HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Jordsonde/jordboring versus jordslange system
knba
Jeg har købt en grund i en ny udstykning hvor der skal bygges lavenergihuse. Alle huse skal have en varme pumpe enten luft/luft, luft/vand eller jordvarme. Det forventes at mange vil vælge jordvarme pga etablering af gulvvarme i husene. Er der nogen erfaringer med hvilke påvirkninger af området der er ved etablering af f.eks. 10 jordvarmeanlæg i et relativt lille område?

Er der nogen der ved om jordsonde/jordboring vil være at fortrække frem for jordslanger når der udlægges mange anlæg i et område? Her tænker jeg på den påvirkning de enkelte anlæg har på hinanden - og påvirkningen på området totalt set.
 
OWL
knba skrev

Citer

Jeg har købt en grund i en ny udstykning hvor der skal bygges lavenergihuse. Alle huse skal have en varme pumpe enten luft/luft, luft/vand eller jordvarme. Det forventes at mange vil vælge jordvarme pga etablering af gulvvarme i husene. Er der nogen erfaringer med hvilke påvirkninger af området der er ved etablering af f.eks. 10 jordvarmeanlæg i et relativt lille område?

Er der nogen der ved om jordsonde/jordboring vil være at fortrække frem for jordslanger når der udlægges mange anlæg i et område? Her tænker jeg på den påvirkning de enkelte anlæg har på hinanden - og påvirkningen på området totalt set.


Når man lægger jordvarmeslanger ned, anbefales en minimum afstand på 1 - 1,25 meter (1,5 meter hvis man har plads nok).

Dette er for at sikre at slangerne ikke "stjæler" varmen fra hinanden.

Over 98 % af jordvarmen er i realiteten "solvarme" der er akkumuleret i jorden gennem forår, sommer og efterår. De sidste 1-2 % er ægte jordvarme der kommer fra undergrunden.

Derfor er det også vigtigt at jordslangerne ikke graves for dybt ned (normalt 80 - 100 cm), da solen ikke er i stand til at varme jorden tilstrækkeligt længere nede.

Den akkumulerede varme i jorden udnyttes så i vinterperioden af varmepumpen, og temperaturen i jorden vil være svagt faldende igennem vinterperioden.

Hvis anlægget er korrekt dimensioneret med en ydelse, der svarer til hus og forbrugsmønster og en tilsvarende slangediameter og længde, vil der ikke være "bivirkninger" i haven af nogen art - heller ikke selv om alle naboer i et område har jordvarme.

Hvis ydelsen på anlægget er underdimensioneret eller slangen i haven er for kort, vil man hente mere varme end anbefalet ud af jorden.

Dette bevirker en dårligere effektivitet (COP) på anlægget og eventuelt at sneen smelter en dag eller to senere end hos naboen.

Derfor er det meget vigtigt, at man får tilbud ind fra mindst 2 - 3 professionelle firmaer, således at man kan sammenligne beregninger på ydelse, slangelængder og priser.

Det billigste tilbud er sjældent det bedste - måske er størrelsen på varmepumpen (VP) for lille eller slangelængden for kort. Varmepumpens effektivitet (COP) er også MEGET vigtigt for økonomien i anlægget.

Køb kun varmepumper, der er testet og fundet i orden af Teknologisk Institut - listen over "Godkendte anlæg" kan findes her på siden under "Nyt anlæg - hvordan".

Hvis man har en gammel flot have, er det måske synd at grave det hele op med en kæde- eller rendegraver, og det ville være betydelig nemmere at bore et dybt hul lodret ned i jorden.

Man skal ned til grundvandet for at hente virkelig "billigt varme" op.

"kla" har tidligere skrevet et udemærket indlæg angående dette, så jeg vil citere indlægget fra "kla" her:

Citer

Undertegnede er i gang med grundvandsvarmepumper, og jeg håber at få tilladelse til det, fordelen ved grundvand er klart den høje temperatur grundvand har ca. 7 - 8 grader. Grundvand er desværre ikke ligetil, der er mange ting som skal analyseres, beregnes og dimensioneres men når anlægget kører, sparer man ca 10 -15 % i forhold til jordslanger, etableringsudgiften er ca 30.000,- større, men til gengæld skal der ikke reetableres have efterfølgende, vurderingen er at prisen for grundvandsvarmepumper er identiske når det samlede projekt er etableret.


Grundvandspumper er forholdsvis nyt i Danmark, men i Sverige har man i stor udstrækning udnyttet dette i de sidste 10 - 20 år.

I Sverige kaldes det "Bjergvarme", da man borer 100- 200 meter ned i klipperne og henter varmen op fra grundvandet og bjerget.

I mere end 85 % af alle nye huse i Sverige vælges en varmepumpe som opvarmningskilde, og de har årelange positive erfaringer med denne form for "billig varme".
Redigeret af OWL d. 15-02-2007 17:28
OWL
 
knba
Hej OWL,

Tak for svaret! Det er iøvrigt en god portal - jeg har hentet en del nyttige oplysninger.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,277,242 Unikke besøg
XHTML CSS