lageret er tømt for varme (vandtemp måske 28 grader i top af en tank og 15 grader i bunden af en tank) vil der så spares på pumpen ved at starte med at varme vandet i bunden op altså 15 grader og så langsomt hæve udgangstemperaturen efterhånden som tanken bliver varmere? Findes der temp/effekt tabeller på udgangstemp? |
|
|