HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Brugsvand - vi bruger meget varmt vand
Leo_Jensen
Hej

Vi er en famile på 2 voksne og 2 teenagere, og vi bruger meget vamt vand. Vi har pt elvarme, og en 110-liters VVB skruet op på max (65 gr) kræver planlægning og omtanke. Begge dele svigter af og til, og derfor forudser jeg problemer, hvis/når vi får varmepumpe.

Planen er en Nibe F2025 kombineret med en VVM300, som har 150 liter VVB indbygget. 150 liter er godt nok mere end 110 liter, men det koster jo COP at køre temperaturen op, og vi vil vel skulle op på mindst 50 gr for at have samme energimængde lagret i varmt vand som 110 liter ved 65 gr.

Jeg overvejer, om man skulle lade den nuværende 110-liters elvandvarmer sidde i serie med de 150 liter i VVM300. Det vil give et lager på 260 liter, og så vil en ret lav vandtemperatur være meget mere acceptabelt. Begge beholdere skal så op i temp en gang i mellem for at slå bakterier ihjel, men det er jo også muligt.

Lyder det helt tosset ?? Hvad gør andre , som ikke sparer på vandet... ?
 
hamselv
Nu ligger min ekspertise mere på jordvarmen. Der siger min erfaring med at kun ved regulære drabsforsøg, kan man tømme en varmepumpe. Eksempler:

En 7 kW'er lykkedes det husets unge datter på 15 år at tømme.

En 9 kW'er klarede næsten 8 personers brusebad i rap fra det lokale chaufførlaug. Den sidste kunne melde det ikke var helt så varmt - vandet altså.

En 9 kW'er på søvarme ordne et stort spa + 4-5 personers efterfølgende brus. Så stoppede festen.

11'ere har vi ikke hørt om at nogen har tømt. Og selvfølgelig ikke større.

På en 14 kW luft/vand udførte vi inden aflevering styrttaptest. 6 vandhaner på fuld drøn i 30 minutter, uden mærkbar temperatur fald. Det var så med en 302 slingtank.

Så normalt vil jeg sige. 6-7 kW kan sagtens tømmes, hvis man har badekar (eller teenagere). 9 kW skal man virkelig lægge sig i selen for at ordne. Jeg har ikke kendskab til nogen for hvem det er lykkedes at kvæle større varmepumper. I Vores VP'er anvender vi 185 liter tanke med min. 40 liter radiatorvand i svøbet. Med slukket varmepumpe loves 250 liter vand inden temperaturen går under 40°. Dertil skal så lægges hvad den når at varme op medens der tappes.

PS Gik du fra jordvarmen igen?
 
Leo_Jensen

Citer

hamselv skrev:
Nu ligger min ekspertise mere på jordvarmen. Der siger min erfaring med at kun ved regulære drabsforsøg, kan man tømme en varmepumpe. Eksempler:

En 7 kW'er lykkedes det husets unge datter på 15 år at tømme.

En 9 kW'er klarede næsten 8 personers brusebad i rap fra det lokale chaufførlaug. Den sidste kunne melde det ikke var helt så varmt - vandet altså.

En 9 kW'er på søvarme ordne et stort spa + 4-5 personers efterfølgende brus. Så stoppede festen.

11'ere har vi ikke hørt om at nogen har tømt. Og selvfølgelig ikke større.

På en 14 kW luft/vand udførte vi inden aflevering styrttaptest. 6 vandhaner på fuld drøn i 30 minutter, uden mærkbar temperatur fald. Det var så med en 302 slingtank.

Så normalt vil jeg sige. 6-7 kW kan sagtens tømmes, hvis man har badekar (eller teenagere). 9 kW skal man virkelig lægge sig i selen for at ordne. Jeg har ikke kendskab til nogen for hvem det er lykkedes at kvæle større varmepumper. I Vores VP'er anvender vi 185 liter tanke med min. 40 liter radiatorvand i svøbet. Med slukket varmepumpe loves 250 liter vand inden temperaturen går under 40°. Dertil skal så lægges hvad den når at varme op medens der tappes.

PS Gik du fra jordvarmen igen?


Det første sidst: Ja, jordvarme er droppet. Jeg erkendte, at det ville blive voldsomt presset at få plads til slange nok. Haven er jo trods alt rimeligt etableret, og den ville skulle ryddes stort set 100% inkl gamle træer og udhuse for at lægge slanger ned.
Jeg prøvede så den der fantastiske jordvarmeberegner, som der blev snakket lidt om her på forum for en måneds tid siden. Den gav mig et overslag på 100000 kr, som jeg jo godt vidste var helt i skoven pga mine forudsætninger. Jeg lagde alligevel mit telefonnummer, blev kontaktet, fik en rådgiver på besøg og har fået et tilbud på luft/vand samt VVS på 1. sal (VP-venlige radiatorer, dvs store). Radiatorerne dropper jeg nok og laver gulvvarme i stedet, mine gulve på 1. sal trænger alligevel til renovering
Du (IVT) er bestemt velkomne til både at besøge mig og også til bare at sende et tilbud inkl brochurer på en tilsvarende luft/vand... Smile

Mht varmtvandskapacitet er jeg jo vant til at have en 3 kW dyppekoger, og da man nemt bruger vand hurtigere end den varmer er beholderstørrelsen vigtig. Jeg havde ikke lige overvejet, at med 10 kW ville jeg aldrig kunne tappe hurtigere end varmepumpen kan varme. Dermed får jeg ikke problemer, tak for inputtet Wink
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,212,696 Unikke besøg
XHTML CSS