HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Hvor kraftig varmepumpe skal man vælge
pjunger
Hej.

Jeg har et hus der ifgl. den energi beregning jeg har fået lavet - er varmetabet 19 watt pr. m2, huset er 220 m2. Hvilket svarer til 4,4 kwh ved 12 graders frost og 20 grader indvendigt.
Huset har flere rum helt til kip - hvilket betyder at vi har små 6 meter til loftet. Taget har i alt 9 Velux vinduer af typen M08. Fra stue og alrum er der en stor vindues flade på 8 x 2 meter fordelt på 8 vinduer - disse vender mod syd og vest. Superlavenergi glas u-værdi 0,5.
Vi har oplevet en del kulde indfald fra disse vinduer i løbet af vinteren

Huset har gulv varme overalt, gulv beklædningen er fliser og trægulv.

Husstanden er på 2 personer.

Da huset først var færdigt renoveret i sommeren 2010, er den nuværende fyringssæson den første.
Jeg valgt i benytte mit Elfyr til op opvarmning, velvidne at dette ikke ville være det billigste.

Indetemperaturen ligger typisk på 22-24 grader.

Varmtvand produceres at vores solfanger, disse solfanger giver, ved sol også et varme tilskud til rum opvarmningen.

Mit faktisk forbrug, i perioden fra 1. december 2010 til 29. marts har været 7.263 kwh, - dette er det forbrug der brugt til varmelegement, så der er ingen styrings elektronik eller pumpe i dette forbrug.
Grunden til jeg først har tallet fra 1. december og ikke da jeg tændte Elfyret i starten af oktober, skyldes at jeg først fik separat måler på den 1. december.
Men lidt regning frem og tilbage på det samlet elforbrug i oktober og november, tyder på at vi har brugt 2.100 kwh i denne periode.
Hvis jeg skal se på enkelte dage - så var 26. december 2010 den dag hvor vi brugt mest energi til Elfyret - 126 kWh.

Så et godt gæt på det samlet energiforbrug er små 9.500 (7.263+2.100) kwh til opvarmningen.
Dertil skal lægges at elpatron i vandvarmen har brugt 178 kwh i perioden (solfangerne var dækket af sne - så intet varmt vand)

Det totale elforbrug i perioden 1. oktober til 29. marts har været 13.452 kwh.
Det betyder at vores elforbrug i ovenstående periode til lys osv. har været ca 2.400 kwh

Se jeg på gennemsnits forbruget i december på 3,3 kwh i timen, januar og februar 2,5 kwh
mens marts er helt nede på 1,5 kwh. Fakta er dog at vi ikke har brugt noget el til opvarmningen siden 20. marts - Solen har klaret resten.
Umiddelbart regner jeg med at kunne slukke Elfyret helt, medio april

Huset har varmegenvinding/udluftning ved hjælp af en Nilan VPL 25, som i samme periode har brugt 1.311 kwh, hvilket svare til at den har haft ca. 1.000 driftstimer i perioden.

Så frem til mit spørgsmål, jeg kan nu vælge et jordvarme anlæg til at klar det Elfyret har klaret, så spørgsmålet er hvor kraftig pumpe skal jeg vælge ? Forslag til evt. pumpe modtages
Jeg har ikke grund nok til at lægge jordslanger - så selv jorddelen vil blive et energi fang.
Alternativt til jordvarme anlæg er luft til vand anlæg. - Kommentar modtages meget gerne.

Jer der måler jeres COP værdi - hvor højt gennemsnit har i kunne få i perioden oktober til marts ?

/Per

allankj1
Vil mene at dit årsforbrug vil lægge på 11.000 ved ren el-varme. Regnet ud fra graddage.

Omregnes dette på denne side

http://www.jordvarme.dk/varmeberegning/beregn-selv.html

fås et behov på en 5,3 kwh pumpe. Samlet varmeforbrug på 2.900 kwh om året svarende til 5.500 kr. Grin
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.

pjunger
Et behov på 5,3 kw, der er ikke rigtigt nogen pumpe præcist med 5,3 - vælger man så 5 kw og tager resten på elpatronen. Eller vælger man en 6 eller 7 kw pumpe?

Vil umiddelbart vælge en med buffer tank

allankj1
Jeg fik faktisk et behov på 4,2 kwh. Så lidt forkert på beregningerne. Men en 5 kw burde være stor nok men ville nok vælge en 6 - 7 kwh med buffertank. Dette skyldes at en 5 kw vil være meget langsom på det varme vand.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.

pmp
Du kan ikke bruge dit årsforbrug til beregning af varmepumpens effekt, når du kun medregner dit elforbrug i årsforbruget. Du skal også medtage den solvarme du udnytter.
Er anden mulighed er at se på den koldeste dag i denne vinter - den dag du brugte 126 kwh. Det passer med 5,25 kw uden stop hele døgnet. (jeg forudsætter du har aflæst samme tid hver dag).
Du skriver ikke hvad din fremløbstemperatur var den dag, men den var måske 38 grader. Sidste spørgsmål er så hvilken brintemparatur du kan nå sådan en dag, måske -2 grader med en jordslange. Så skal du bruge en varmepumpe der kan yde 5,25 kw ved -2/38. Så vil du kunne overleve sådan en dag uden tilskudsvarme.
Men det er jo alt samme lige meget, når du ikke har plads til en jordslange - en energifanger uden jordslange giver ikke noget ved -10 grader udetemperatur.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.

Leo_Jensen
Jeg hæfter mig ved at data er opsamlet med 2 personer i et hus på 220 m2.
Jeg ville ikke basere opvarmningsanlæggets kapacitet på det nuværende forbrug. Hvis/når der en dag bor 4-5-6 mennesker i huset, heraf et par teenagere, vil i hvert fald forbruget af varmt vand stige...

pjunger
@pmp
mit årsforbrug (som kun er baseret på den nuværende vinter) indholder korrekt nok det som solen har bidraget med. Men jeg kan se på mine log filer at den varme der er bidraget med i nov, dec og jan er stor set nul - alt solvarme er brugt til varmt vand.
I feb og marts er der blevet bidraget til opvarmningen med, ca 400 kwh. resten er brugt til varmt vand.
Og jeg måler samme tid hver dag - det sker elektronisk. Fremløbstemperaturen den 26/12-10 var 36,9 målt i gennemsnit i døgnet og toppet med en temperatur på 38,4.
Den dag der ligge som nummer to havde et forbrug på 104 kwh og en ude temp på -5,9 og et fremløb i gennemsnit på 34,7 og toppet på 38 grader. (16/12-10)
(Den 26.12 blæste det meget, så der har helt klart været en større afkøling af huset, dette formoder jeg er grunden til det større forbrug. )
December havde et gennemsnitlig forbrug på 80 kwh i døgnet, gennemsnitlig fremløb var 36,5 med et maks på 39,2.

@leo_jensen
Jeg har erfaret, hvis der er to gæster på besøg en hel lørdag, så falder kravet til opvarmning måltbart. Så her vil flere mennesker i hustanden være en fordel.
Varmt vand behovet stiger med f.eks. 2-3 teenager i huset, det er helt klart et fakta. Jeg vi dog mene at solfangerne, vil kunne klar det mere behov, i største delen af tiden.
Men hvis jeg vælger en pumpe op 6-7 kw med buffer - så vil jeg have et rimeligt overskud.

@allankj1
Så vil jeg i første omgang gå efter en 6-7 kw pumpe.

@alle
Tak for svarene.

pmp
Når du har elektronisk log med alle de oplysninger, kan det ikke gå galt. Du kan regne både på en enkelt dag eller på årsforbrug - det giver samme resultat.

Buffer har du ikke brug for, når du har gulvvarme i beton.

Men hvad med jordslange ? har jeg forstået det rigtigt, at du ikke har plads til slange overhovedet ? Du kan ikke lave jordvarme uden jordslange.
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.

pjunger
Jeg har ikke plads til jordslanger - kan ikke overholde kravene til afstand til bebyggelse og skel.
Har kun 680 m2 grund minus de godt 200 m2 som huset fylder.
Så desværre ingen jord slanger - så jeg er ude i at lave et energifang - velviden at det giver en laver udnyttelse.
Alternativet er en luft til vand - men dem er jeg ikke så glade for, baseret på de oplysninger jeg kan finde - fra de forskellige leverandører.

Jeg synes typisk at fundet at der oplyses en COP værdi på f.eks. 3,4 ved +7/35 for luft/vand.
Hvor imod en jordvarme pumpe typisk stå til de samme 3,4-3,8 men ved 0/35 grader, her er luft/vand typisk nede på omkring 2,5.
Så ved nul grader tyder jordvarme pumperne at være bedre ( jeg formoder at de 0 grader, er temperaturen på brintine når den kommer ind i pumpen). Så jeg forventer at energifang godt kan hæve temperaturen fra f.eks. -3 grader brintine til - 0 grader.

Da temperaturen i dagtimerne normalt er højere end i nattetimerne - mener jeg at en buffertank, vil hjælpe da jeg så kan opvarme gulvet(betonen) og buffer i dagtimerne - hvor det er mest varmt udenfor. Så kan jeg trække op bufferentanken i løbet af natten. Samlet set vil det give de mindste varme udsving.

Desuden har jeg målet at selv ved en temperatur på f.eks. -5 grader, kan mine solfanger godt have en temperatur på 10-15 grader - som jeg typiske ikke kan bruge til noget - da det er for koldt til at varme vand op med. Men en varmeveksler mellem solfangernevæske og brintine vil kunne hæve tempetaruen på brintine.

Så derfor tror jeg pt. på at en jordvarme pumpe er en bedre løsningen end en luft til vand.

/Per

allankj1
Synes dine løsninger lyder lidt farlige. Har du slet ikke mulighed for nogen form for jordslange??? Hvad med disse?:

http://www.rexnaturvarme.dk/download/Pr_bladKompaktkollektor.pdf

mere her

http://www.rexnaturvarme.dk/download/Manual_Kompaktkollektor_290418_1[1].1_sv.pdf

De kan eventuelt lægges horisentalt. Så vidt jeg husker fylder de 1,8 * 2 meter pr stk. . Kunne der ikke graves måske 10 stk af disse ned i græsplænen i 1 meters dybde? Plus en energifanger. Og så en styring som tager af engifangeren hvis denne er varmest og fra jorden hvis den er varmest.

Dog ville jeg give det an på en anden måde.

Jeg ville se på hvad en luft/vand ville koste kontra jordvarmepumpe med jordslange / kollektorer, energifanger, styring og eventuelt varmeveksler mellem solvarme og brinen.

Tror luft/vand er billigst og ja dyrest i drift men mon ikke de forbrug er så lavt at selvom jordvarmepumpen er bedre vil den aldrig kunne tjene mer investeringen hjem igen.

pjunger
Tak for et rigtigt godt input.

Og jo - det kan godt tænkes at luft/vand giver det bedste afkast, når den fulde investerings beregnes.
Jeg vil klart lave nogle beregninger som kan hjælpe med at tage beslutningen.

/

allankj1
Ja det tror jeg også ville være en god ide. Du kan jo sikre dig ydelse nok ved at vælge en luft/vand der yder f.eks. 9 kw ved 7/35. Når det så er -10 grader yder den vel stadig 5,5-6 kwh. Kan forstå at du alligevel vil have en buffer på og dermed er der jo nok vand til at aftage varmen. Yderligere kan du måske tidsstyrepumpen således at den laver mest varme i dagstimerne hvor der oftes er varmere end om natten. Varme står jo så bare i bufferen til om natten. Ved at vælge en lidt for stor pumpe bliver der mindre brug for el-patronen. Forskellen i prisen på en 7 eller 9 kwh er ikke så stor tror jeg.

ClausV
En luft/vand er som skrevet langt billigere i anskaffelse; men den får en ringere COP-værdi når temp. falder. Erfaring med min egen 6.8kW var i vinter at ved -5 ude faldt COP til under 2 og at ydelsen jo også faldt til under 4kW. Så havde jeg ikke haft en tidligere luft/luft + pejsen, så havde det været for koldt.
Til gengæld havde jeg ikke forventet for meget, idet nævnte model med inverter og varmeveksler incl. moms kun kostede 20.000 kr. (jeg har ren el for varmtvand og er i udlandet det meste af vinteren)
Jeg benytter Modstrøm som el-leverandør, og deres del af el-leverancen er gratis mellem 24 og 06, så det kunne også være en måde at udnytte en buffertank.
SHOFU luft/vand inverter 6.5kW. Alpha2 15-60 (9W)til gulvvarme; Alpha2 25-40 (5W)radiatorer 1 sal.
Integral V-Lite Q0.6 energimåler. Brugsvand: el.
Backup: a) Andes KS135 luft/luft 5.6kW (fra sidste år) Cool: el-patronen i brugsvandvarmeren (dyr erfaring da oliefyret var stoppet 1 helt år uden vi bemærkede det)

allankj1
Modstrøm kan ikke betale sig. Du skal give 1500 kr for det kamera der skal tage billeder af din måler plus at det er muligt at du får strømmen mellem kl. 24-6. Tilgengæld er prisen for strømmen jo meget dyrer på de tidspunkter hvor du skal bruge den. Omkring kl 17-21 er den meget dyr og der er lige som der madlavningen er i gang. Tror ikke på det nogensiden kan tjene sig hjem. Yderligere vil det være koldere om natten og dermed vil COP-en være dårligere end om dagen. Alt andet lige.

ClausV
Det er sikkert rigtigt mht Modstrøm; men jeg tilsluttede mig på et tidspunkt, hvor man ikke betalte for cameraet og fordi jeg gerne ville kunne fjernaflæse mit elforbrug i vinterhalvåret, hvor jeg for det meste ikke er i huset. For perioden 15-02-2011 til 15-03-2011 mener de, at jeg har sparet ca 180 kr. for manglende natafregning. Dagafregningen har i gs ligget på 38,96 og 40,72 for de 2 14-dages perioder og max afregningen har været 55 øre pr/kWh + moms og 10kr i abonnement.
SHOFU luft/vand inverter 6.5kW. Alpha2 15-60 (9W)til gulvvarme; Alpha2 25-40 (5W)radiatorer 1 sal.
Integral V-Lite Q0.6 energimåler. Brugsvand: el.
Backup: a) Andes KS135 luft/luft 5.6kW (fra sidste år) Cool: el-patronen i brugsvandvarmeren (dyr erfaring da oliefyret var stoppet 1 helt år uden vi bemærkede det)

pmp
Klap nu lige hesten - det her projekt hænger ikke sammen.
Jeg giver lige et par eksempler:
Hvor stor buffer tror I der skal bruges, hvis der skal fremstilles varme om dagen, som så skal varme gulvet op om natten ? Vi taler om måske 17.000 L betongulv ?
Det er mulig at solfangeren bliver 10-15 grader varm om vinteren, men det er altså kun indtil der tages varme fra det.
COP for et jordvarmeanlæg bygger altså på tilpas længde jordslange.
osv, osv
Beklager Per, men det holder ikke.
Redigeret af pmp d. 31-03-2011 20:52

pjunger
@pmp
Det er altid rart med klar besked. - Tak
Så du vil også forslå luft/vand ?
Jeg har undersøgt, hvad der er muligt på min grund, og jeg kan konstateret at det er muligt og lovligt at sætte 9-12 stk. kompaktkollektor op. Er det en løsning som du vil forslå ?
Redigeret af pjunger d. 31-03-2011 22:47

pmp
Du skal have et sted at trække varmen fra når det er koldt. Så er energifanger og solvarme ikke nok.
Når du har mulighed for kompaktkollektorer, så er det en helt anden sag - evt. sammen med energifanger, hvis det kniber med pladsen. Så kan energifangeren aflaste kollektorerne i de perioder hvor vejret er til det. Det vil være med til, at holde årsbelastningen pr. m2 jord nede.
Antallet af kollektore skal afstemmes med dit forbrug, men det burde leverandøren vide alt om. Er de 9 til 12 stk nok til en varmepumpe på 6-7kw ?

Luft/vand ved jeg ikke meget om, men som du selv skriver, så er det normalt med lavere COP. Derfor valgte jeg også jordvarme.

Lige et spørgsmål: Hvad bruger du til at logge med ? Jeg har tænkt på at købe en Picolog 1000 (12 analoge kanaler til USCool, men vil da gerne høre om der er nogen der har erfaring med sådan en.

pjunger
9 kollektorer - er der som, forslås af IVT til deres 7 kwh pumpe.
Hver kollektorer har 40 meter rør - Ø40mm, som godt nok sidder tæt, et rør for hver 7,5 cm. Det anbefales også du har skrevet at have en eller anden form ekstra

I forbindelse med styringen af min solfanger, har jeg en UVR 1611 fra Østrigsske TA - dansk forhandler vvfs.dk. Den er tilsluttet til en BL fra sammen firma.
Her bliver alle data logget, efter den plan jeg har sat op.
Loggen bliver så overført til PC'eren, når den bliver tændt (det sker automatisk)
UVR 1611 har 16 indgange og 16 udgange. Jeg har dog været nød til at købe en lille ekstra dims til min bimåler - så jeg kunne få det der hedder en S0 puls til at blive forstået af min UVR1611.
UVR1611 er en microcomputer

allankj1
Jeg har 8 kompaktkollektorer til min 6 kwh men den lades jo også op af udsugningsluften fra VBX som kører 8 - 9 timer dagligt. Det virker fint nok. Dog var brin nede på -3,1 grader den 23/2-2011. Hele ideen er jo at de skal lades af udsugningsluften fra VBX'en men kombinationen af energifanger og kompaktkollektorer kunne sikkert være en ide. Der findes også nogle andre måtter som er det samme som kollektorerne. Finder dem lige.

Mvh

Allan

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 6

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.