HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Lære bøger om luft/luft
akrogh24
Hej
Er der nogen der kender til lærebøger om Luft/luft anlæg, jeg har NOK I og II men der står ikke meget om inverter anlæg, ventiler der kan vende procesen ac/vp, styre signal mellem ude og inderdel.
og hvad der nu ellers er lidt specielt for disse anlæg.
 
Joachim Gyldner
Hej!

Søren Gundtoft Køleteknik bland andet..
Mht Inverter så er det stadig lidt et lukket land i nu desværre, men hvad kunne du tænke dig at vide, så skal jeg prøve om jeg kan svare dig?
Joachim Güldner. Uddannet køletekniker
 
akrogh24
1) når den køre som vp og man måler kondenseringstrykket til 31 bar (r410a), og 7,5 bar ved ac drift, er der så kølemidel nok på?
2) kan man måle på signalet om den køre 100% eller kun f.eks. 90%.
3) kan man snyde udedelen ved at simulere signalet fra inderdelen?
Registreret hos KMO
 
Sydkoel

Citer

akrogh24 skrev:
1) når den køre som vp og man måler kondenseringstrykket til 31 bar (r410a), og 7,5 bar ved ac drift, er der så kølemidel nok på?


Umiddelbart lyder det som om den kører fint nok i tryk, det giver en fordampertemperatur på henholdsvis ca. 52 og ca. 2,2 grader. For at vide helt præcist om fyldningen er korrekt er det bedst at måle overhedningen, den skal ligge på mellem 6 og 10 grader.

Citer

akrogh24 skrev:
2) kan man måle på signalet om den køre 100% eller kun f.eks. 90%.


Ja det kan måles, men om måleudstyret er umiddelbart tilgængeligt ved jeg ikke

Citer

akrogh24 skrev:3) kan man snyde udedelen ved at simulere signalet fra inderdelen?


Det vil jo kræve at du har et komplet printkort, så det er nok ikke så ligetil.

Daikins varmepumper kan kobles op med et pc interface der kan fortælle alt hvad der sker i pumpen: trykgastemp, sugerørstemp, ambient temp, coil temperaturer, rumtemp, kompressors % drift, ekspansionsventil åbning i % osv.
Sydkøl A/S
C-anerkendelse - Medlem af VP-ordningen. Forhandler af DVI, Daikin, Sanyo, Panasonic og Duka.
 
Joachim Gyldner
Mth korrekt fyldning, kan du som Sydkole rigtig nok skriver måle overhedningen. Men du skal der værre sikker på at kompressoren køre 100% det kan du gøre ved at skrue maksimalt op for varmepumpen i temperatur, og der efter måle amperene.
På mærkepladen står der en maks effekt optagning, eksempel 8Amp. Når denne er nået kan du så måle overhedningen og der efter kontrollere om fyldningen er optimal, hvis ikke ville overhedningen være større en 6-10K
Redigeret af Joachim Gyldner d. 30-03-2011 17:57
Joachim Güldner. Uddannet køletekniker
 
akrogh24
Tak for hurtige og gode svar :-)

1) Hvordan måler jeg overhedningen, jeg er med på at det er den temperatur stigning gassen får efter at den sidste væske er fordampet i udedelen når den køre som vp. men den er da ikke nem at måle?

2) Jeg har hørt nogen der påstår at man ikke behøves at afgrate kobberrørene før man laver kraverne, er det vrigtigt?
og har det betydning om det er eksentrisk kraveværktøj eller bare er en billigere alm. krave værktøj man bruger
Redigeret af akrogh24 d. 30-03-2011 23:52
Registreret hos KMO
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 7

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,186,872 Unikke besøg
XHTML CSS