HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Det rigtige valg af luft/luft varmepumpe
mihansen
Hej
Vi har lige skiftet fra luft/vand nilan VP 18 EC (model u/spiral) dels pga. Vi har relativt billig fjernvarme inde men også pga. et meget højt elforbrug på VP 18 'eren.
Nu skal vi så bare ha en luft/luft varmepumpe og pladsen dertil er nu (hxlxd) (90x70x60) hvilket ikke er meget..

Har kigget på en Genvex ges energi1
Det er ikke muligt at se hvad dens elforbrug er i døgnet og er der nogle som
har gode eller dårlige erfaringer med den eller kan anbefale en anden???

Mihansen
 
hamselv
Jeg forstår ikke rigtig hvad du mener. Du roder temmelig voldsomt rundt i begreberne.

Men lad os se:

En VP 18 er en temmelig bedaget konstruktion, der udmærker sig ved at være ret solid og kører normalt i mange år. Ulempen er måden den virker på. Du har ikke meget luft over fordamperen, hvilket vil betyde lavere COP end ellers opnåeligt. Direkte kondensering i en flade til indblæsningen hjælper så modsat, men anlægget er utidsvarende og relativt for dyr i drift, sammenlignet med f. eks. GENVEX COMBI. Sidstnævnte er så også et dyrere anlæg og synes langt mere gennemtænkt.

Har du elmåler på VP18'eren, eller gætter du bare dit forbrug? En simpel en faset elmåler koster kun få kr.

Har du undertrykt elpatronen?

Hvor højt kører du i beholdertemperatur?

Så spørger du til luft/luft varmepumpe?!??? Er det til ventilation? (så kan det jævnførende ovenstående dårlig svare sig). F. eks. en Nilan VPL lider af samme dårligdomme som VP18, og er i bund og grund særdeles utidssvarende, yder en ringe komfort og med mine øjne regulært uegnede til moderne ventilationsanlæg.

GES Energy 1 er et lille fiks ventilationsanlæg, med modstrømsveksler. Den er pænt ydedygtig og giver en særdeles fin temperaturvirkningsgrad. Men pas på at du får en med aluveksler. Genvex har desværre følt sig presset til at begynde med plastikvekslere lig det der sidder i Nilan's Comfort. GES'en har vi været meget glade for, men du skal i sagens natur være OBS på den er lavet til de nye krav til elforbrug i VE anlæg. Dvs den er ikke så trykstærk som nogle af de gamle anlæg.
 
mihansen
VP 18 EC modellen u/ den spiral i bunden til at køre centralvarme/fjernvarme ind som suplering til vandvarme i den, er velfungerende i et hus der kun har mulighed for EL varme. MEN vi har fjernvarme som gulvvarme og den entreprenør som opførte tænkte sig ikke om og fik leveret en VP 18ér u/spiral. Jeg har ikke målt den, men slukket den i en periode og set elforbruget normalisere sig derfor traf jeg beslutningen om at skifte til fjernvarme til det varme vand.. dvs. VP 18´eren er solgt og jeg skal bruge en luft/luft varmepumpe og ja ventillation/varmegenvindning... Som jeg kan forstå det har du ikke det store til overs for Nilans produkter.? havde også kigget på VPL da den er en god størrelse til mine mål, men kan ikke finde kwh forbrug på den.. Har du nogle forslag til andre varmepumper..?
 
hamselv
Ville personligt under ingen omstandigheder anvende en varmepumpe til ventilationsformål. Der vil jeg bruge en modstrømsveksler. OG det skal være med aluveksler. Ikke plastik.
 
hamselv
Iøvrigt skal din fjernvarme være blandt landets ubetinget billigste, for at kunne konkurrere med en varmepumpe. Hvorfor du vil fortsætte med en varmepumpe, der lider af samme problemer som din VP18 forstår jeg slet ikke. On/off varmepumper til VE formål, giver diskomfort, koster at køre med og Nilan'erne filtre er markedets ringeste. Konstruktionen har godt 30 år på bagen.

Bruger du passiv genvinding, hentes varmen uden elforbrug. Kun drift af ventilatorer koster. Ingen kompressor. Bruger du f. eks. GES Energy I får du ret gode filtre og et nydeligt gennemført anlæg. Dog er der intet bypass i. Der er man henvist til at putte et krydsrør i om sommeren.

Nu har jeg en costum made unit, med to modstrømskoblede Howal vekslere i overstørrelse. Men skulle jeg købe idag, valgte jeg Energy'er hvis du skulle være små, og ved større ville jeg overveje Exhausto'er.
 
mihansen
Ok, interessant... dvs. at jeg bør gå helt væk fra en varmepumpe og i stedet se efter en passiv genvindning... eks. GES Energy.!!
Ja det er en af landets billigste fjernvarme, efter vi var flyttet ind fandt jeg langsomt ud af alle naboer havde fjernvarme til deres varmtvand... og hvis de havde en VP 18´er var det så man kunne gøre brug af fjernvarmen på den.. Den store skovl til entreprenør vi brugte havde installeret en hvor dette ikke var muligt.. dels var hans argumentation at han havde en hjemme selv og jeg havde på det tidspunkt i et større byggeri ikke resourcer til at gå nærmere ind i det men havde tillid til at han vidste hvad han lavede.. Den VP 18ér fik præcis 2 1/2 år her så var det ud.. og så orker jeg bare ikke længere at gøre en dårlig investering så EL selskabet kommer med julekurv og rødvin hvert år.. Smile
Jeg var ikke klar over Nilan´s teknologi var af den alder, men har undret mig over hvor svært det kan være at finde deres energiforbrug..
Så mangler jeg bare en som kan hjælpe med at montere en GES energy på midtsjælland og finde den rigtige model..
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 8

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,182,456 Unikke besøg
XHTML CSS