HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Nominelt flow - i gulvvarme
pjunger
Jeg har på næsten alle tekniske beskrivelser af varmepumper (jord/vand eller luft/vand)
stødt på betegnelsen nominelt flow . for varmekreds. tallet ligger typisk på 0,2 - 0,5 l/s (liter pr sekund)

Omregnet til liter pr time svare de til 720 - 1.800 liter pr time, og jeg kan ikke få min gulvvarme højere end ca 600 liter i timen.

Betyder det at jeg skal have en kraftigere pumpe eller ?

I sidste ende er delta på frem og retur løbet vel vigtigere ?

Min delta er typisk omkring 8-10 grader ved fremløb ca. 38 grader og omkring 3-5 grader ved fremløb på ca. 28-30 grader
Fremløbshastigheden er ens 0,12 l/s eller 416 l/t
 
ClausV
Jeg måler max 640 liter/time med radiatorer og gulvvarme i paralleldrift med 2 stk Alpha pumper stillet på max (ca 30 w/stk). (normalt stilles de lidt ned)
Højere flow giver vel mere ensarted varme også på den sidste del af gulvvarmestrengen; men det må jo også afhænge af antallet af kredse og deres længde.
Det er derfor gulvvarme til centralvarmeanlæg kører med blandesløjfer for at have et stort flow og holde temp nede.
Ved VP' er det jo mere normalt med 35 grader fremløb og blandesløjfen undværes.
Den afgivne effekt til gulvvarmekredsen med almindeligt vand udregnes som
4.179 * liter/sek * 1 * (Ti - Tu) kW idet vands varmefylde er 4.179 kJoule/kg og man kan regne vægtfylden til 1. Hvis man måler på primærkredsen skal man yderligere kende varmefylde for ? glycolblandingen og dens vægtfylde.
SHOFU luft/vand inverter 6.5kW. Alpha2 15-60 (9W)til gulvvarme; Alpha2 25-40 (5W)radiatorer 1 sal.
Integral V-Lite Q0.6 energimåler. Brugsvand: el.
Backup: a) Andes KS135 luft/luft 5.6kW (fra sidste år) Cool: el-patronen i brugsvandvarmeren (dyr erfaring da oliefyret var stoppet 1 helt år uden vi bemærkede det)
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,213,984 Unikke besøg
XHTML CSS