HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Jordvarme i byen
Bojer
Hej

Jeg står over for at skulle have hele min gårdsplads lagt om, i den sammenhængt kom jeg til at tænke på jordvarme.

Da jeg bor inde midt i Hobro by har jeg ikke en stor grund men jeg har regnet mig frem til at jeg kan have ca 150m slange i jorden (Under gårdspladsen).

PT har jeg ikke penge til hele anlægget men selve slangen koster jo ikke en formue så jeg tænkte at jeg lige så godt kunne lægge den nu og så købe anlægget senere.

Eventuelt havde jeg planer om at bruge det slangen til at "forvarme" indløbs vandet til mit gasfur med. Planen var at sætte en tank på 100+L som så blev varmet op bare ved at lade vandet sirkulere gennem røret.

Så det jeg gerne vil have lidt input på er:

1: Er min ide med "forvarmning" af vandet muligt/brugbar/rentabel

2: Et bud på hvad et færdigt anlæg med den beskrævende slange ville kunne levere

mbojer.dk/Jordvarme.png

Chr
1) Din ide med at forvarme vandet (brugsvand) har ingen gang på jorden. Dels vil du ikke komme over ca 18ºC, altså en meget lille temperaturstigning, dels vil du øge risikoen for at lave en legionellabakteriebombe i de store mængder stillestående vand du akkumulerer.
Næste problem er -afhængig af belægningen på gårdspladsen- så, at der ikke er gunstige forhold for jordvarme. Almindeligvis skal man ikke lægge slanger under fliser mm, da en stor del af varmen kommer ned omkring slangerne med regnvandet.
2) Sidste problematik er, at der er for lidt slange til ret meget. 150 meter rækker ca til en 3 kW varmepumpe, og den forslår næppe meget til dit hus.

Der er andre muligheder, der ligger meget mere til højrebenet, hvis du vil reducere forbruget. Du kan med en varmeveksler opsamle en del af den varme du smider ud med badevandet og dermed forvarme brugsvandet inden det kommer ind i fyret.

Du kan for en noget mindre investering -ca 30.000 kr- sætte solfangere op, som kan dække dit varmtvandsbehov hele sommeren og give et lille tilskud til varmen resten af tiden.

Du kan overveje en luft/vand varmepumpe. Den bruger ikke jordslanger, men opsamler energien fra udeluften.

Der er med andre ord bedre muligheder i dit tilfælde en jordvarme.

God fornøjelse.

Chr.
Redigeret af Chr d. 14-06-2011 10:28
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.

Bojer
Mange tak for svaret.

Jammen jordvarme ideen er her med skrottet :-)

Jeg har faktisk planer om solvarme når jeg skal have lavet udhuset om så det kommer der nok spørgsmål om på et tidspunkt ;-)

Hvad angår en varmeveksler så er det noget jeg skal have læset lidt op på kan jeg se, tak for tippet.

Chr
Hvis du googler wastewater heat recovery kommer der nogle forslag, der viser princippet.

Jeg har ingen erfaringer med det, men det ser spændende ud.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 5

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.