HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Overvejer jordvarme
dumpo
Hej.
Har siddet og kigget på at få installeret jordvame evt. Luft til vand.
Idag har jeg et pilefyr som står i et IKKE så godt isoleret skur, og skal derfor have bygget et ordentligt hus/værksted det kan stå i hvis det er det jeg fremover skal varme op med. Og det koster jo en del penge at få lavet. Derfor overvejelsen om varmepumpe.
Og kunne godt bruge lidt input fra nogen af jer erfarne...

Jeg forbruger ca. 4500 kg træpiller om året a ca. 4,8 kwh pr. kg. - 21,600 kwh. Fremløbstemperatur er ca. 55 gr. til radiator og ingen gulvvarme.
I energimærket som er lavet i 2007 er der estimeret et ca. forbrug på 12,000 kwh. Og hvis vinduer blev udskiftet til energiglas ca. 9,500 kwh. Og tidligere ejer har forbrugt knap 15,000 kwh incl. forbrugsel. en ældre mand som boede alene. Det er et tidligere el opvarmet hus og der er eftermonteret vandbaseret radiatorer, hvor der er monteret rør paneler til varme slangerne.
Huset er fra 1978 og 110 kvm Isolering på loft er ca. 200mm. vægge 170mm og gulv 100 mm. Der er alm. termoruder i huset.
Idag er vi 2 personer i huset og vi har ca. opvarmet til 21-22 gr. Og benytter badekar 1-2 gange om ugen. Ellers brusebad. Måske lidt lange bad Smile .

Derfor kunne jeg godt tænke mig at høre hvad i vil tro det vil koste i varme hvis man valgte at gå over til varmepumpe, og hvad en instalation ville komme til at koste sådan ca. Og hvad man skal væge. Frem for det noget forslugne pilefyr. Det skal siges at vores grund er på 1200 kvm. Så der burde være plads nok til slangerne.

Håber på et par gode input.
Pft.
Kenneth

hamselv
De gange vi har skovet pillefyr, har folk sparet fra lidt til meget. Men pillefyr er ret svære at gætte årsvirkningsgrad på. Så det kræver en del analyse - og er alligevel ret unøjagtige gætterier. De værste kedler vi har set, har årsvirkningsgrad på omkring50 % (eftervist med energimåler og kendt indfyret effekt). Derfor bliver man ikke så dælens klog af at kende dit pille forbrug. Man skal sideløbende ind og vurdere selv huset, samt tilspørge lidt til adfærd.

hamselv
Som udgangspunkt er det klogt at regne med ca samme driftøkonomi. Besparelsen er så "arbejdsfri varme". Er fyret noget bras, så kan en besparelse komme på tale.

dumpo
Hej Ham selv.
Kan selvfølgelig godt se at det er lidt svært at regne hvor meget energiforbrug der er. Specielt hvis der er fyr som har 50% spild varme !!! Hvis man kigger på det udregnede forbrug fra energimærket, el-varme, kontra det der er forbrugt med pilefyret. Så må der temmeligt sikkert være en del spild med mit pillefyr. Det skulle være helt vildt hvis der i energi mærket er regnet så meget forkert, samt hvad den tidligere ejer har forbrugt i energi til el. Er sevfølgelig godt klar over at der er forskel i forbrugsmønstre.
Mvh.
Kenneth

hamselv skrev:
Som udgangspunkt er det klogt at regne med ca samme driftøkonomi. Besparelsen er så "arbejdsfri varme". Er fyret noget bras, så kan en besparelse komme på tale.

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.