HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Større anlæg - erfaringer søges...
JMTDK
Hej!

Spændende forum, som jeg har allerede har haft stor fornøjelse af. Bor selv i en stor gammel kasse på ca. 700 kvm., og jeg er efterhånden blevet træt af olieregningerne (forbrug i 2010 på ca. 10.500 liter). Huset er istandsat i forskellige perioder, og isolering/vinduer er varierende. Det nuværende olieforbrug afspejler i ikke fuld opvarmning, ca. 50% af huset er i perioder kun opvarmet til ca. 15 grader. Oliefyret er en gammel sag med en virkningsgrad på 70-80%.

Jeg har bestemt mig for at investere i et jordvarmeanlæg, men er dog noget utryg ved et faktum, at ellers store og anerkendte leverandører er vildt uenige om, hvilket og hvor stort et anlæg jeg bør købe. Buddene er lige fra 27 til 35 og 45 KW, hvilket må siges at være en meget langt fra hinanden. Sidstnævnte består dog af 3 moduler, og vil angiveligt give en vis behovsstyring – omend i 3 trin. På den måde er der rigeligt med ressourcer, hvis jeg vil opvarme hele bygningen konstant + inddrage nogle uudnyttede kvadratmetre. Så vidt jeg kan surfe mig frem til, så er frekvensstyring ikke sagen på så stort et anlæg, og der er stort set heller ingen producenter, som tilbyder det. Jeg vil gerne have lidt ”at vokse i” – men er det skidt for driften?

Endnu har jeg kigget på EVI Heat Titan, Vølund F1330, DVI Queen Single 45 (3st Queen VV16DC), Thermia Solid/Robust, SVK og IVT – sidstnævnte er løsninger med to varmepumper i en slags master/slave opstilling. Alle løsninger her deres fordele, men jeg er noget i tvivl. At sammenligne COP værdier er noget vanskeligt, men bestemt ikke uvæsentligt med så stort et anlæg. Er der reel forskel, så bliver der virkelig til penge på nogle år. Nogen som har erfaringer med større anlæg og store huse, hvor varmeforbruget er meget svingende?

Når jeg har fundet det rette anlæg, så skal slangerne selvfølgelig dimensioneres korrekt. Jeg har adgang til billig nedgravning og masser af plads, så jeg påtænker at forøge slangelængden med 200-400 meter ekstra end nødvendigt. Er der nogen problemer i det? Eller er det i virkeligheden et stort plus? En har fortalt mig, at det også er godt at placere slangerne med meget stor afstand, nogen erfaringer med det? Jeg har sand-jord med masser af vand i.

Jeg overvejer også at lave et lille serverrum, hvor 8 servere vil aflevere ca. 3000W som varme. I den forbindelse har jeg behov for køling. Det skulle angiveligt kunne gøres med en fan coil på den kolde brine, således jeg også får forbedret driften af min varmepumpe. Jeg er klar over, at kondens kan være et problem, men er der nogen som har konkrete erfaringer med køl og jordvarme?

Mvh. Jens

Admin
Hej Jens

Ja da 500kw med både varme og køl, eller helt ny skole på godt 3500 m2 så store anlæg lader sig da også gøre. Smile

Vi kan jo ikke se dit hus, men siger vi 700 m2 a 50 watt/m2 = 35 Kw dertil skal der produceres noget brugsvand.

PS. Den fra DVI der hedder Queen 48 yder ikke 48 kw, men 41,1 kw nominelt 0/45
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl

JMTDK
Jeg er bestemt ikke i tvivl om, at også store jordvarmeanlæg lader sig gøre. Men jeg er meget i tvivl om hvilken driftsøkonomi man kan få (relativt) i forhold til et gængs parcelhusanlæg :-)

Du har ret ang. DVI anlægget, det er 41,1 KW, vil du mene det er passende i forhold til huset og varmt vand til 3-4 personer?

Admin
Hej JMTDK

Alle endelige beregninger skal foretages efter gennemgang af huset.
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl

JMTDK
Jo tak, det er jeg klar over. Har haft besøg af 5 forskellige firmaer og gennemgået alt med dem i detaljer - og fået (i store træk) 5 meget forskellige løsningsforslag...

hamselv
Løsningsforslagene vil ofte præges a forskelle. Ikke mindst når/hvis der er er en række ukendte faktorer indblandet.

Virkelige erfaringer - long time, har Tove på Skydebanegård (nordsjælland). Kun kører på 26 eller 27 år med et temmelig stort anlæg. Oprindeligt blev dette designet til kapacitetsmæssigt at skulle kunne udvides til at være ret stort - ca 450 kW. Blev nedgradueret efter et haveri for 20 år siden til omkring 220 kW og har kørt sådan siden, på nogle derfor rimelig rigeligt dimensionerede slanger - samlet 13 km.

Med store slangelængder vil pløjning altid være at foretrække, idet man ved endevending af jordmonet'et for et regulært helvede af mudder. I den forbindelse kan Lars Højensgård, Kolding Kommune fortælle dig om nogle grimme oplevelser i forbindelse med problematisk og dyr genetableing. Skylning og påfyldning af større slangesystemer kræver også lidt kraftigere grej, end normalt.

Dit olieforbrug peger i retningen af 2 x14 eller 2 x 17 kW. Korrekt har IVT en standard opstilling med kaskadekobling af to standard varmepumper, koblet på een buffer (og på en varmtvandsbeholder). Denne er angivet og vist i håndbogen for den nye varmepumpe tp HE. Ellers har svenskerne en forkærlighed for at anvende helvedes store varmepumper i EET trin, hvilket er lidt uforligneligt med dansk tankegang. Personlig vil jeg altid foretrække opdeling i flere spiselige trin, og holder da meget af tanken om opbygning med standard betalbare apparater (og stumper).

Skal du regulært køle, ville jeg supplere med et borehul. De vandrette slanger er regulært uegnede til køleformål, og slutter normalt med 17 - 18 grader sidst på sæson, der derfor kun er egnede til at smide kondensatorvarme ud i. Dette selvfølgelig nemt nok, men ikke gratis køling. Laver du et par brønde, kan du etablere "gratis køling" på x antal kW herfra.

Mht slangelængder skal jordmonet'ets sammensætning analyseres rimelig grundigt inden man lægger sig fast på en specifik længde. Menøhh et par km ville da passe fint til f. eks to 17 kW'ere, hvor jorden er sådan rimelig almindelig. Er det klistret ler så gå lidt højere op, er det sand, så endnu højere op. Har i en sø, så brug den - det er der godt driftøkonomi i.

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 6

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.