HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Hvilket anlæg?
Annette G
Nu har vi besluttet os for jordvarme til vores kommende hus.
194 m2 med gulvvarme og suppleringsradiator, samt 48m2 let opvarmet garage, hvor varmepumpen skal bo.
Vi har 8 tønder land så lidt slange er der også plads til.
Men hvad er forskellen på diverse anlæg?
For det betyder jo meget at man får et godt effektivt anlæg med lang levetid.
Så hvad er bedst DVI, IVT Greenline, Figther eller ?
Hvor får man mest for pengene?

Hvad skal man se efter når man vælger anlæg?

Det skal lige siges jeg er helt grøn inden for dette her, så ikke alt for meget fagsporg, vel Wink

Hilsen Annette
Redigeret af Annette G d. 03-03-2006 18:02
 
Admin
Hej Annette

Hvilket anlæg der er bedst ved jeg ikke men jeg opfordrer producenterene til at komme med indlæg her i diverse forum´s

Siden er uafhængig af producenterene, Så der er plads til alle

Der skal nok komme gang i den, siden er ret ny og du har fundet den lige da den var næsten færdig.

Så imellem tiden kan du tage et kig på de nye billeder der er blevet lagt i fotoalbumet. Disse er fra en installation den 23-12-2005
Redigeret af Admin d. 05-03-2006 17:38
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
jhl
Hej Anette.


Hvilket anlæg der er bedst? de producenter der er på det Danske markedet DVI, IVT Greenline, Fighter er stort set samme kvalitet.
det du skal være opmærksom på, er hvor høj er COP værdien (hvor meget varme i kw du få ud af 1 kw strøm)
den kan meget vel gøre at det vil være billiger at købe en varmepumpe der måske er 2000-5000 dyre i indkøb set hen over 2 til 3 år.
den 01/05-2006 vil der blive frigivet en jordvarme pumpe som er
30 % mere energi besparende end traditionelle varmepumper.

m.v.h
jhl
 
Finn
Det lyder da spændende med en varmepumpe, der er 30% mere energibesparende. Kan du fortælle mere om den, eller er det en "hemmelighed" indtil Maj måned?
/Finn
(DVI Queen 6 fra April 2008)
 
rasyla
Hej Annette G og andre...

Jeg er i gang med samme projekt som Annette. Havde egentlig tænkt på stoker, men med stigende træpillepriser og dermed arbejdet med at rense fyr, så overvejer jeg kraftigt et jordvarmeanlæg.

Jeg vil osse meget gerne høre om det nye anlæg - 30 pct. mere energibesparende det lyder jo godt. Kom nu med det....Pfft

Og så kunne det være rart hvis vi (annette og andre) kunne få lidt mere gang i debatten her - og bruge erfarigner med hensyn til priser o.lign....

Glæder mig til at høre fra jer...

Mange hilsner
Rasmus
 
frikoel
Hej
Jeg vil da lige komme med et indlæg. Har i overvejet et luft/vand anlæg! COP på sådanne anlæg er ved at være gode (3,6 - 4,2) og ved nye huse som måske alligevel skal have instal. et genvex anlæg klarer den også dette. Der er kommet en ny impotør af nogle virkelig gode anlæg fra Tyskland.

Dion
Redigeret af Admin d. 02-05-2006 19:17
 
Maze
Hej
Jeg googlede lidt efter den magiske nye pumpe og fandt den hos Teknologisk Institut:
[url]http://www.teknologisk.dk/_root/media/12182_Behovsstyring%20forbedrer%20varmepumpe%2030%25%20-%20ScanRef%206-2003.pdf[/url]

Mvh Maze
Nu: Naturgas med et forbrug på ca. 20.000 kr pr. år, snart Jordvarme........til september
 
Admin
Hej

Tak for linket som jeg vil lægge på websiden, hold os endelig orienteret om dit jordvarme projekt
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
poul_s

Hej

Det er et rigtig godt punkt at hvis man kan lave en pumpe der er behovs styret er der en del penge at spare.
Det kendes idag fra den måde som et A køleskab fungerer på, det betyder at punpen sænker sit omdrejningstal i forhold til det behov som er i øjeblikket, omvendt kan man hæve omdrejningstallet når det bliver nødvendigt som fks. når der bruges varmt vand.

Det er et rigtig godt system, MEN der r en del ting som man skal være opmærksom på, og jeg tror at det er derfor at producenterne ikke er kommet med disse pumper endnu.

Når man kører ved lav hastighed, kan der være problemer med at smøre pumpen, fordi det gøres ved at olien piskes rund i pumpe huset af krumtappen.

Ved høj hastighed kan man have problemer med overophedning, og at momentet på motoren falder og derved COP, hvis man ikke bruger den rigtige styre teknik, " den er dyr "

Jeg tror at næsten alle laver forsøg med denne tiknik nu, men er lidt tilbageholdende fordi at der er en del risiko ved det, omvent tror jeg også at alle kommer med et system inden 01 01 07, fordi ellers er de sat af.

Husk at dette ikke er noget nyt, men et forsøg der er lavet for nogle år siden.

MVH
Poul
 
kla
Hej Alle

Brug nu Jeres hoved når i vælger varmepumper, der er nogle ganske få ting som i hurtigt kan tjekke.
1. er jordvarmeanlægget godkendt af DTI
2. er det testet af uvildige teststeder DTI/SP m.m.
3. Testresultaterne bør være offentligt tilgænglige.
4. hvad kan varmepumpen leverer COP/ Temp/ lyd(ekstremt vigtigt i skal leve med en VP de næste mange år)
5. Leverandørs størrelse, og tid på markedet = sikkerhed for service vedligeholdelse, reservedelsgaranti, evt klagekanal.
6 tillid til sælger / Firma

I øvrigt Tjek lige hjemmesiden Svepinfo.se en side som denne med masser af svenske indlæg.

IVT reklamere på deres hjemmeside at de nu har lavet en Greenline X15 som er inverterstyret med en besparelse på 30%

MVH
kla
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 8

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,233,865 Unikke besøg
XHTML CSS