Hej.
Er rimelig ny omkring det her smarte jordvarme.
Har dog købt et hus hvori der har været jordvarme, men da pumpen stod af valgte de tidligere ejere at installere fastbrændselsfyr, men jeg vil gerne have det tilbage til jordvarme og er blevet tilbudt en Vølund 1240-8 af min VVS´er, til 22.000 der er 4 år gammel og han garanterer den er som den skal være. Huset er fra 1983, og der er kun gravet 300 meter slange ned i 2 x 150m kredse.
Montering og opsætning kommer naturligvis foruden prisen på pumpen.
Hvad skal jeg være opmærksom på, og er prisen ok, og er det en ok pumpe m.m.??
På forhånd tak for svarene.
HEj sorenzoo
vær opmærksom på at vølund 1240 er den gamle udgåede model.
Den nye hedder 1245 og den skulle være nemmere at servicere og den har en bedre og mere brugervenlig styring.
dem jeg kender (2 stk) der har en 1240 er glade for den og den virker fint.
Jeg mener nu at det er med varmepumper som med køleskabe, de har ikke godt af at blive flyttet rundt når de har nogle år på bagen, men det kan jo være at nogle af de kølemontorer som skriver her på heatpump kan be eller afkræfte dette.
Hvis den er ok og kun 4 år gammel lyder prisen vel ok, dog skal du være opmærksom på at installationen koster det samme uanset om det er en brugt eller en ny.
Hvis det var mig selv ville jeg i alle tilfælfde indhente tilbud fra en 4-5 andre på en helt ny.
Checkede lige manualen til min 1245 8 kwh og den siger anbefalet længde min 325 meter, men også her kan du nok få gode råd fra de kolemontører der også er her på heatpump, slangelængden afhænger nemlig af jordbunden.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 gradervarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinter
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh
Ligesom en brugt bil har en historie som man ikke kender, på samme måde har en brugt varmepume en historie. Den kan have utrolig mange drifttimer, masser af starter mm, men kan selvfølgelig også have været på "skånekost".
Hvordan garanterer din VVS'er at den er som den skal være, og hvad ligger der i den formulering? Jeg ville overveje alvorligt, om besparelsen er stor nok til at opveje risikoen for en begrænset restlevetid med deraf følgende dyr reparation eller udskiftning -med monteringsudgifter- til en ny.
Måske en af forums "proffer" har et bud på, hvordan man kan checke sådan en pumpe, lidt i stil med hvad man kigger efter på en brugt bil?
Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
Der kan jo aflæses hvor mange drift timer kompressoren har bag sig, hvis styringen logger time driften selvf
Nu ved jeg ikke om VP´en stadig er i drift, men en effeiktiv måde at teste kompresseren, er at måle tykudligningen igennem kompresseren efter endt drift. Udligningen må ikke ske hurtiger end 2-3 sek per bar, som svare til udliningen igennem termoventilen, og ikke kompressoren!
Hvis udligninegen sker hurtiger kan ventilen(erne) være utætte, dette ville forringe kompresserens virkningsgrad.
Elleres kan grundig visuel kontrol af anlæg hurtigt afsløre om der er fedtede rør (lækket olie fra rørsystem) og generel stand. Om der har været foretaget gammle reperationer eller lig.
Redigeret af Joachim Gyldner d. 19-05-2011 12:42
Joachim Güldner. Uddannet køletekniker
Spring til debat:
Log ind
Er du endnu ikke registreret bruger? Klik her for at oprette dig.