I dag var jeg en tur forbi Wellmore i anden anledning.
Sælgeren fik mig dog ind på at snakke solvarme... og så er jeg kommet til at tænke over det en gang til.
Vi skal bygge et hus på 168kvm, topisoleret til 2015 standard. 265 mm i væggene, 450 mm på loftet og 370 mm i gulv.
Gulvvarme overalt og varmegenindvinding.
Vp skal være en IVT HE C6 eller C7.
Sælgeren mener det kan betale sig at bruge de ca 30.000 kr det koster at sætte et 50 rørs solfangeranlæg op. Prisen er 25.000 for materialer, incl en 200 l tank, der i prislisten står til 7800 kr, og ca 5000 til montering.
Jeg kan godt se fidusen i, at VP kommer til at kører lidt mindre, og at den vi få færre starter, når den ikke skal lave varmt vand om sommeren, med deraf følgende længere levetid på kompressoren. Men... hænger det sammen økonomisk?
Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
jeg overvejer også at sætte solvarme sammen med mit jordvarme anlæg, men ligesom dig er jeg meget i tvivl om det er økonomisk fornuftigt.
at lave varmt brugsvand koster meget lidt med et jordvarmeanlæg, for mit vedkommende ca 85 kwh om måneden her om sommeren og vi er 6 personer i husstanden hvor af de 3 er teenagere med kæmpe varmtvandforbrug.
har du fået oplyst hvad der kan spares ved at kople solvarme sammen med varmepumpen ????
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 gradervarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinter
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh
Nej. Sælgeren sagde ikke noget om, hvad jeg kan spare i kr og øre, men mente bare at det kunne betale sig.
Hvis jeg kigger på dine tal -og vi er kun tre i huset- så vil det tage ca 175måneder at hente besparelsen hjem uden forrentning. Hvis solfangerne kan være nyttige til det formål 6 mdr om året, så vil det tage ca 30 år at tilbagebetale.
Der skal spares mange kompressortimer og starter inden det kommer til at nå break even.
Hvad er du kommet frem til i besparelsesmuligheder ved at lægge mere slange ned?
Jeg venter på resultatet af jordbundsprøverne på grunden, og dermed hvor meget slange der skal lægges. Og overvejer, jvf anden tråd, om jeg skal lægge nogle ekstra meter slange.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
Jeg afventer lige tilbud fra firmaet der laver solunitten til min vølund f 1245 før jeg tager endelig stilling. jeg er kommet frem til nogle tal på tilbagebetalingstiden som ligner det du skriver = alt alt for lang tilbagebetalingstid.
Varmt brugsvand koster ufattelig lidt at lave med et jordvartmeanlæg på den tid af året hvor solvarme er bedst, det der efter min opfattelse er jokeren i hele regnestykket er hvor meget solvarmen i fyrringssæsonnen kan bidrage med til opvarmning af gulvvarmen i hele huset og måske også hvad den kan bidrage med i kortvarigt varmelagring i jorden gennem brinen.
vedr extra slange,
hvis jeg skulle lave jordvarme idag ville jeg helt sikkert lægge noget extra slange ned, det er ikke særligt dyrt når maskinerne alligevel er i gang.
i mit tilfælde er det lidt bøvlet fordi jeg skal forlænge 2 kredse med 120m pr kreds hvilket betyder at jeg er nødsaget til at tømme begge kredse for brine inden jeg skære kredsene over og forlænger dem.
jeg er ret sikker på at en øgning af slangelængden med 240 meter hos mig vil betyde at min brine ikke når under 0 grader, i vinters lå den helt ned til minus 6,5 grader.
Jeg kan huske at der er en gammel regl der siger at for hver grad brinen bliver hævet falder energiforbruget med ca 2,5 %, det vil for mig betyde et fald på godt 15 % om året hvilket er ca 825 kwh. hvis vi ganger det med en kwh pris på 2 kr bliver det ca 1650 kr i besparelse om året.
det vil koste mig godt 3000,00kr at forlænge slangen fordi jeg kan gore det selv ( jeg får en god bekendt til at grave) dvs en tilbagebetalingstid på ca 2 år og det er ok . og også ok hvis tilbagebetalingstiden bliver feks 5 år
det man skal huske at have med i regnestykket er at strømmen nok kun bliver dyre ligesom olie og andet brændsel og derfor kan der godt være ting som umidedelbart ikke kan betale sig i dag men som om 3-5 år alligevel viste sig at være en ok forretning, om det er sådan med solvarme sammen med jordvarme ved jeg ikke , jeg er stadig noget i tvivl
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 gradervarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinter
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh
Er det ikke på den udgående brin at den var nede på -6,5 grader.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
Jeg hælder mere og mere mod at lave solceller i stedet for solfanger. Sælgeren i dag snakkede om, at man kan få et anlæg sat op betalt af banken via en eller anden ordning. SÅ betaler man det samme til banken, som man betalte i elregning, og efter 15 år er hele anlægget ens eget med fuld gevinst i restlevetiden.
Jeg vil nu lige kigge lidt mere på det inden jeg kommenterer mere på det.
Grundliggende tror jeg på at solceller kommer ned i pris i de kommende år mens effektiviteten øges, så yderligere et par års tålmod vil lønne sig.
Med hensyn til en energifanger, så synes jeg også de er for dyre, hvis man har jord nok. Ellers skal man lave en der er billigere, det kunne være en varmeveksler a la køleren fra en bil, hvor man cirkulere brinen i når betingelserne er favorable og så en blæser til at skubbe noget luft igennem. Med kold brine på en fugtig dag vil det give en ret stor kondensering af vand med deraf følgende stort varmeoptag. Ikke nær så effektiv som en egentlig energifanger, men hvis prisen er væsentlig lavere kan det være en sund investering trods alt.
Chr.
Hej allan, jo det var minus 6,5 på udgående brine.
og chr.
jeg har faktisk 3 stk køleflader liggende, helt nye, de måler ca 80 x80 x 10 cm samlet overflade så vidt jeg husker 90 m2,
dem vil jeg i alle tilfælde prøve at bruge til energifanger, jeg tror de er ok når det blæser og regner
Det er korrekt, at et almindeligt solvarmesystem til det varme vand, næppe er rentabelt ifm en varmepumpe, fordi effektiviteten er høj og varmebehovet lavt i sommerhalvåret. Installation, drift og betjening af to uafhængige varmesystemer er tilmed uhensigtsmæssig.
I dag findes solvarmepumper, hvor solvarmen tænkt ind i samme kredsløb og styring som jordvarmen, så solfangerne kan udnyttes langt bedre, undgår overophedning og varmepumpens strømforbrug falder 25-35%. Solfangerne bliver hermed overordentligt rentable og forlænger oven i købet varmepumpens levetid, da kompressoren slides mindre.
Solfangere er billige og effektive, og det koster mindre at reducere solvarmepumpens drift og elforbrug med solfangere, end det koster at producere den samme mængde el med solceller. Derfor er der bedst økonomi at vælge en solvarmepumpe, også selv om solfangere og solceller planlægges som en senere investering.
Solceller bliver stadig billigere og bedre. Med vedtagelse af Nettomålerordningen tillades elmåleren populært sagt at løbe baglæns, når elproduktionen er højere end forbruget. Nettomålerordningen er således en opsparingsordning, der gør det muligt at anvende strøm om vinteren, som er sparet op om sommeren. Solceller er i modsætning til solfangere forholdsvis højteknologiske og inneffektive, så der skal bruges væsentligt flere kvadratmeter (typisk 40) og investeringen er 3-4 gange højere end solfangerne, typisk kr 150.000.
Konklusionen er at varmepumpen sikrer billig varme året rundt, mens solfangerne er den billigste måde at reducere varmeregningen på, og solcellerne er vejen til gratis varme ved at producere elektriciteten selv. Det betaler sig altså bedst først at investere i solfangere og dernæst i solceller, når man har en solvarmepumpe.
Hvis varmepumpen ikke er forberedt til solvarme, kan solceller stadig bruges med fordel, men de skal dække et tilsvarende større elforbrug, så der er mindre gratis el til kaffemaskinen, og der er lige meget slid på varmepumpens kompressor.